Капитанът на товарния кораб „Вера Су“, заседнал край бреговете на Камен бряг през септември 2021 година, получи наказание „лишаване от свобода” за срок от три години. Присъдата е условна и е с изпитателен срок 5 г., съобщават още от прокуратурата.

59-годишният Хайдар Ергюн ще трябва да заплати 3601 лева, което е половината от направените по делото разходи. 

От съобщението на държавното обвинение става ясно, че с капитана на плавателния съд, който остана десетки дни край скалите до Камен бряг (от 20 сепетмври до 25 октомври, 2021  г.) прокуратурата е сключила споразумение.

Днес Окръжен съд-Добрич го одобри и така то влиза в сила веднага, тъй като има тежестта на окончателна присъда.

Ергюн е признал вината си и приел определеното му наказание, като се отказва от по-нататъшното разглеждане на делото по общия ред.

Ето какво още пише прокуратурата:

"Х.Е. беше привлечен към наказателна отговорност от Окръжна прокуратура – Добрич за това, че е допуснал плавателният съд да заседне, като така е причинил значителни повреди на чужд имот и е създал опасност за живота на другиго – престъпление по чл. 340, ал. 1 от НК, заедно с втория му помощник – капитан, който е бил на вахта в нощта на инцидента. Вторият капитан е освободен под парична гаранция от 2000 лева.

На 20 септември 2021 г. в акваторията на Черно море, в района между село Камен бряг и к.к. „Русалка“, корабът „VERA SU“, плаващ под панамски флаг, заседна край бреговете на местност „Яйлата“. В хода на разследването на случая е установено, че капитанът му допуснал превозното средство да плава с оперативно неработеща система за контрол на вахтения на мостика, а навигационната вахта на мостика през тъмната част на денонощието включвала единствено вахтен помощник-капитан без включен наблюдател. Това довело до засядането на „VERA SU“ и създало опасност за значително повреждане на чужд имот – кораб. Деянието е извършено с действие и при форма на вината евентуален умисъл."

Става ясно още, че срещу втория обвиняем по случая (явно - помощник капитанът Кемал Айхан) "ще бъде изготвен и внесен обвинителен акт".

Други две направления на разследването продължават, като са отделени в отделно досъдебно производство.

От прокуратурата съобщават още:

"Освен причините и обстоятелствата, при които е настъпила самата катастрофа, се работи за изяснява има ли замърсяване на морската вода и настъпили ли са щети за природата, както и дали действията на оправомощените държавни органи са били адекватни, навременни и правилни и налице ли е бездействие от страна на едно или повече длъжностни лица, което може да доведе до екологична катастрофа в местността Яйлата и региона."