Аргументът, че след като в непостроената АЕЦ "Белене" досега са вложени над 3 милиарда лева (на данъкоплатците) - и това значи, че трябва да се направи, е несъстоятелен. По сметките на БАН тя би струвала поне 20 милиарда, което означава, че трябва да дадем още 17 милиарда, за да не се зяносат предишните три.  

Несъстоятелно е и да се твърди, че правим това заради оборудването, складирано под навеси и в кашони на площадката, предназначена за Втора атомна. 

Наложи се държавната енергетика да извади едни повече от 660 милиона евро, за да плати за реактори, поръчани при кабинета "Станишев" за АЕЦ, за която няма договор. Все едно да си купите скъп плазмен телевизор за жилище на зелено.

 
Властта направи всичко възможно да мотивира необходимостта от АЕЦ "Белене", но дори и с направения като по поръчка доклад на БАН звучи неубедително. Е, но поне БАН получи допълнително 15 милиона лева от бюджета, които обеща да разпредели между институтите си "в зависимост от научните резултати". 
 
Появата на инвеститора от Китай - държавната ядрена компания CNNC, която за първи път заяви интерес към Втора атомна през декември 2016 г., катализира процеса по рестарт на проекта. Утре правителството се кани да приеме решение за отмяна на онова решение от март 2012 г., с което спря АЕЦ "Белене", и ще го вкара в парламента. Там гласовете са сигурни, с изключение най-вероятно на НФСБ на Валери Симеонов, част от "Обединени патриоти", и ДПС, които поне досега са последователни в позицията си срещу строеж на АЕЦ "Белене".
 
 
Има поне 5 въпроса, чиито отговори властта ни дължи. 
 
1. Защо втора атомна, а не седми блок на АЕЦ "Козлодуй". 

Публично известно е, че България няма нужда от нови енергийни мощности, след като в момента ползва половината от съществуващите. Но дори и да приемем, че от някаква неизвестна нам стратегическа гледна точка имаме нужда от още ядрени мощности, остава логичният въпрос защо не седми блок на вече изградена и функционираща АЕЦ.

При това правителството предпоставя строителството на АЕЦ "Белене". През април 44-ото НС възложи на енергийния министър Теменужка Петкова до края на юни да предложи варианти за оползотворяване на оборудването за "Белене".  А се оказва, че преди това ще вдигне забраната за строителство на Втора атомна, което всъщност е само един от вариантите за това оборудване.

 
2. Уверенията, давани на килограм от премиера Борисов, министър Петкова и други видни гербери, че България няма да дава държавни гаранции, нито такива, че ще изкупува тока, са фантасмагории.

Няма инвеститор, който би се съгласил да вложи милиарди в такъв огромен проект, срещу тези "не"-та. Но това е пряко свързано с въпрос №3...

3. ... схемата, по която евентуално би се строила централата.

Държавните гаранции отпадат, но... при създаване на проектна компания за строителството, в която НЕК се кани да влезе с активите на площадката и оборудването, означава, че поема и тежестта на евентуални кредити. Да допуснем хипотезата, че китайската CNNC иска да строи АЕЦ "Белене" по системата build-own-operate, по която Русия строи АЕЦ "Аккую" в Турция. Това означава, че би трябвало да е собственик на централата с поне 51% и влага само собствени средства. 

 
Ако кажете на който и да е разумен човек, че чуждестранна компания - и дори не от ЕС - ще е собственик на атомна електроцентрала и държавата гледа на това като на нещо не-притеснително, то значи, че някой в държавата си е изгубил ума. Или може да се направи друго обосновано предположение, което попада в обхвата на прокуратурата и КПКОНПИ.

При модела build-own-operate инвестициите са за сметка на проектната компания, която е акционерно дружество. Ако 51% в него принадлежат на китайската страна, за останалите може да се привлекат чуждестранни инвеститори, разбирай руски, а защо не и френски. "Росатом" нееднократно е изявявал желание да влезе в проекта. Тогава българската страна продава активите си и изцяло се отървава от контрола върху Втората атомна, което си е престъпно нехайство. (Да не забравяме, че след около две десетилетия АЕЦ "Козлодуй" няма да съществува като източник на електроенергия.)

Миналата есен The Financial Times в своя публикация цитира Ник Тимъти, един от двамата бивши ръководители на кабинета на премиера Тереза Мей, който предупреди да не се позволява на Китай да инвестира в ядрената програма на Обединеното кралство, като даде възможност на Пекин "да спира производството на енергия във Великобритания по своя воля".
 
 
Повод за тези опасения стана проектът Hinkley Point C, предизвикал сериозна дискусия на Острова, обединявайки всички - инженери, физици, природозащитници, бизнес анализатори, специалисти по Китай, срещу самия проект и неговата ефективност (според изданието theсonversation.com). Двама от висшите мениджъри на френската EDF, която строеше АЕЦ-а, дори хвърлиха оставки, кабинетът на Мей временно замрази проекта, но на финала китайската държавна компания CGN, заедно с друга китайска държавна компания - CNNC, да, същата, която проявява интерес към АЕЦ "Белене", вече има дял от една трета в Hinkley Point C. Сделката включва и план за китайско-френските партньори да изградят още една АЕЦ, използвайки китайска технология за реакторите.
 
Китайците в Hinkley Point имаг договор за дългосрочно изкупуване на електроенергия.
 
4. Националната сигурност, която освен това е част от европейската.
 
През януари 2013 г. тогавашният лидер на БСП Сергей Станишев нарече отказа от строителството на АЕЦ "Белене" национално предателство. Предвид съображенията дотук, строителството й би било такова. 
 
В Брюксел отдавна се опасяват от продажби на стратегически активи и инфраструктура в ЕС на китайски компании. Китайските преки чуждестранни инвестиции в ЕС са достигнали около 35 млрд. евро за 2016 г., което е увеличение с повече от две трети спрямо предходната година. В същото време политиката на Пекин спрямо външни инвеститори е далеч по-рестриктивна.
 
Китай показва готовност за експанзия в Централна и Източна Европа - в края на 2017 г. премиерът Ли Къцян обяви план за инвестиции в държавите от региона в размер на над $3 млрд. В своя публикация тогава FT се позова на дипломати, според които Пекин може да се възползва от ентусиазма на по-бедните източноевропейци... с цел да подкопае правилата на ЕС и да задълбочи още повече и без това нарастващото напрежение по оста Изток-Запад в самата Общност. 
 
5. Похарчените 3 милиарда.
 
През юни 2013 г. Теменужка Петкова не беше енергиен министър, а уволнен от тройната коалиция шеф на Агенция "Държавна финансова инспекция". И беше правила доклад за изхарчените пари за "гьола".
По счетоводни данни всички разходи за АЕЦ "Белене" до момента възлизат на 1.3 млрд. лева, като сериозна част от тези пари са отишли за консултанти, заяви Петкова пред Нова телевизия преди пет години. Освен това бе открита вреда за 36 557 605 лв. при направена проверка на договора за мостово финансиране на НЕК с банката.

Сега същите тези пари, на които финансистът Петкова е гледала като щета, министърът Петкова се опитва да ни ги представи като аргумент.

Няма ли да е по-евтино да отворим Царичинската дупка, там поне бяха закопани 16 милиона лева, а винаги може да се измисли някоя рекламна стратегия за мистерия от типа "Розуел". За туризма ще е по-добре.