Разпространението на лотарията ще бъде леко ограничено, а рекламата му ще е все така агресивна. Макар и монополизирана – от държавния спортен тотализатор.

За неизплатените печалби със закриването на частните оператори пък няма да има гаранция за получаване - всеки сам ще трябва да си ги потърси според условията на играта, които е приел като е решил да си купи "талонче на щастието". Набързо и тихомълком, държавата намери и решение - как да се застрахова от съдебни дела от Васил Божков.

Това са основните изводи от приетите на второ четене днес в бюджетната комисия в парламента изменения в Закона за хазарта. Както е известно, те бяха по предложение на съпредседателя на обединени патриоти Валери Симеонов, който в средата на миналия месец внесе проект за отнемането на лицензите на частните лотарии, последван от прокурорски обвинения срещу собственика на най-голямата такава – Божков. За разлика от проекта му от 2018 г., този път от ГЕРБ прегърнаха идеята.

Здравето на нацията

Мотивите на Симеонов бяха, че ако лотарията се организира само и единствено от държавата, то това ще е добре за здравето на нацията, станала зависима от "търкането на талончета", ще се увеличат и приходите за масовия спорт, заради отчисленията, които сега тотото прави към хазната.

Тази заявка обаче изглежда доста неясна предвид приетите днес текстове. Според тях тотализаторът ще осъществява дейността си по организирането на лотарийните игри "с нает от него персонал в собствени или наети пунктове, които са обособени и ограничени като пунктове за лотарийни игри". С други думи – лотарийни билети вече няма да се продават на касите и на кварталните магазини за хранителни стоки, както свикнахме през последните години. Това обаче не означава, че талоните за търкане, или т.нар. моментни лотарийни игри се забраняват в тези обекти. Спортният тотализатор просто ще трябва да обособи отделен пункт, щанд или друго, съответно обозначен като място за продажба на въпросните игри на щастието. От тотото се опитаха да възразят с мотива, че това означавало повече разходи, но депутатите ги "порязаха" с това, че щом вече нямало да имат конкуренция, щели да имат по-големи приходи.

Изпълнителният директор на държавния тотализатор Дамян Дамянов обяви, че тотото има общо 1553 обекта за разпространение, като 2/3 от тях са външна мрежа (1003). През външната мрежа за 2019 г. са реализирани 24 млн. лв. Това са контрагенти, с които тотото работи – "Табак маркет", "Български пощи", малки магазинчета в страната и др. Биха се увеличили разходите за издръжка, наем и т.н. от което ще пострадат отчисленията, възразиха от тотализатора за допълнителните разходи, които трябва да направят, ако искат да разширят мрежата. На практика, ако не го направят, макар и монополист, няма как да реализират обещаваните от депутатите по-големи печалби.

"Нали ви е ясно, че сега няма да имате конкуренция от друга лотария и ще ви се увеличат приходите", възрази председателката на комисията Менда Стоянова (ГЕРБ).

А депутатът на Валери Симеонов Йордан Апостолов стигна по-далече, поиска даже от тотото да благодарят на депутатите:

"Недоумявам. Ние правим промени във ваш интерес, така че не е коректно да съобщавате какви загуби сте имали при тези обекти и то за минал период. А вие трябва да кажете едно браво на комисията".

Всеки сам да се оправя

Днес не бяха променяни и спорните текстове относно рекламата – най-вече тази, която залива националния ефир. Чуха се даже аргументи в обратната посока – колкото по-агресивна била рекламата, толкова повече пари щели да влязат в масовия спорт. 

Отпаднаха и предложенията на Валери Симеонов, според които на частниците, които сега притежават лиценз за лотария, той се отнема след изтичането на три месеца от влизането на измененията в сила. Неизплатените печалби - да се изплатят до края на юни 2021 г., или разсрочено - до 31 декември 2025-а. Напечатаните, но нереализирани билети, талони, фишове и др., пък да се унищожат. А за изплащането на самите печалби - организаторите да учредят в полза на Държавната комисия по хазарта банкова гаранция с размера на неизплатените печалби.

Вместо това днес бе възприето лицензите да се отнемат веднага след влизане в сила на закона, което се очаква да се случи до две седмици - с минаването на второ четене и в пленарна зала и последващото обнародване в Държавен вестник. Т.е. няма тримесечен гратисен период за прекратяването на лицензите.

А хората, които имат неизплатени печалби, ще трябва да си ги търсят според условията на съответната игра, които са приели, закупувайки талона. За момента няма информация нито за колко лица става въпрос, нито за какви суми, нито дали Националната лотария ще поеме този разход. Предвид факта, че собственикът й е със 7 повдигнати обвинения и се намира в Обединените арабски емирства, от където държавата се опитва да го върне.

"Това са частно-правни отношения. Когато един човек отиде да играе някаква игра, той сключва договор чрез общите условия. Така че всеки според тези условия ще си получи печалбата", обоснова предложението, внесено в последния момент, председателката на бюджетната комисия.

Масово в условията на играта сега е записано, че печалби не се изплащат при форсмажорни обстоятелства - т.е. независещи от организатора на лотарията. Дали отнемането на лиценза от държавата "от днес за утре" се счита за такова - може да се спекулира.

Основание за отнемане на лиценза на Божков

Въпреки че по време на днешното заседание Менда Стоянова обясни как според практиката на Европейския съд се разрешавал държавен монопол над сегменти от хазарта, понеже това била специфична дейност, покрай останалите текстове се прокрадна още един - нещо като "застраховка", ако от "Национална лотария" тръгнат да съдят държавата, каквато заявка вече дадоха, за отнемане на лиценза.

Въпросният текст мина набързо, по него нямаше никакво обсъждане.

И гласи следното: "Чл. 86. (1) Комисията прилага принудителна административна мярка - окончателно отнемане на издадения лиценз за организиране на хазартни игри или за дейност по чл. 1, т. 2, в следните случаи: при установяване, че са представени неверни данни или документи с невярно съдържание, въз основа на които е издаден лицензът или е определена дължимата такса по чл. 30, ал. или 4". 

Именно за това претендира сега държавата - че от националната лотария са спестили на хазната 250 милиона лева за пет години (които в устата на главния прокурор Иван Гешев станаха 500 милиона) по гореописания член и алинеи. От "Национална лотария" оспорват това твърдение, поради факта, че таксите, които са заплащали, както и вида им, са били системно одобрявани от Дърраваната комисия по хазарта. Оттам обявиха още, че са сезирали Европейската комисия за "национализацията" на бизнеса им.

Тайните поправки

На практика голяма част от приетите днес текстове, в това число и "застраховката Божков", не бяха предварително внесени от името на народни представители, каквато е практиката. Съответно и не бяха публикувани на сайта на парламента, както винаги се прави. Крайният срок за нови предложения между двете четения на внесения от Симеонов проект бе вчера, 5 февруари и те трябваше да са видими за обществеността.

Въпросните поправки обаче се появиха изненадващо днес в комисията като анонимни поправки на народен представител (или повече от един) - т.е. неподписани. Но пък до една подкрепени от работната група (правилникът позволява ад хок внасяне на поправки). Случайно или не, вчера в парламента бе финансовият министър Владислав Горанов, именно за участие в обсъждането на текстовете по този закон.

Аннонимните поправки все пак се реши да припознае Апостолов - без да е ясно той ли ги е писал или не.