Кризата е възможност, казват китайците. Направи от лимона лимонада, съветва ни Дейл Карнеги.

Това може да са клишета, но сред актуалното социално дистанциране и задаващата се рецесия смисълът им изпъква.

Ако първата, физическата, реалност е опасна, вече 30 години имаме втора – интернет. За тези три десетилетия мрежата се разви толкова, че значителна част от живота ни може да се пренесе там.

Някои вече работим от лаптопите си от дома и така помагаме заразата да не плъзне по-нашироко в страните ни.

Общуването кипи в социалните мрежи, макар да е забранено, или да не се препоръчва по традиционните места за социален контакт.

Днес Amazon, най-големият онлайн търговец в света, съобщи, че наема още 100 000 складови работници, защото със затварянето на много магазини по целия свят, поръчките в мрежата растат.

Значи все пак кризата наистина е възможност. И от лимона може да се направи лимонада. Трябват само искане и можене.

Вероятно затварянето на граници няма да позволи на компанията на Джеф Безос да осъществява пълноценно дейността си, но и в рамките на националните пазари нейните филиали ще продължават да работят усилено.

Принудени от вируса да седим у дома, може би ще имаме време да се замислим, че цифровизацията не е просто модерен лозунг или само ресор на българския еврокомисар.

В ситуация като днешната тя може да запази работни места и да помогне за ограничаване на заразата, за разтоварване на системата на здравеопазването и за спасяване на човешки живот.

Двадесет и два процента от българите, ползващи интернет, пазаруват онлайн, показва официалната статистика. В Обединеното кралство това са близо 90% от използващите интернет хора. В Унгария и Полша – съответно 49% и 54%.

Тези числа в днешните обстоятелства са показатели не само за грамотност и приспособеност към модерния свят, но и за способност за оцеляване в буквалния смисъл на думата.