Следващия месец започва работата по опаковането на Триумфалната арка - дългогодишен проект на Кристо, който той не успя да осъществи. Творецът почина през май м. г.

 
Инсталацията, наречена "Опакована", на стойност 14 млн. евро ще преобрази един от най-разпознаваемите монументи в света, отбелязва "Гардиън". Един от най-ярките символи на Париж ще бъде обвит в сребристо син плат и червено въже, дълго 3000 м. Платът ще е 25 хил. кв. м., от материя, която ще може да бъде рециклирана след това. Същото се отнася и за материала, от който ще е изработено въжето.
 
Опаковането на Тримфалната арка ще е осъществяване на мечта на близо 60 г. Кристо и съпругата му Жан-Клод за първи започват да мислят за опаковането на монумента и творецът прави рисунки на инсталацията през 1962 г. Тогава двамата живеят под наем в малка стая близо до арката.
 
"Те правят фотомонтаж как би изглеждал проектът, но никога не предлагат наистина да го направят, защото им се струва, че никой няма да им даде нужните разрешения", разказва племенникът на Кристо Владимир Явашев пред "Гардиън". "Днес може да го осъществим, защото двамата са описали всеки визуален и артистичен детайл. Този проект е 100% техен. Желанието на Кристо беше да се осъществи, дори и той да си е отишъл, ние просто реализираме идеята", добавя Явашев.
 
Дейностите по монтажа ще отнемат 12 седмици и трябва да започнат веднага след 14 юли, Ден на Бастилията и национален празник на Франция. Официалното откриване е предвидено за 18 септември. Арката ще остане опакована до 3 октомври, тогава започва демонтажът, който трябва да приключи до 11 ноември, Ден на примирието.
 
Идеята на Кристо от 1962 г. получава шанс да бъде осъществена като през 2017 г. е планирано опаковането да съвпадне с изложба на твореца в Центъра "Помпиду", проектът получава одобрението на градската управа на Париж, както и на Центъра за национални монументи. В интервю пред сп. "Аполо" от март 2020 г. Кристо разказва как неочаквано за самия него бързо получава разрешението.
 
След натоварен ден в подготовка на изложбата на ранните творби на Кристо той и Бернар Блистен, директор на "Помпиду", си тръгват от музея. Докато вървят, Блистен казва на Кристо, че обикновено творците представят на публиката и свои работи извън музея, когато правят изложба.
 

"И аз казах на Блистен, че единственото, което искам да направя, е да опаковам Триумфалната арка. И той ме е взел насериозно. След по-малко от година президентът Макрон даде разрешение. Това са нещата, които се случват неочаквано в живота. От 1962 г. съм направил много проучвания на Арката, но никога не съм мислел, че ще получа разрешение", казва Кристо.

Кристо бърза да уточни, че няма политически елемент в опаковането на Арката. Но е трудно да се отрече мощният символизъм на огромното опаковане на национален мемориал на войници, умрели в защита на страната си", пише "Аполо".

Планираните събития обаче са отложени принудително заради пандемията от коронавируса. А през май идва и тъжната новина, че творецът с неподражаем стил в съвременното изкуство е починал. 
 
Опаковането на Триумфалната арка е изцяло финансирано от продажбата на предварителните рисунки, чертежи и макети на Кристо, оригинални литографии по други теми и т. н. Той няма да получи допълнително публично финансиране.
 
Вечният огън вътре в гробницата на Незнайния воин ще продължи да гори през цялото време - и по време на монтажа, и докато инсталацията е изложена пред публика.
 
Явашев разказва пред "Гардиън" за още един проблем, който възниква в хода на уточняване на детайлите по започването на работата по опаковането. - Френската лига за защита на птиците се намесва, тъй като на купола се оказва, че гнезди керкенез и молбата е да се отложи експозицията до септември.