Управляващите се готвят да решат днес държавата да монополизира лотарията чрез спортния тотализатор, но въпреки всички заявки за „грижа за здравето на нацията“, рекламите на хазартни игри ще продължат да се леят в неограничен засега обем и вид от ефира на националните телевизии. 

Това се очаква от днешното гласуване на второ четене на внесените от съпредседателя на Обединени патриоти и лидер на НФСБ Валери Симеонов изменения в Закона за хазарта. Той ще се гледа на второ четене в бюджетна комисия на парламента, след което влиза в пленарна зала за окончателно гласуване.

За разлика от предходния му проект в същия закон, датиращ от началото на 2018-а, но така и невидял бял свят, след като бе „замразен“ в деловодството на бюджетната комисия, в новия проблемът с рекламата не се засяга. Основното предложение на Симеонов е това, с което държавата ще поеме монопола над лотарийните игри, а лицензите на частните оператори ще бъдат отнети в тримесечен срок от влизането в сила на закона. 

Междувременно, в последния възможен ден за внасяне на предложения между двете четения, депутати от БСП внесоха текст, според който рекламата на хазарт се забранява, като обаче изключение правят обявяването на: наименованията на игрите; регистрираната търговска марка на организатора; резултатите от игрите и спечелените печалби и тегленията на тиражите.

Т.е. рекламата хем е забранена, хем не е. Пак ще могат да се обявяват резултати от игри, какви печалби са спечелени, както и да се излъчват тегленията на тиражите, като тези на спортния тотализатор в национален ефир, например.

Въпреки това предложението на БСП не се понрави на управляващите. Което е любопитно предвид факта, че преди две години сам Симеонов предлагаше крути мерки срещу рекламата на хазарт, с което си навлече гнева на големите медии и рекламни агенции, а спортните клубове обявиха, че не е ясно дали изписването на спонсора - хазартен организатор на даден клуб на фланелките на спортистите, няма да попадне под ударите на закона. 

В сегашния текст се забранява "пряката реклама на хазартни игри, включително рекламата на такива игри, насочена към малолетни и непълнолетни лица". Като под "пряка реклама" се разбира "разпространявана във всякаква форма, с всякакви средства информация, която директно приканва потребителите да участват в хазартни игри, включително като създава впечатление, че с участието в играта потребителите ще могат да разрешат лични или финансови проблеми или ще постигнат финансово благополучие, или приканва гражданите да участват в играта с обещания за големи печалби".

Симеонов предлагаше към този текст да се добави забрана и за "непряката" реклама, т.е. "всяка форма на търговско послание, съобщение или препоръка, която включва и наименование на хазартна игра, или търговска марка на организатор на хазартна игра и/или дейност, върху продукти и стоки, които не са свързани с хазарт".

В сегашния закон е разрешено и съобщаването на резултатите от игрите и спечелените печалби. С промените на Симеонов, ако бяха приети, това също щеше бъде забранено. Или иначе казано, в медиите, най-вече на екран, нямаше да се появяват онези новоизлюпени милионери, които разказват как са купили талон, изтъркали са горния слой и са ги осенили щастието и късметът.

Както стана ясно, този текст така и не видя бял свят, въпреки принципната подкрепа на управляващите за целия проект „Симеонов 1“. Сега обаче на същите тези управляващи предложението на БСП им се струва прекалено мракобесно. Защото щяло да удари и по държавния спортен тотализатор. През последните години, за да се опита да настигне агресивната реклама на частните лотарии (и най-вече на „Национална лотария“ на Васил Божков, който изведнъж се сдоби със 7 обвинения и избяга в чужбина), тотото се принуди също да организира подобен тип реклама и самите тегления на тиражите, които към момента се излъчват в обществената медия и в бТВ. Въпреки това, по неофициална информация, приходите за медиите са в пъти по-малки от тези на Нова телевизия, която излъчва частната лотария на Божков (спрягат се 25 милиона лева на година за Нова тв).

Според Валери Симеонов в момента, в който тотото монополизира този сегмент от хазартния пазар, държавата щяла да упражнява и контрола върху рекламата. Т.е. даде заявка, че ще бъде ограничена. Но остава неясно как.