За ръководителя на компанията за въздушни таксита "Уиск" (Wisk) Брайън Ютко, изобретението, създадено от екипа му, е нещо повече от готина летяща кола. "Уиск" е дъщерна фирма на гиганта в самолетостроенето "Боинг" (Boeing), който търси авангардни нови технологии, позволяващи на летящите таксита да се движат автономно и дори някои ден биха могли да се използват в големите търговски самолети, за да ги направят по-безопасни.

Ето защо "Боинг" инвестира в "Уиск" и миналия месец изцяло я придоби, разказва Ютко пред ДПА, предава БТА.

Новото попълнение в семейството на "Боинг" обаче първо трябва да убеди Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ, че неговите автономни летящи таксита отговарят на изключително високите стандарти за безопасност на съвременните самолети.

След като регулаторът сертифицира като безопасни технологиите за изкуствен интелект и автоматизация, "Боинг" ще може да ги прилага и в различни свои продукти.

Можем да започнем да създаваме подобни автономни въздушни превози, "като в същото време ще бъдем пионери в технологиите и методите, които ще направят пилотираните самолети по-безопасни", обясни Ютко.

Той предвижда бъдеще, в което "въздушно пространство е със смесена употреба и в него ще има и пътнически автономни полети, и пътнически пилотирани самолети".

Миналия месец главният изпълнителен директор на "Боинг" Дейв Калхун заяви, че иска следващият изцяло нов самолет на компанията да бъде "колкото е възможно по-близко до автономността".

В интервю за специализираното списание "Авиейшън уик" малко преди Международния аерокосмически салон край Париж - Льо Бурже, провел се миналата седмица, Калхун коментира бъдещето на безпилотните полети, като каза, че "това е възможно", но е по-вероятно автономните системи да поемат все повече от задачите, които пилотите трябва да изпълняват в момента.

На авиосалона край Париж присъства и Ютко, който седна в макет на роботизирано, ярко жълто, летящо такси, разработено от "Уиск". То би могло да вдигне четирима пътници почти безшумно във въздуха и да ги превози до желаната дестинация.

Летящите таксита събраха погледите на публиката на Льо Бурже. Едно от тях, прототипът на " Волокоптер 2Екс" (Volocopter 2X), дори се издигна във въздуха. Летателното средство наподобява малък хеликоптер с множество малки ротори, фиксирани към кръгла рамка отгоре му.

Германската компания "Волокоптер" (Volocopter) обяви, че планира да пусне в търговска експлоатация по-голям модел през лятото на 2024 г., по време на Олимпийските игри в Париж. Очаква се компанията да предлага полети от летище Шарл дьо Гол до летище Льо Бурже и до хеликоптерна площадка в Париж.

По-рано през юни "Волокоптер 2Екс" завърши летателни тестове във футуристичния град Неом, свръхмодерен мегаполис, планиран да бъде построен на площ от 26 000 кв. км в пустинята на Саудитска Арабия.

Идеята за безпилотно такси изглежда страшна, но и магическа, връщайки част от чудото, което трябва да са изпитвали пионерите в авиацията, когато летенето е било нещо ново и непознато за света.

Говорейки за разработките на "Уиск", Ютко разказа, че в летящото такси са вградени няколко хиляди литиево-йонни батерии, които го захранват с енергия.

Тези батерийни клетки са разположени в пакети точно зад пътническата кабина под мястото, където се срещат крилата. Инженерите са проектирали пакетите така, че ако повредата на една клетка се разпространи към всички останали в пакета, топлината и енергията трябва да се задържат в структурата и всички газове да бъдат изведени безопасно навън.

"Трябва да можете да задържите цялата енергия от едновременна детонация на всички клетки в пакета", обясни Ютко.

Що се отнася до автономното летене, не си представяйте машината да излита и да кръжи наоколо, изработвайки най-добрия маршрут, който да поеме, за да избегне препятствията, добави той.

Вместо това летящото такси ще поеме по единичен, предварително планиран маршрут, внимателно проектиран във въздушното пространство. Ще лети по една и съща траектория отново и отново.