Столичната община започна годината с пореден скандал - контрольорите в градския транспорт, които от над половин година продават и билети, вече няма да правят това, но вече ще се върнат към функцията си да глобяват гратисчиите. Старите машини за билети в автобуси, тролейбуси и трамваи обаче са демонтирани, а стартът на тикет системата за пореден път се отлага.

Въпросната нова тикет система трябваше да е готова през декември миналата година. Както ред други проекти на общината, сред които и метрото, и ремонти на ключови кръстовища, булеварди.

Същевременно световната пандемия се превърна в едно донякъде разбираемо оправдание за всички грешки - нищо, че много от примерите се повтарят в последните 10 години, далеч преди COVID-19 да тръгне по света.

Ситуацията с градския транспорт няма идеално решение

В началото на пандемията шофьорите в градския транспорт спряха да продават билети, маските станаха задължителни. Но от Столичната община и Центъра за градска мобилност осъзнаха липсващия достъп до билети и взеха решение - контрольорите стават продавачи на билети.

Мярката не бе одобрена от всички граждани. Според някои това обезсмисля ролята на контрольорите, които изпълняват излишна дейност за иначе добри заплати. 

От ЦГМ предложиха и онлайн приложение - Mpass - в което обаче опцията за еднократен билет не е налична, има само целодневен. Обещанието възможност за купуване на единичен билет да се появи бе потъпкано, както обикновено с оправданието, че "тикет системата скоро ще е готова".

От началото на 2021-ва обаче контрольорите започват да глобяват. СО и ЦГМ предупредиха за това навреме, но пак създадоха проблем на софиянци, защото шофьорите продължават да не продават билетчета. Те могат да се купят само на някои спирки. Имаме 200 партньори в града, магазини, пощи и тотопунктове, които продават билети, обясняват от ЦГМ. А кметицата Йорданка Фандъкова, която иначе казва "моля, ползвайте градския транспорт", отсече - гражданите да си купуват билетчета предварително.

Въпросната тикет система, която да заработи до края на 2020 г., бе предизборно обещание на Фандъкова през 2019 г., преди да бъде избрана за сегашния ѝ, четвърти мандат като кмет на града.

Логично и тази мярка с възстановените глоби не бе одобрена от много граждани. ЦГМ наистина не може да направи транспорта безплатен, без да добави още много милиони, върху загубите от пандемията, а преди това - през годините лошо управление. Общинското дружество вече изтегли 15 млн. лв. заем, за да покрие част от миналогодишните загуби. 

Дали СО и ЦГМ могат да оставят контрольорите да продават билети, докато не проработи тикет системата (уж през май) - могат, но не искат. Финансов анализ за това колко реално ще са загубите при този вариант няма.

Метро и тикет система - скачените съдове на забавянето

Друг необясним ход бе едно забавяне - на тикет системата - да се оправдае с третия лъч на метрото, друго забавяне по друг проект на общината. Също дългогодишно предизборно обещание.

Дали е логично преди 5 години строежът на метрото да е започнал без входовете и изходите му да са били ясни? Или за тези 5 години от 2016 г. насам да не е можело да се направен анекс към договора за тикет системата, така че да включи и метростанциите и системата да заработи? Не, не е логично.

Дали е нормално една тикет система да отнема близо 3 години до вкарването ѝ в експлотация? Не е.

Обяснението за третия метродиаметър при последното забавяне преди окончателното му пускане през 2020-а беше пандемията. Но за предпоследното - преди COVID-19 - обясненията бяха тестове, подземни води и прочие.

Това оправдание е лошо и от чиста PR гледна точка - като признаеш, че едно забавяне води до друго, показваш колко са сериозни провалите ти. Оказва се, че едно закъснение не е просто нещо обичайно в сложната административна борба, в която участват нашите общинари, а грешка с лавинообразни последствия, която повлича ред други проекти.

"По-лесно се търси прошка, отколкото позволение" не е правилната форма на местно управление

През септември Фандъкова обяви в прав текст, че тикет системата ще е готова и в действие "до Нова година".

Мислите ли, че в края на ноември, да речем, ЦГМ и общината не са знаели, че това няма да стане?

Странен е дори фактът, че не са били наясно с това още през септември.

Но вместо общината да си признае за закъснението в началото на декември - както е редно за краен срок в коректните отношения - тя си замълча, докато граждански организации и медии не вдигнаха шум през януари 2021-ва. След пропускането на срока тикет системата да заработи.

Цитираният принцип за прошката и позволението е много готин, когато го приложи симпатичният главен герой в добър сериал на шефа си. Но не и когато го правят общинарите ни.