"Автомагистрали - Черно море" АД, чийто служители излязоха днес на протест заради спрени плащания от страна на държавата, може и скоро да не си получат парите. Причината - не само че пари няма, ами и да имаше, регионалното министерство би влязло в законово нарушение. Казусът е в прокуратурата.

Така накратко ресорната министърка Виолета Комитова отговори на справедливите според нея искания на строителната фирма, която рботи по отсечката между Чирпан и Стара загора на автомагистрала "Тракия". В изпратена вчера до медиите позиция от компанията заявяват, че пътната агенция им дължи точно 36 877 662,42 лева с ДДС. Оттам посочиха още, че заради проблема има и забавяне в изплащането на заплатите на служителите - за близо 7,6 милиона лева.

В отговор днес Комитова бе болезнено откровена:

"Фирмите не са виновни, ние сме си виновни. За съжаление...".

Стана ясно, че проблемът е част от общия такъв - предишното ръководство на МРРБ, Агенция "Пътна инфраструктура" и държавното дружество "Автомагистрали" са договаряли необезпечени финансово дейности. "Имаме 380 милона бюджет на АПИ за миналата година, а сме дали 1,5 милиарда договори" - припомни Комитова.

По думите й въпреки забавянето в дейностите на "Автомагистрали - Черно море" АД, която трябваше да приключи с ремонта на отсечката още през март, след което срокът е удължаван с анекси и пак има просрочие - до 17 юли, изправило на нокти пътуващите към морето, "фирмата си е свършила добре работа". "И в момента ние й създаваме неудобства, защото закъсняваме парите".

"Защо? Те имат договор с "Автомагистрали", който договор е в общата тема със свръхдоговарянето. И сега сме изправени пред проблем. Ако имахме всичките пари, дори да платим, влизаме в хипотеза да нарушим закона. В момента обаче ние нямаме парите, чакаме актуализацията на бюджета и не знаем как ще стане", посочи Комитова.

И допълни:

"Ще питаме прокуратурата доколко е състоятелен този договор. Имаме ли право да плащаме по него. Ние ще питаме прокуратурата, а вие трябва да питате предишните упрвляващи. Защото в реалния живот аз ако нямам пари, не си възлагам строителство".

След което министърката се обърна към протестиращите строители с думите: "Аз им казвам, че те са си свършили работата, но са станали жертва на договор, който е свързан с наддоговаряне от нашето държавно търговско дружество - на нашите "Автомагистрали", АПИ и МРРБ". 

Бе изнесена и информация, че през 2019 г. са сключени договори с 9 подизпълнителя за общо 59 милиона лева, като от август 2019-а досега думата е набъбнала до 360 милиона лева. А договорите са 5-годишни и не е ясно до края на периода още колко е можело да се оскъпят. 

"Аз съм говорила в парламента, искам 1,5 милиарда", заяви в заключение Комитова.

Но пък парламентът засега не дава индикации, че ще се захване с темата актуализация на бюджета, за каквато спешно настоява цялото служебно правителство. Дори все още няма сформирана комисия по бюджет и финанси.

Новият шеф на АПИ пък бе Ивайло Денчев пък бе лаконичен - искат актуализация, за да се разплатят и с фирмите, при които няма превъзлагане.