Служебният кабинет е възможен модел за изход от кризата, заяви президентът Румен Радев в интервю за БНР. И отсега се обяви против вероятността и 46-ият парламент да не може да състави правителство: "Не искам да мисля, че ще отидем на трети парламентарни избори тази година. Надявам се партиите да проявят отговорност и благоразумие".

Всъщност обаче именно моделът на президентското служебно правителство може да се окаже резервният работещ вариант след изборите на 11 юли. При толкова много червени линии, с които партиите на протеста влизат и в новата предизборна кампания - не с ГЕРБ, не с ДПС, не с БСП, не с националистите, е твърде възможно отново да не съберат парламентарно мнозинство. А трети парламентарни избори за година наистина биха били не само абсурдни за страната, но и самоубийствени за тях самите.

Коалицията на Радев

Президентът вече е поел по този път. Първо, съставът на служебния кабинет на Стефан Янев е квази коалиционен формат на анти-ГЕРБ статуквото. Второ, за разлика от предишния служебен кабинет на Радев, оглавяван от Огнян Герджиков, сегашният има за цел да разчиства и ревизира дългогодишното управление на Бойко Борисов и започна да го прави с решителни стъпки още от първия си ден.

Тъкмо чрез служебното си правителство президентът ще покаже пред широката публика кой е работещият модел за ново коалиционно управление. И така ще свърши работата на политиците от опозиционните партии, които трябваше да убедят избирателите си, че коалиция с определена сила на принципна и програмна основа не значи предателство и загуба на идентичност - че ставаш например колаборационист, чалгар или, не дай Боже, комунист.

Служебното правителство е анти-ГЕРБ правителство в действие. Което в краткото време на своя живот трябва да предприеме конкретни стъпки за завръщане към държавността. Самият президент посочи в интервюто си някои от тях - къде отиват милиардите на данъкоплатците, разпределяни от "Автомагистрали", и защо "Лукойл" не плаща данък печалба. А също и да предприеме някои видими модернизационни крачки - като например създаването на въздушна система за спешна медицинска помощ и спътниково наблюдение на състоянието на водоемите.

Рискове и козове

Ако президентското правителство докаже работоспособност и спечели обществена подкрепа, а след изборите и въпреки едно евентуално открито посредничество на Радев партиите не съумеят да съставят парламентарно правителство, нови избори може да бъдат избегнати. Просто кабинетът "Янев", в същия или променен състав, остава на власт като експертно правителство с необходимата парламентарна подкрепа.

Подкрепа без коалиционно споразумение, дори без времеви ограничения и програмна основа, а само с гаранцията на президента. Редовните президентски избори през ноември, на които Радев ще е кандидат за втори мандат, ще изиграят ролята на отсрочка за евентуални нови парламентарни избори след юлските и за удължаване на живота на кабинета "Янев" поне докрая на годината вече не като служебен, а като редовен.

Самият Румен Радев поема сериозен риск, но в същото време играе най-печелившия си коз. Успехът на служебното правителство, за което той носи пълна отговорност и което може да се окаже резервен изход от нова политическа криза, може да му осигури втория мандат. Успехът на кабинета "Янев" е почти гарантиран - за краткото време до 11 юли той не може да стане заложник на свръхочаквания, нито има как да се провали, стига да не допусне грандиозни гафове. Така Радев има шанса да извърви един нетрадиционен път в политиката - от държавник към политик. Решителната борба за отвоюване на държавата няма как да не бъде възнаградена от суверена с високо политическо доверие.

"Дойче веле"