Американските медии може също да имат улеснен достъп до колективни преговори с Интернет гигантите, ако бъде приет нов законопроект, наречен "Закон за конкуренцията и опазването на журналистиката".

Той всъщност предвижда 4-годишен период, в който медийните организации в САЩ ще могат да преговарят колективно с платформи като Google и Facebook за заплащане на медийно съдържание, без това да нарушава антитръстовото законодателство.

Вносителите се мотивират, че законопроектът осигурява възможност издателите да си осигурят справедливи условия от платформите, "които редовно имат достъп до новинарско съдържание, без да заплащат за неговата стойност." Според тях има голяма дисбаланс между тях и ИТ гигантите, който е унищожил "хиляди издания".

Американските медии приветстват и подкрепят законопроекта, като подчертават, че от една страна Google и Facebook разширяват тяхната аудитория, но от друга, две трети от читателите никога не кликват на действителния източник на новините, така че те не получават приходи от реклама от тях. Според Pew Research Center приходите от реклами във вестници са спаднали с 80% между 2005 и 2020 г., и всяка седмица в САЩ изчезват по две медийни издания - или над 1/4 от всички са изчезнали за този период. 20% от американците пък имат ограничен достъп до новини.

Законопроектът е внесен от демократ, но спонсориран и от републиканци, което го прави двупартийна инициатива - с голям шанс да мине успешно през Конгреса.

Австралия прие подобен законопроект миналата година и досега медийната индустрия в страната е спечелила 200 млн. долара от ИТ гигантите.

Любопитни са рамките, които засяга законопроектът. В него влизат само онлайн платформите, които имат най-малко 50 млн. потребители в САЩ и пазарна капитализация над 550 млрд. долара - тоест Google и Facebook.

А изданията, които могат да се възползват от това, са медии, които актуализират съдържанието си поне веднъж седмично, имат под 1500 служители на пълен работен ден, имат поне 25% новини и генерират най-малко 100 000 долара годишни приходи. От последното са извинени организациите с нестопанска цел.