Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) изпрати поредно писмо до българските политици, в частност до председателката на Народното събрание Ива Митева, до председателя на бюджетна комисия Любомир Каримански и до председателя на социалната комисия Георги Гьоков, с което отново поиска бърза работа по актуализацията на бюджета за 2021 г. 

Проектът на актуализация бе изработен и внесен в НС от Министерството на финансите и вече бе одобрен, както от МС, така и от социалните партньори - бизнес и синдикати. Припомняме, че миналата седмица депутатите най-накрая съумяха да започнат работа по същество и организираха постоянните комисии в парламента. Вече премина и едно общо заседание на трите ресорни за бюджета комисии - бюджетна, здравна и социална. На тях обаче той не бе гледан на първо четене, а целта на заседанието бе депутатите да се запознаят с идеите в предложения проект. За което имаха цял месец преди това. 

Днешното писмо на АИКБ е насочено обаче изрично към бюджета на Държавното обществено осигуряване, в който най-важното перо е преизчисляването на пенсиите. Проектът на МФ предполага, че всички пенсионери ще получат увеличение от по средно 12,3%, като за целта се увеличи тежестта на коефициента за трудов стаж от 1,2 на 1,35. Минималната пенсия става 340 лв., а максималната - 1440 лв. Максималният осигурителен доход се запазва на 3000 лв. Тези пенсионери, които дори с увеличението на успеят да достигнат линията на бедност, която за тази година е 369 лв., ще получават социална помощ до този размер. 

АИКБ на практика застава плътно зад проекта на МФ и отхвърля другите предложения за преичисления, най-вече това на БСП, което предполага по-голямо увеличение за някои пенсионери, но не и аз всички. 

"В България за пенсии и грижи за възрастните се отделя значително по-малък дял от БВП от средното в ЕС, докато за полиция, както и за съдебна система делът е най-висок. Тази несправедливост предвид абсолютните размери изпъква с още по-голяма сила напоследък предвид обезценяването на пенсиите. Статистиката вече отчита инфлация от 3% на годишна база. Прогнозите са за нейното нарастване. Ако съставим статистическа „пенсионерска кошница“, ще установим и значително по-голям ръст на цените. Това прави логично и обосновано линейно (пропорционално) увеличение на всички пенсии. Избраният процент 12,5% (резултат от замяна на коефициента 1,2 с 1,35 в пенсионната формула), ведно с предлаганата социална подкрепа за пенсионерите под линията на бедност, очевидно цели да интегрира временните антикризисни месечни добавки от 50 лева в размера на увеличената пенсия и социалните плащания, като ги направи постоянни. Това не е най-съвършеният начин за актуализация на пенсиите, но е най-приемливият и възможен за комуникиране при дефицит на време и съгласие в обществото за друго решение", пишат от организацията. 

След това работодателската организация изразява подкрепа и за решението за запазване на МОД на ниво от 3000 лв. Според тях, неговото увеличение може да се обсъжда едва, когато средният осигурителен доход надвиши 1500 лв. (при 1200 лв. в момента), тоест - когато съотношението МОД:СОД е равно на 2:1.

"В същото време това не е пречка за предлаганото увеличение на максималната пенсия от 1440 на 1500 лева, пенсия 1440 лева се получава по досегашната пенсионна формула като резултат при хипотеза 40 г. трудов стаж при личен осигурителен доход равен на максималния 3000 лева. При предлаганата  замяна на коефициента във формулата 1,2 с 1,35 би се получила при същите условия максимална пенсия от 1620 лева. Т. е. няма нужда от увеличение на МОД при коефициент 1,35 за увеличение на максималната пенсия дори до 1620 лева", продължава позицията. 

Една от най-важните за служебния социален министър Гълъб Донев битки също получи подкрепа от АИКБ. Става дума за надбавката към пенсията до линията на бедност. Идеята е тя да идва от социалното подпомагане, а не от изкуствено увеличение на пенсията, защото иначе би се разбил допълнително моделът на изчисляване и справедливостта в системата. 

"Като споделяме становището, че доходите на пенсионерите не трябва да бъдат под възприетата у нас „линия на бедност“, ние възразяваме това да става за сметка на бюджета на ДОО. Достигането до размера на „линията на бедност“ на пенсионерите с най-ниски доходи трябва да бъде осъществено за сметка на социалното подпомагане, а не чрез увеличаване на минималната пенсия. Въпросът за това, че на пенсионната система не трябва да се възлагат несвойствени функции, които са присъщи на системата за социално подпомагане, е повдиган многократно през годините. Пенсията трябва да съответства на осигурителния принос. Така е справедливо и стимулира към осигуряване според реалния доход. Друг подход е несправедлив и стимулира укриването на доходи т. е. – сивия сектор. Когато получената пенсия ведно с други доходи и имуществено състояние са недостатъчни за минимално покриване на потребностите, е на ход социалното подпомагане", пишат от АИКБ. 

В крайна сметка, организацията предлага по-сериозно отношение на депутатите към актуализацията и припомня, че изготвения от МФ проект дори би имал по-добри показатели от сегашния, въпреки увеличените разходи, заради очакването бюджетният дефицит да намалее от 3,9 % от БВП на 3,6 % от БВП (заради увеличените приходи).