На 4 януари софиянци се сблъскаха с нов проблем в градския транспорт - няма къде да се купи билетче, а контрольорите вече не продават. И това не им пречи да глобяват. Причината - старите машини за билети са демонтирани, а новата тикет система все още не работи.

Ден по-късно от столичния Център за градска мобилност обясниха, че причината за поредното й забавяне - този път до май месец - е фактът, че са липсвали данни за третата линия на метрото, която тръгна, също след поредица закъснения, през миналата 2020 г.

Сагата с тикет системата

За единна и автоматизирана модерна система за билети в столицата се говори от почти две десетилетия. През 2015 г. започна първата сериозна процедура и конкурс за разработването й, но той се забави, след като загубилите конкурса го обжалваха. Договорът с обединението "Си Ен Си-София тикетинг систем" за 73,2 млн. лв. без ДДС в крайна сметка бе подписан през 2018 г. 

Преди местния вот през 2019 г. тикет системата бе един от най-силните козове в предизборната кампания на Йорданка Фандъкова. Тя активно рекламира модерната система, която ще позволи на гражданите да купуват с кредитна, дебитна карта или с телефона си билетче или карта в самото превозно средство. И обеща многократно тя да е готова до края на 2020 г. Това предвижда и договорът - системата да е готова за 2 години.

Друг важен елемент на тикет системата е, че тя трябваше да покрие всички видове транспорт - автобуси, тролеи, трамваи и метро. Старите устройства за билети, например, бяха монтирани само в електротранспорта.

Януари 2021-ва - системата не е готова, ще се забави

Софиянци са свикнали на постоянните отлагания и забавяния на всякакви проекти на Столична община. А в последната година световната пандемия от COVID-19 се превърна в прекрасно оправдание - макар и резонно за такива проекти, тъй като още от февруари 2020 г. доставките на електроника по целия свят в действителност бяха сериозно затруднени.

Но ЦГМ не се оправда с това - а вместо това обяви, че причината за забавянето е фактът, че в плановете не са включени станциите от най-новата, трета линия на метрото в града.

"Когато е правена документацията за обявяването на процедурата за тикет системата, не са били ясни детайлите за третия метродиаметър - входове, изходи, турникети", обясни Димитър Дилчев, настоящият шеф на Центъра за градска мобилност пред Клуб Z. "Не можете да очаквате целият този обект, третият метродиаметър, да бъде завършен в този срок."

Според него в момента няма сериозен проблем пред столичани - те могат да ползват браузър приложението на ЦГМ Mpass, да си купят абонаментна карта, или да отидат до поща или тотопункт и да се заредят с десет билета.

Но третият метродиаметър се прави от 2015 г. Не е ясно защо тогава не са били ясни входовете и изходите на метростанциите - нито защо договорът за тикет системата не е бил актуализиран по-рано. Важно е да се отбележи, че третата линия също бе отлагана на няколко пъти - първо без реални обяснения, последно заради пандемията. Според Дилчев процесът на актуализация на договора е почнал преди 8 месеца - когато той встъпва в длъжност.

Контрольорите вече глобяват, а шофьорите все още не продават билети

Заради пандемията в столичния градски транспорт имаше сериозни промени. Първо бе направено задължително пътуването с маска. После бе взето решение шофьорите да не продават повече билетчета - за да се намали шансът да се заразят.

Същевременно линиите запазиха почти изцяло графиците си, въпреки намалелия човекопоток - като идеята бе това да позволи на хората социална дистанция. Загубите за ЦГМ обаче бяха сериозни.

Като вид жест към столичани, от ЦГМ решиха и контрольорите да вземат тази роля - да продават билети, вместо да глобяват. Така в продължение на месеци всеки можеше да се качи в автобус, тролей или трамвай без билетче.

Старите апарати за билети, които според ЦГМ така или иначе не са били популярни - тези, които работеха в тролеи и трамваи - пък бяха демонтирани, за да може на тяхно място да се разположи новата система.

Сега обаче се оказа, че случайният пътник няма вариант от къде са си купи лесно билет - трябва да се разходи до пощата или тотопункта, или да разчита, че на неговата спирка може да има будка за билетчета на ЦГМ. А в превозното средство го чакат контрольори, които вече глобяват.

"Искам да помоля софиянци за търпение, за разбиране. Ако пътувате редовно, закупете си абонаментна карта. Пътуването в градския транспорт е малко по-различно, трябва да имате подготвена маска, макар и трудно, и тежко", коментира Димитър Дилчев.

Той разясни, че решението контрольорите отново да глобяват, въпреки закъснението на тикет системата, е на ЦГМ - и е било одобрено от зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев.

"Нека не се оправдаваме и да не търсим начин да пътуваме нередовно", призова Дилчев.

Какво следва?

Забавянията в големи обществени проекти не са нещо нечувано, а в България са буквално ежедневие. Не е ясно защо обаче Столична община редовно решава да обяви забавянето, след като е минал обещания срок - и то с абсурдни оправдания. От ЦГМ със сигурност са знаели, че тикет системата няма да е готова през декември, но решиха да го съобщят в последния момент, дни преди столичани да разберат, че няма откъде да купуват билети и ще бъдат глобявани.

В момента софиянци могат да си купят абонаментна карта, или да пробват браузър-приложението Mpass за еднодневна карта - макар читатели на Клуб Z да ни информират, че то не работи добре и постоянно дава грешки в последните дни.

Налице е реакция и от страна на опозицията в Столичния общински съвет. Първи реагираха от гражданското сдружение "Спаси София", които имат и независим общински съветник - Борис Бонев. Той обяви, че иска официално обяснение от Дилчев за ситуацията.

"Цeлият тoзи хaoc издaвa иcтинcкoтo лицe и възмoжнocти нa aмaтьoритe, кoитo упрaвлявaт Coфия. Cлeд прoфукaни пoчти 100 млн. лв. - дocтaтъчнo пaри зa зaкупувaнeтo нa 200 нoви aвтoбуca, тикeт cиcтeмa нямa. Нe e яcнo и дaли тaкcувaнeтo щe e нa врeмe или нa рaзcтoяниe, нитo пък зaщo нe ca прeдвидeни aвтoмaти пo ключoвитe cпирки и в прeвoзнитe cрeдcтвa. Нямa и eднo извинeниe и oбяcнeниe oт Йoрдaнкa Фaндъкoвa, зaщo зa пoрeдeн път ce cтигнa дo зaдънeнa улицa, нитo пък ce знae кoгa и кaк щe прoрaбoти cиcтeмaтa", пиша те във Фейсбук.

От "Демократична България" пък поискаха до тръгването на тикет системата да се възстанови продаването на билети от контрольорите.

"ЦГМ в едномесечен срок да организира представяне на системата пред общинските съветници, за да може да бъде взето информирано решение за начина на тарифиране, когато има готовност системата да заработи", призоваха те.