Софийският градски съд е спрял производството по вписването на ново ръководство на държавната фирма "Автомагистрали" ЕАД в Търговския регистър. Причината е иск от настоящия изпълнителен директор на държавното дружество Стоян Беличев и другите двама членове на съвета на директорите - Александър Филев и Иван Коларов.

Основният аргумент за спиране на смяната е, че служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова, която като принципал на "Автомагистрали", не е обявила и провела конкурс за новите назначения. Освен това съдът отбелязва, че по закон членовете на борда трябва да бъдат петима, а не трима, както тя предлага и както всъщност е сега.

Съдът постановява, че вписването на новото ръководство и заличаването на старото може да стане, след като се реши по същество спорът между страните.

Преди два дни от МРРБ обявиха, че очакват рокадата да е факт в четвъртък. Но видно това няма да се случи.

Искането за махане на Беличев и останалите членове на борда на държавната компания дойде след унищожителен доклад след одит от Сметната палата на дружеството, което харчи над 4 млрд. лв. държавни пари за строителство и рехабилитация на пътища. Но го прави без прозрачни процедури за избор на изпълнители и отчетност. Проверка откри още, че държавната фирма е платила авансово над 180 млн. лева на външни фирми за проекти за обезопасяване на свлачища и срутища, а 6 месеца преди крайния срок почти нищо от възложените дейности не е свършено. Заради тези договори Комитова смени цялото ръководство на Агенция "Пътна инфраструктура".

 
Прокуратурата дори се самосезира по данните от проверките в дружеството.
 
Припомняме, че самото то и МРРБ по време на кабинета "Борисов 3" отказваха да предоставят информация кои са частните фирми, които строят пътища, в това чилсо магистрала "Хемус", без да са спечелили търг, на какво основание са сключвани договорите, на какви цени и т.н. Информация не се предоставяше в пълнота нито по линия на парламентарния контрол в 44-ото Народно събрание, нито на т.нар. "комисия по ревизия", начело с Мая Малонова, в краткия 45-и парламент. 
 

Докладът на Сметната палата официално оповести и това, което се знае отдавна - че едно от условията за т.нар. "ин хаус" възлагане на работа от институция към държавно предприятие е дружеството, което получава договорите, доказано да разполага с необходимите ресурси и капацитет за изпълнение на възложените дейности. В случая с "Автомагистрали" това в нито един момент не е било факт. Така договорите са били възложени на подизпълнители, при липса на публичност, без ясни критерии и проверка за свързаност между ръководството и служителите и лицата, на които се възлагат дейности. Общият извод е, че поради това не е осигурена достатъчна конкуренция при извършване на подбора и се поражда риск от концентрация на възлагани дейности и публични средства в ограничен кръг трети лица.

Комитова неведнъж съобщи, че иска да се раздели със старото ръководство на "Автомагистрали" цивилизовано. В продължение на дни тя и Беличев разговаряха задочно и епистоларно - с отворени писма и чрез медиите.

Директорът на компанията в един момент заяви, че бил готов да предаде поста, стига смяната да стане по всички изисквания на закона.