Компанията Facebook е прикривала информация и е отказала да провери руска намеса във вота за "Брекзит" и на американските избори, твърди комисия на британския парламент, съобщи Engadget.

След 18 месеца разследване, парламентарната комисия по дигитални технологии, култура, медии и спорт (DCMS) публикува подробен доклад за това как са се справили технологичните компании с фалшивите новини, особено около избори. Естествено, сред най-коментираните компании е социалната мрежа, която според доклада е помагала да се разпространява дезинформация, при това не само за американски, британски и други избори, а и срещу малцинството рохинджа в Мианмар.

"Facebook предлага продукт, който е опасен за потребителите и дълбоко неетичен", пишат от комисията.

В доклада има и редица препоръки - например наказателно преследване за Facebook, ако не реагира срещу вредно или нелегално съдържание. Британските депутати препоръчват и забрана на микро-таргетираните политически реклами, създаване на нова категория за Facebook - като нещо между платформа и издател, както и допълнителни правомощия на британската изборна комисия, с които тя да се бори по-ефективно срещу фалшивите новини в социалните мрежи по време на избори. 

"Компаниите за социални мрежи могат да се крият зад твърдението, че са само "платформа"," отбелязва се още в доклада.

Британските депутати искат и собственикът на Facebook Марк Зукърбърг да отговори на въпроси на комисията, на които досега не е давал адекватни отговори. 

Докладът препоръчва още създаването на професионален глобален Етичен кодекс за технологични компании от този тип, който трябва да бъде изработен с помощта на правителства, академици и други ключови институции.

Комисията отбеляза и връзката на социалната мрежа с "Кеймбридж Аналитика", която е работила за британското правителство с "тайно разрешение" и освен това има връзки с базирана в Малта компания за продажба на малтийски, а съответно и европейски паспорти. Местната журналистка Дафне Галиция, която бе убита с бомба в колата й, разследваше именно тази схема.

От DСМS искат и допълнително разследване на връзките на Русия с дезинформацията в социалните медии. Един от милионерите, финансирали кампанията за "Брекзит", има връзки с руски компании и обществени личности и тези връзки трябва да бъдат разследвани.

Очаква се до края на годината британското правителство да предложи нови регулации за технологичните компании, особено във връзка с предизборната реклама.