Играният в неделя финал по американски футбол Супербоул, 58-и поред, е най-гледаното събитие по телевизията в историята на САЩ, сочат предварителните данни на Nielsen, като подробните ще излязат по-късно.

Според агенцията мачът "Канзас Сити Чийфс" - "Сан Франциско Фортинайнърс" (25:22 след продължение) в Лас Вегас е привлякъл рекордните приблизително 123,4 милиона зрители по телевизия CBS. 

Не всички от тях са гледали целия мач и шоуто на полувремето, но поне някаква част, като аудиторията се е увеличила в края, когато двубоят стигна до продължения, а Патрик Махоумс изведе "вождовете" до трета титла в последните пет години.

Подобрено е върховото постижение от м.г., когато битката между "Канзас" и "Филаделфия Игълс" бе привлякла вниманието на средно 115 млн.

В дните преди Супербоул 58 са поставени и още други рекорди, като например за цени на билети и ложи на стадиона, превърнали го в най-скъпото еднодневно спортно събитие в историята. А имаше "мрънкане", че Америка не харесвала вече "Канзас Сити" и "Сан Франциско", така щяла да ги неглижира.

13 от последните 15 Супербоула са гледани средно от над 100 млн. души, което ги нарежда в челните редици на тв аудиторията, като финалът на сезона в НФЛ традиционно доминира в класициите.

В неделя средно 202,4 млн. са проследили целия мач или част от него, ако се включат стрийминг платформите. Това също е рекорд - през 2023 г. бяха 184 млн.

И означава зрители от целия свят, като популярната DAZN, в която се плаща за абонамент или за отделни събития, притежава правата за Европа, включително за България. Любопитно е, че излъчването на Супербоул по DAZN не тръгна в 01 часа наше време (мачът започна малко след 01:30, бел. ред.), като бе изписано, че има технически проблем, с който отговорните опитват са се оправят. Той бе решен малко преди шоуто на Ъшър между втората и третата четвърт.

202,4 млн. не е цялата световна аудитория на Супербоул, тъй като не включва телевизиите извън Америка, платили за правата.

Според анализатори роля за успеха на събитието в Лас Вегас най-вероятно е изиграла и Тейлър Суифт, приятелка на Травис Келси, един от асовете шампионите. Появата й на стадиони - съответно показването по телевизията как гледа от ложа, допринесе за няколко върхови постижения в редовния сезон. Реакциите на Суифт и нейния антураж, в който личаха актриси, други певици и т.н., често бяха експлоатирани от CBS и това бе очаквано. 

Шефовете на НФЛ вече признаха, че част от армията фенове на мегазвездата сяда да гледа мачове от лигата само заради нея. Това е и причината любители на конспирации да твърдят, че връзката на Суифт и Келси била по сметка - най-популярната певица с най-популярния спорт отвъд океана.

Така или иначе НФЛ изпрати плодоносен и рекорден сезон по отношение на гледаемостта - тя е било по-висока от всяка друга година - 17,9 млн. души средно на мач само в САЩ. Това е със 7 процента повече от предишния сезон.

Лигата, шефовете на телевизии, на стрийминг платформи, рекламодатели и т.н. са повече от доволни, тъй като за втора поредна година има ръстове. Беше спряна негативна тенденция с леки, но устойчиви спадове в последните 10-ина години. Някои причини бяха извън самия спорт (например отлив на американците от традиционните телевизии), но и в него, като например скандалът с колениченето на играчите по време на химна преди всеки мач в знак протест срещу расизма. Това стана по времето на президента Доналд Тръмп, той се намеси, а казусът раздели Америка.

Или пък грандиозният проблем с увреждането на мозъка на настоящи и бивши играчи заради тежките сблъсъци.

В началото на изминалия сезон през септември м.г. в сила влезе новия контракт за телевизионни права на мачовете от НФЛ, който е на обща стойност 113 милиарда долара и е най-големият в световния спорт. Той касае телевизии и стрийминг платформи и е за 10 г. - до 2033 г. Лигата увеличи приходите си близо двойно от това перо - от $5,9 милиарда на сезон до 2023 г., вече на над $10 млрд.