Дали фирмите, изпълняващи обществени поръчки и получили индексации заради оскъпяване на материалите, са получили преди това големи авансови плащания, за да си закупят материалите като мярка именно срещу поскъпването им.

Този въпрос е задал депутът от "Продължаваме промяната-Демократична България" Йордан Иванов на регионалното министерство, заедно с колегата му от парламентарната група Ивайло Мирчев.

Авансите за строителство, особено що се касае до пътното такова, бяха щедро раздавани в мандатите на Бойко Борисов като премиер с мотива фирмите да си купят материали, за да избегнат оскъпяване.

Както Клуб Z писа, Иванов първоначално поиска справка от МРРБ какви заявления за индексации са постъпили по договорите с държавата и каква част е уважена. Така се оказа, че договорите за основен ремонт и ново строителство са за 5,8 милиарда лева. По тях са постъпили общо 57 искания за индексация на обща стойност 321 милиона лева по 27 договора, при общо 34, като министерството е разплатило малко над 251 милиона лева. По отношение на текущите ремонт и поддръжка има 52 договора, които попадат в обхвата на методиката за изменение в цената на договора. Те са за поддържане на републикански пътища в 27 области, както и на четири магистрали, за производство, доставка и монтаж на пътни знаци, маркировка и др. От тези 52 договора са постъпили 63 искания по 43 договора. Исканията са на обща стойност близо 705 милиона лева, като тук интересното е, че въпреки че министерството казва, че тези договори попадат в обхвата на методиката за индексации, няма извършена нито една.

Сред проектите, получили пълния или почти пълния обем на заявените средства са лот 1 на пътя Мездра-Ботевград (изпълнява се от „Пътстрой 92“, Геострой“), пак същият път, но лот 2 (изпълнява се от дружество, в което влизат „Европейски пътища“, „Водно строителство – Благоевград“), пътят Русе-Кубрат (изпълнява се от „ИСА 2000“), пътят Костинброд-Берковица-Монтана („Хидро-водстрой“), тунелът „Железница“, част от строителството на магистрала „Струма“ (изпълнява се от „АМ Струма Тунел 2018“), Калотина-софийският околовръстен път (изпълнява се от „Щрабаг“), обходният път на Бургас ("Пътстрой"). 

Критерият за одобрение остава неясен и до днес.

"Освен изплатената сума от МРРБ на стойност 251 милиона, има и един висящ въпрос, който пряко касае необходимостта от заплащане на индексациите. Получили ли са определени фирми ГОЛЕМИ АВАНСИ преди да поискат индексиране на цените? Ако някоя строителна компания е получила голям аванс, който ѝ позволява да придобие всички материали, необходими за изпълнението на договора, то няма нито една причина по-късно да се плаща индексация на договорите. Тази информация настоявам да стане публична и ясна. 

Затова с колегата ми Ивайло Мирчев искаме от министъра на регионалното развитие и благоустройство да ни даде пълна информация за платените авансови суми по договорите, по които има платени и индексации. Публичността и прозрачността е най-големият лек на всеки един обществен процес.  

Аз вярвам, че ако въобще е имало някакъв смисъл от тези индексации, то днес е налице дефлация на материалите и индексирането трябва да бъде премахнато въобще от закона, което е и причината в най-скоро време да внеса Законопроект за премахване на индексациите занапред", написа Йордан Иванов във фейсбук профила си.

Депутатът от ДСБ отдавна изповядва тезата, че индексациите вече са ненужни.