След като вчера уволненият, но ненапуснал поста си, изпълнителен директор на държавното дружество "Автомагистрали" Стоян Беличев написа отворено писмо до своя принципал - министъркато на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова, в което обясняваше защо не напуска поста си, днес той публикува ново такова. И то като вчерашното е качено на сайта на дружеството. 

В началото на днешното си послание Беличев продължава темата от вчера и отново подробно обяснява защо все още продължава да не напуска поста си. Накратко - промяната в ръководството не е отразена в Търговския регистър и той няма как да остави дружеството без ръководство: 

"С Ваше Решение, обективирано в протокол ТЗ-28/07.06.2021 г., съм освободен като член на съвета на директорите на „АВТОМАГИСТАЛИ“ ЕАД, като е прекратен сключеният с мен Договор за управление на дружеството.

В т. 4 от цитираното решение изрично сте посочила, че договорът за управление се прекратява, считано от датата на заличаване на имената ни /моето и на останалите членове на СД/ от Търговския регистър и Регистър на юридическите лица с нестопанска цел. Така взетото от Вас решение е в синхрон с разпоредбата на чл. 231, ал. 4 от Търговския закон, съгласно която императивна законова разпоредба вписването има конститутивно действие по отношение на решенията за избор и освобождаване на членове на съвета на директорите на акционерни дружества. Обръщам внимание, че назначеният от Вас нов борд на “Автомагистрали” ЕАД не е вписан по независещи от мен обстоятелства", пише днес отново Беличев. 

По-надолу обаче става странно. Беличев твърди, че "с оглед на изложеното" било некоректно и уронващо доброто му име твърдението на Комитова, че вече е "бивш" изпълнителен директор. По думите му обаче, това твърдение било отправено "до трети лица, с които дружеството има облигационни отношения." Не става ясно какво точно има предвид и кое е това лице, с което "Автомагистрали" има облигационни отношения, но най-вероятно говори за банки. Според различни източници, Комитова е поискала официално спиране на трансакциите на "Автомагистрали" през няколко такива институции, ако документите са подписани от Беличев.

Относно другото твърдение - пак е неясно как точно твърдението, че е бивш шеф, имайки предвид, че заповедта за уволнението му е подписана и въпрос на време да се отрази промяната в ТР, уронва неговия престиж. Не е ясно и защо Беличев смята, че да го наричат бивш шеф е некоректно и уронващо престижа на него и предприятието, но пък всекидневното изпращане на писма до акционера и собственик на капитала от директор, при очевидна липса на нормална комуникация - не е.

В писмото си Беличев обяснява и че решението на Комитова да забрани каквито и да е плащания на "Автомагистрали", с изключение на такива по сключени трудови договори, щяло да "доведе до тежки последици за „Автомагистрали“.

"По този начин Вие на практика блокирате изцяло търговската дейност на дружеството за неопределен период от време, предизвиквате несигурност в контрагентите на дружеството, която несигурност поставя под съмнение бъдещите отношения между тях и Автомагистрали ЕАД.

Нещо повече, спирането на плащанията ще доведе до невъзможност за изпълнение на сключените от Автомагистрали ЕАД договори, вкл. и тези по обществени поръчки, по които договори дружеството има задължението да извършва текущ ремонт и поддържане на автомагистралите в Република България - АМ „Тракия“, АМ „Хемус“, АМ „Струма“ и АМ „Марица“.

Дружеството ще бъде в невъзможност за заплащане в срок на дейности, предмет на договорни отношения, чието просрочване ще доведе до санкции и заплащане на огромни по размер неустойки. Липсата на средства за закупуване на горивни и смазочни материали на практика ще блокира дейността по поддръжката и ремонта на отделните автомагистрални участници, вкл. предотвратяване на ПТП –та", пише още Беличев. 

Припомняме, че решението на Комитова дойде след унищожителния доклад на Сметната палата, който разкри куп нередности и откровено нарушаване на закона в дейността на "Автомагистрали" под ръководството на Беличев. Според него обаче блокирането на дейностите на дружеството може да доведе до претенции за неустойки в особено големи размери, които да бъдат платени с публични средства.

Комитова: Вашите писма са ни ценни

Буквално преди минути отговор дойде и от МРРБ и министър Комитова. Интересното е, че тя очевидно не може да насмогне на всекидневните писма на Беличев и сега отговаря на вчерашното му. Нейният отговор е изпълнен с ирония и сарказъм и недвусмислено показва отношението на служебния кабинет към това ръководство на "Автомагистрали". 

Комитова започва с "Уважаеми, господин Беличев", но любезностите свършват до тук. 

"След множеството скандали при опитите да се извършат проверки в повереното Ви дружество през периода 2018-2021 г. се оказа неотложно и неизбежно служебното правителство да осъществи преценка на причините Вие и екипът Ви да извърши плащания за сумата 3 пъти годишния бюджет на София, около 25 пъти бюджета на Варна и пълната стойност на построения вече газопровод Балкански поток без да е налице видим и ясен резултат", пише Комитова. 

След което тя припомня на Беличев, че проверката в дружеството показа, че то е платило авансово 1,8 млрд. лв. за построяването на магистрала "Хемус" и то без "да се постарае да защити държавния интерес". Припомня се и че магистрала между Боаза и Търговище - няма. "Няма даже проект - само паркинг за частна фирма". 

Надолу Комитова продължава с иронията, казвайки, че са установени и "дребни" (кавичките са на Комитова) нередности а 220 милиона лева по укрепване на несъществуващи свлачища.

"Дай боже, поне всичко по пътя от Видин - Ботевград да е законно. Дано, ама надали...", пише в доста нехарактерен за министър стил принципалът на "Автомагистрали". 

Следва и заявка, че "вашите писма за ценни за екипа на МРРБ", защото осветявали картината на миналато в развитието на пътното строителство в държавата. Все пак обаче - в екипа на служебната министърка нямало специалисти, "изповядващи принципите на „безкрайно доверие“ в търговските отношения, и схващането, че най-добре изхарчените пари са похарчени сега, колкото се може повече и без насрещни задължения."

"Любезностите" продължават с един последен саблен удар, през който прозира очевидна подигравка. 

"В случай, че разпознавате себе си в изискванията на МРРБ за прозрачност в работата на АПИ и „Автомагистрали“, защита на държавните интереси, спазване на антикорупционни практики и добри професионални стандарти,  можете да кандидатствате при откриване на конкурс за длъжността Директор, съгласно изискванията на ЗПП", пише Комитова.