Задочният спор, който временното правителство и ГЕРБ водят, спрян ли е строежът на магистрала "Хемус" от служебния кабинет или всъщност никога не е започван в част от участъците след Плевен и плащано ли е авансово, продължи и днес. И отново се стигна до заплаха за съд - от бившия регионален министър, а после "понижен" до зам.-министър Николай Нанков, сега депутат от ГЕРБ-СДС, към говорителя на служебното правителство Антон Кутев. Поводът - думи на Кутев, стъпващи на данни от министър Виолета Комитова и ресорното ведомство за подписване на договори от Агенция "Пътна инфраструктура" за ремонт на пътища, без въпросните договори да са финансово обезпечени.

Припомняме, че според екипа на Комитова в АПИ са били подписани договори за над 1 млрд лв. при положение, че годишният бюджет на пътната агенция е в пъти по-малък. Като преди това практиката е била АПИ да изисква от Министерския съвет пари извън планираните чрез министерски постановления. 

Миналата седмица бТВ излъчи репортаж за напредъка на строежа на магистралата, която от ГЕРБ твърдят, че е спряна. От него се разбра, че все още няма строително разрешение за отсечката от Плевен до Велико Търново, разделена на 3 участъка, а строители свидетелстват, че строителна техника е била изтеглена от терените. На такава не се натъква и екипът на бТВ. Според регионалното министерство обаче няма как да е спрян строеж, който на практика не е започвал (заради липсата на строително разрешение - б.р.). Кадрите обаче показват, че някаква форма на строителна дейност е била извършвана.

Пред бТВ Нанков днес обвини Кутев в "манипулации". Той не отрече, че няма разрешение за строеж, издадено от МРРБ за отсечките, за които се твърди, че е спряно строителството. 

"Без издаване на строително разрешение от компетентна институция, в случая Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), всичко, свързано със строителните дейности, е незаконно. Ако говорим за нещата, които предшестват самото строителство, като теренно обезпечаване, проектиране, геодезия, инженерните пътища, доставянето на материали, закупуването на техника – за тях не са необходими строителни разрешения", обясни бившият ръководен кадър на ГЕРБ.

По думите му на "Автомагистрали" (държавната фирма, която би следвало да строи магистралата чрез ин хаус поръчка, но всъщност строят частни фирми - б.р.) е плането по отношение на авансиране на дейностите между първи и девети участък на магистралата. Нанков обаче твърди, че платените аванси са на стойност под 35%. Причината - в големите обекти почти половината от разходите са свързани с подготвителните дейности, които предшестват строителния процес.

Версията на Комитова и екипа й обаче е, че 13% отдейностите по "Хемус" са свършени, а са платени 70% от стойността на договорите.

"Ако имаше нещо незаконно по отношение на договорите и платените аванси, новото ръководство на МРРБ трябваше от първия ден да изискат обратно тези суми, сумите не са изчезнали, те са обезпечени. След това да прекратят договорите и да започнат отначало", каза още депутатът.

По думите му финансово необезпечени договори в АПИ няма, а "тези, които в момента управляват, трябва да намерят ресурс", за да плащат на изпълнителите. 

Целият политически сюжет се развива вече и на фона на протести от строители. Демонстрациите тръгнаха обаче от казус с ремонта на "Тракия" около Чирпан и недоволство от изпълнителя - частната компания "Автомагистрали - Черно море" - за неизплатени средства при свършена работа.