Държавното дружество "Автомагистрали" е сключвало договори със своите подизпълнители на цени, които самите те са определяли и посочвали. Това обяви днес на пресконференция служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова, която продължава почти ежеседмично да вади по една "кирлива риза" на подчинените на МРРБ ведомства или държавни компании. 

По думите на Комитова, масово компанията е сключвала договори с подизпълнители за целия процес на т.нар. инженеринг - тоест една и съща фирма да проектира и след това да строи даден обект. Така обаче големият пай от милионите остава за едва няколко фирми. Комитова обеща, че занапред ще се провеждат отделни поръчки за проектант, за надзор и за изпълнители. 

"Първо имаме прескочени обществени поръчки, след това имаме фирми, които сами си определят цените. Трето - има огромен инвестиционен риск, тъй като са дадени едни пари на фирми, които не са били необходими по това време. Това са големи пропуски, извършени от ръководителя на "Автомагистрали" г-н Беличев", обясни Комитова. 

Министърът поиска промяна на правилата генерално, заради възможността на министерството, през строителството на пътища, да е генератор на икономическо възстановяване. 

"Вместо да имаме раздадени 400-500 млн. лв. на 25 фирми, сме могли да включим 250 малки и средни предприятия. Но са се случили и други дефекти. Ние сме пренебрегнали пазарната икономика и конкуренцията. Фирма, която за денонощие получава 100 млн. лв. аванс (имаме такъв случай в "Автомагистрали"), как се състезава с останалите фирми, които 100 години няма да им стигнат за 100 млн. лв."

При язовирите: 72% от ремонтите - при 7 компании

Горе-долу същата е историята в Държавната консолидационна компания и парите, които тя е раздала за ремонта на язовири. Това пък разясни Кирил Петков - министър на икономиката, който също участва в пресконференцията. И даде конкретен пример - над 70% от договорите за общо 416 язовира са дадени на едва... седем компании. Както вече е известно - завършени са само 10, но нито един не е пуснат в експлоатация и не е пълен.

В същото време вече знаем, че и тук се повтаря ситуацията "Автомагистрали", защото ДКК е платила десетки милиони левове в аванс на фирми, които реално не са направили нищо. 

Както се очакваше - и тук договорите са големи. Една фирма печели правото да изготви проект, да надзирава и да строи. 

"За тези язовири може да има 416 проекта, 416 надзора, 416 компании, които строят. Това са 1200 компании. В момента имаме 7. Тези 1200 компании щяха много добре да се финансират потенциално с кредити от Българската банка за развитие, с възможност спокойно за тези 630 млн. лв, които са похарчени, 500 хиляди да бъдат разпределени. Вместо това, ББР е дала на 20 компании по 1,8 млрд. лв.", посочи Петков.