2,6 млрд. лева са възложени допълнително за основни ремонти и други над стойността на договорите за поддръжка и ремонт на републиканската пътна мрежа между 2018-2020 г. Това разкри финансовият министър Асен Василев на базата на данни от Агенция "Пътна инфраструктура".

В случая става дума за общо 34 договора, сключени в този период. За общо 3,4 млрд. лв. са възложените дейности, от които 906 са допълнителни задания, които не са оповестени публично. Макар да се водят текущи ремонти, много от тях са основни, подчерта неколкократно Василев, и като такива не са с гаранция.

"Това реално е строителство без гаранция. Ако АПИ се беше поддържало към текущ ремонт, нямаше да сме във финансовия казус, в който сме в момента", отбеляза той. "Самото им възлагане е нарушение на Закона за обществените поръчки."

При правилно спазване на процедурата трябва да се пусне обществена поръчка, а после работата да мине надзор, наблюдение, да има и гаранция за строителството. Отсечките са незаконни и по смисъла на Закона за устройство на територията, представляват и на практика неправомерна държавна помощ, добави вицепремиерът.

И даде пример за някои от най-порочните практики, една от най-абсурдните е проектиране на конкретно задание след изпълнението му, за което Василев представи 7 примера, но отбеляза, че има още много.

Василев разкри и къде е правен водопровод с дължина 6 метра за 1 милион лева - скандален пример, разкрит от премиера Кирил Петков и отречен от министъра по регионално развитие в оставка Гроздан Караджов.

Това е станало при ремонт на път между Кърджали и Асеновград, като в проекта няма предвидена ВиК инфраструктура, но е добавена впоследствие.

Василев даде и множество примери за странни несъответствия в цената на километър път в различни части на страната. Първокласните пътища варират между 112 хил. и 1,9 млн. лв., разликата при второкласните е още по-фрапираща - от 68 хил. лв. до над 2 млн. лв., при третокласните пътища пак е голяма.

"Няма как такава картина да се получи без умисъл и специфична цел. Няма как да възложиш проектиране няколко месеца, след като си построил пътя."

Друг абсурден пример за злоупотреби е ремонта на АМ "Тракия", чието проектиране в един от договорите струва 966 хил. лв., изпълнено е за 62 дни, което означава, че 82-ма проектанти трябва да са работили всеки ден по пълен работен ден, за да оправдаят абсурдната сума.

"Какви са предложенията и какъв е пътят оттук нататък? Сезираме ДНСК, която трябва да мине през всяка една отсечка и да работи не по документи, а да извършва реални проверки за качеството на работата и дали тя отговаря на изискванията за съответния клас път.

Трябва да се провери и къде има заобикаляне на обществените поръчки, недобри финансови практики или директна измама", отбеляза Василев.

Два месеца са били нужни за получаване на информацията от АПИ и два месеца за обработването й.