"Беше задушно, 

телата ни лепнеха.

Клони бе свела

млада бреза.

Птици заспали,

литнаха. Седна ти.

Веднага ѝ казах…

Ще ти скъсам г**а!

Ще ти скъсам г**а!"

Автор на тази крайно специфична любовна лирика е настоящият председател на Съвета за електронни медии (СЕМ) Соня Момчилова. Няма да коментирам поетическото майсторство на авторката, но вярвам всички ще приемем и ще се съгласим, че нивото е чувствително по-ниско от това на Яворов. 

Думите, излязли изпод перото на Соня Момчилова, са възпяти от Слави Трифонов — "Ще ти скъсам г**а!" е песен от албума "Ръгай чушки в боба", лансиран през 1993-та и бързо превърнал се в крайъгълен камък на националното опростачване.

Когато говорим за съвременна българска лирика, някак недопустимо е да подминем още един текст на г-жа Момчилова от същия албум, а именно: "Мама на татко не дава". 

"Мама на татко не дава, защото сме много деца

когато на татко му става, мама го ръси с вода. 

Чудим се двамата с батко как да помогнем на татко."

Мдааа, ако през 93-та норвежците взимаха деца, несъмнено биха прибрали както малкото лирическо геройче, така и батко му, за да ги спасят от налегналата ги мрачна мисъл как да помогнат на възбудения си баща. 

Опростачването не е едно телевизионно предаване, нито пък е един телевизионен сезон — то е дълъг процес, който има своите основоположници. И — съдейки по текстовете — г-жа Момчилова е сред онези "founding fathers" (в случая, mother) на широкомащабната посткомунистическа операция по засаждането на територията с простотия. В този смисъл — както казваше един приятел — името ѝ може да бъде изписано със златни букви върху леопардови страници. 

Самата г-жа Момчилова определя шоуто "Ергенът" като "интелектуален холокост". И споделя възмущението на зрителите, че предаването има "…обидно за жените и легитимиращо балканския мачизъм съдържание". 

Та, мама на татко не дава, викаш? И като му стане го ръси с вода, викаш? И ние се чудим как да помогнем на възбудения си татко, викаш?

"Телевизията отдавна утвърждава поведенчески модели. Тук не само ориенталщината се онагледява и поощрява, ами се демонстрира кичозен хедонизъм и напудрено епикурейство". 

Това също са думи на Соня Момчилова по повод "Ергенът". А това, че телевизията отдавна утвърждава поведенчески модели, ние много добре го знаем, на собствен гръб сме го установили. Та, именно утвърдените през телевизията поведенчески модели отвориха портата към политиката на Слави Трифонов — същият, който изпя текстовете на същата тази Момчилова. И точно тези поведенчески модели в момента ръгат чушки в избухливо къкрещия боб на Z-патриота Костадин Костадинов.  

Тъй като стана дума за Костадин Костадинов ще припомня, че Соня Момчилова е ЕДИНСТВЕНИЯТ ЧЛЕН НА СЕМ, ГЛАСУВАЛ "ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ" ОТНОСНО СПИРАНЕТО НА РУСКИ ТЕЛЕВИЗИИ В БЪЛГАРИЯ. Всички останали гласуваха "за" спирането им. 

Също така припомням, че Соня Момчилова е в СЕМ от квотата на президента Румен Радев. 

Като интелектуална стойност "Ергенът" е на нивото на "песните" на Соня Момчилова. С една малка разлика — през 93-та нямаше кой знае какви опции за превключване на друг канал и тази "интимна лирика" оказваше много по-силно въздействие върху обществото ни.

Иначе прекрасно разбирам колко по-лесно е като председател на СЕМ да се занимаваш с "Ергенът", наместо да обърнеш внимание на новините и публицистиката в електронните медии, пък да видиш колко от тях дезинформират, колко от тях насаждат опасни мнения и колко от тях дават трибуна на антиевропейски, проруски и пропагандни гледни точки. Имате мониторинг в СЕМ, използвайте го и за това.

Просто няма как "Ергенът" да ти е първи приоритет, освен ако не искаш да зададеш тема, която да отклони вниманието от по-важното. А то е: какво правим с нарастващата вълна на проруски национализъм?

*Мартин Димитров е творчески директор в една от големите комуникационни компании у нас

Препечатваме текста му с негово съгласие.