Марк Зукърбърг излезе невредим от изслушването пред Сената снощи, а най-голяма заслуга за това имат сенаторите, голяма част от които нямаха представа как работи Facebook, пише Дилън Биърс от Си Ен Ен.

"Те нямаха представа какви са възможните решения на проблемите на компанията или дори какво точно се опитват да постигнат с призоваването на изпълнителния директор на Facebook да свидетелства."

Изслушването на Зукърбърг показа, че голяма част от американските сенатори са неграмотни относно технологиите на ХХI век. Въпросът, който се очакваше да бъде в центъра - личното пространство в социалните медии и неправомерното използване на данни, - беше един сред многото.

Изглеждаше, сякаш много сенатори на практика питат Зукърбърг как работи Facebook, и то в момент, когато светът се нуждае от интелигентна дискусия за личната информация на потребителите, добавя Биърс.

"Как поддържате устойчив бизнес модел, без потребителите да плащат за услугите ви?", попита сенатор Орин Хач.

"Издържаме се от реклами, сенаторе", отговори Зукърбърг.

Липсата на разбиране за бизнес модела и изобщо за начина на работа на социалната мрежа позволи на Зукърбърг да се отклони от важни въпроси, които досега не са получили ясен отговор - защо Facebook не информира потребителите навреме, че данните им са били използвани от компании като Cambridge Analytica, и какви конкретни мерки ще се предприемат в бъдеще.

Въпросите на сенаторите бяха по всички скандали, свързани с компанията през последните месеци - руската намеса в американските избори за президент през 2016 г., предоставянето на лични данни на компании като Cambridge Analytica, речта на омразата и фалшивите новини.

Дори и по ключовия въпрос на изслушването - сигурността на личните данни - сенаторите поискаха от Зукърбърг обяснение дали потребителите могат да вярват на Facebook, вместо конкретни стъпки как те да получат по-голям контрол върху споделянето на данните им. Което пък даде на Зукърбърг възможност да се върне на любимите си обяснения: че поема отговорността и ще промени нещото към добро.

Сред малкото тежки изпитания за създателя на Facebook беше въпросът на сенаторката от Калифорния Камала Харис защо компанията не е разкрила на потребителите си, че Cambridge Analytica използва личните им данни още през 2015 г., а едва сега, след като се появиха такива твърдения в медиите.

"Провеждани ли са разговори в ръководството на Facebook дали да бъдат уведомени потребителите?", попита тя.

"Не съм убеден дали е имало такива дискусии", отговори Зукърбърг.

Друг сенатор, Роджър Уикър, попита директора на Facebook дали компанията може да проследява дейността на потребителите в интернет дори когато те са извън акаунта си в социалната мрежа.

"Бих искал да проверя как точно стоят нещата, за да предприемем последващи действия", отговори Зукърбърг.

Подобен въпрос зададе и Рой Блънт - потвърждава ли, че компанията следи устройствата на потребителите дори ако не са в профила си.

"Не съм сигурен как да отговоря на този въпрос... Има информация, от която имаме нужда да осигуряваме услугите си, но в момента не ми е известно точно каква, затова бих искал да го обсъдя с вас отново по-късно."

"Всъщност Facebook събира непрекъснато такава информация", пише Шира Овайд от "Блумбърг". "Неочаквано Зукърбърг се опита да каже, че не е напълно сигурен в политиките на Facebook за събиране на данни... Главният изпълнителен директор на Facebook отлично знае какво прави компанията му, но не иска да признае, че компанията му разчита на събирането на такива данни за милиарди хора."

Ще плащаме на Facebook, ако не искаме реклами?

Зукърбърг загатна, че е възможно разработване на платена версия на Facebook за всеки, който не иска да споделя информацията си и да получава таргетирани реклами.

"Винаги ще има безплатна версия на Facebook. Засега не предлагаме опция хората, които не искат да виждат реклами, да си плащат за това."

Повечето анализатори обаче приемат думите му като заявление, че това може да се промени в близко бъдеще.

Как реагираха пазарите?

Още през първите часове от изслушването обаче акциите на Facebook отбелязаха най-големия си дневен скок за последните две години - 4,5%. След като стана ясно, че компанията Cambridge Analytica, разработила стратегията, която вкара Доналд Тръмп в Белия дом и изкара Великобритания от ЕС, е използвала без разрешение данните на 87 милиона души.

"Най-добрата новина за Facebook е, че Зукърбърг отклони всички предизвикателства към сърцето на икономическия модел на компанията - масовото събиране на лични данни и продаването им на рекламни агенции, които от своя страна ги използват за таргетиране на рекламите", пише Шира Овайд от "Блумбърг". "Успехът на Зукърбърг е победа за всеки, заинтересован от цената на акциите на компанията. Но е загуба за всички останали."