Немислимата за 48-ия парламент среща на лидерите във формат ГЕРБ, „Продължаваме промяната“, „Демократична България“ все пак се проведе в 49-ия и противно на първоначалните очаквания даде някакъв ориентир за бъдещи намерения. Противно, защото през изминалите няколко дни видяхме все така твърдата позиция на обединението за неподкрепа не само за мандат на ГЕРБ, но и за управление, в което ГЕРБ участва, а „лошите ченгета“ от партията на Бойко Борисов, в т.ч. самият той, даваха да се разбере, че ако не стане с първия, няма да стане и с втория. 

Слава богу, пръстите на Делян Добрев още са 10 на брой, гостите дойдоха (този път) с елегантно закъснение като за първа среща и след размяна на взаимни любезности относно националните приоритети и личната прошка кой кого арестувал, разговорът тръгна по същество.

„Да минем на това, което сме чули от вас - че няма да ни подкрепите, а искате да ви подкрепим ние и да ви контролираме чрез парламента. Като г-н Петков казва „празен чек“, хубаво е да ни предложите състав на кабинет - премиер, министри...“, хвърли ръкавицата Бойко Борисов. - „Би трябвало да намерим начин да съставим правителство - дали в първия, дали във втория мандат“.

С което произведе новината, че ГЕРБ може и да подкрепи мандата на втората политическа сила, ако лицата в проектокабинета ѝ ѝ допаднат. Ерго – „план Б“ с ДПС, БСП и „Има такъв народ“ остава заключен в чекмеджето. Засега.

Кой (не) иска да е министър

Да си дойдем на думата. В обединението си представят по различен начин този проектокабинет. От появата си насам лидерите на „Промяната“ не са давали заявка, че са променили мнението си Министерският съвет да се състои от политически лица. В неделя Асен Василев допусна „политици и експерти“, давайки за пример акад. Николай Денков, който е съчетание и от двете (но и вече бе номинация на ПП и ДБ за министър-председател). Публична тайна е, че самият Василев не би отказал този пост, а кулоарна клюка – че имена, в т.ч. неговото, са били обект на двустранни разговори с Борисов и хората му и вътре в партията. От ДБ обаче, както и част от самата ПП, си представят проекткабинета си като по-скоро експертен. За експертен кабинет говори наскоро Атанас Атанасов, а от другия съпредседател на дясната коалиция Христо Иванов сме чували назад във времето призиви лидерите да останат в парламента.

Този разнобой не би следвало да е изненада. В правителството „Петков“ „Промяната“ изтегли целия си авангард в Министерския съвет – т.е. лидерите и най-близкото обкръжение заеха постове в изпълнителната власт, докато лидерите на ДБ останаха в Народното събрание. Тогава това нямаше толкова голямо значение, колкото има сега, защото ярки политически лица в проектокабинета, въпреки цялата симпатия към опонента ПП, която Борисов демонстрира тези дни, може да му даде основание да посочи публично лидерите ѝ като „властолюбци“ – и то на фона на собствената му заявка, че той няма да е номинация за премиер с мандата на партията си. Ясно е за кого биха били ползите от една такава ситуация, електоралните най-вече. 

„Ако е много добър експерт, ще си стои във фирмата“

„В деня на връчването на мандата, трябва да сме готови или с наш състав на кабинет, или с техен състав на кабинет. Ако го няма, ще предложим наше правителство на малцинството“ – даде заявка малко по-късно през деня Борисов (план Б?). И също заговори за експертно правителство, но с уговорката, че „те експертите са политици. Ако е много добър експерт, ще си стои във фирмата“.

Проектокабинет от експерти, или експерти-политици (ала Денков), с някакъв не толкова дразнещ електоратите и на ГЕРБ, и на ПП, и на ДБ хоризонт от година-две, например, особено на фона на единомислието по приоритетните закони и заявката, че ще се пише даже съвместна управленска програма, би направило потенциално оттегляне на Борисов доста по-трудно обосновано. Макар днес именно от устата на Борисов да чухме: "Особено с Асен Василев може да се работи, защото той усеща какво са срешили и как може да се поправи".

Но подкрепа за правителство на малцинството по правило не върви след нечии красиви очи. Най-малкото върви със зам.-министри, с изтекли мандати на цели или частични състави на важни органи, като тези: Инспекторат към Висшия съдебен съвет, парламентарната квота на Висшия съдебен съвет, Конституционен съд, Антикорупционната комисия (КПКОНПИ), обект и на съвместно законодателство сега, Българска народна банка, Комисия за защита на конкуренцията, ключовата Комисия за енергийно и водно регулиране, НОИ, НЗОК, Агенция за публичните предприятия и мн. др. 

Днес много пъти чухме, че в момента първите две политически сили пробват "нестандартни практики" - наложено от нестандартната ситуация. Да, може и да изглежда нестандартно първите да подкрепят вторите, но в средния ешелон, няма нищо нестандартно. Най-често той управлява държавата.

Освен ако всички замесени не са водени само и единствено от чист и изключително необходим в момента алтруизъм - бюджет, еврозона, Шенген, конституционна реформа.