Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Ръководството на социалната мрежа "Фейсбук" е било особено притеснено от обвиненията в пристрастност на модерирането на консервативно съдържание в САЩ. В реакция на това те са възприели механизми, които ограничават дезинформацията и фалшивите новини, разкрива теч на вътрешни документи, публикуван от Gizmodo.

Това е довело до множество експерименти с алгоритмите на платформата, които са имали ефект върху това как и какви новини и друго съдържание, включително политическо, е било представяно на потребителите - не само в САЩ, но и по света.

През 2016 г., когато Доналд Тръмп спечели президентските избори, Марк Зукърбърг твърдеше, че неговата платформа не може да има влияние върху резултатите от изборите. Скандалът с Cambridge Analytica разби този мит - оказа се, че данни на милиони са ползвани за създаване на алгоритми, с които да бъдат облъчван американският електорат. 

Facebook бързо започна работа върху ограничаване на тези ефекти и възстановяване на репутацията си. Според информация на Gizmodo, въпреки уверенията на Зукърбърг, че няма подобни притеснения, цялото висше ръководство на компанията е било в постоянни дискусии за това как да се подхожда към фалшивите новини и дезинформацията, насочени към манипулиране на гласуващите

През последните няколко години обаче социалната мрежа е под постоянна атака от републиканците в САЩ - те твърдят, че компанията ограничава техните говорители и поддръжници и подкрепя тезите на демократите чрез алгоритмите и модерирането на съдържание.

След Тръмп - борба с дезинформацията, след Байдън - друг подход

Ако след изборите през 2016 г. хората на Зукърбърг са започнали да работят усилено по методи за ограничаване на фалшивите новини и дезинформацията, след вота през 2020 г., спечелен от Джо Байдън, тази тенденция е обърната.

Facebook реагира не само на обвинения на републиканците - множество потребители са се оплаквали и заради токсичните и негативни преживявания от мрежата. Вътрешен доклад от януари 2020 г. предупреждава, че потребители са напускали социалната мрежа, защото я свързвали с "чувство на изтощение, обезсърчение, стрес и гняв". Много от тях са загубили приятели и са развалили отношенията си с близки - заради конфликти, предизвикани от политически неразбирателства и фалшиви новини.

Предложенията да се поправят тези проблеми, особено по отношение на News Feed-а - новинарският поток на платформата - обаче са отхвърлени от ръководството, защото са очаквали обвинения в пристрастност.

Ползваните алгоритми за намаляване на "нискокачественото" съдържание - включващо жълти и кафяви медии, както и откровена дезинформация - са изключени в този период, сочат различни вътрешни документи.

Консерваторите разпространяват повече дезинформация

Няколко изследвания, включително вътрешни за компанията, сочат че консерваторите и техните симпатизанти са по-склонни да споделят фалшива информация от демократите. Това се потвърждава от изследвания и на други социални платформи.

Това не означава, че демократите не споделят дезинформация - просто не в същата степен. Съответно, ако бъдат налагани неутрални алгоритми, които просто да ограничават фалшивото съдържание, консерваторите ще бъдат по-засегнати от либералите в САЩ. И така от Facebook изглеждат като симпатизанти на едната партия.

А ако постовете са просто хронологични?

Множество потребители искат да получават съдържание, което не е филтрирано от алгоритмите - просто да им излизат постове от страници и приятели в хронологичен ред.

Хората на Зукърбърг са провели подобен експеримент на някои потребители. Това всъщност е довело до повече видяно съдържание, съответно и повече рекламни приходи - добра новина за Facebook. 

Според авторите на експеримента обаче причината е, че потребителите са скролвали нервно през своя новинарски поток и така са виждали повече реклами. В добавка, по-малко интересно съдържание намалява шанса да кликнеш и да излезеш от потока. В крайна сметка идеята на експеримента не е приложена.

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.