Промените в Закона на енергетиката са срамен опит за овладяване на независимия регулатор, КЕВР, който не приляга на високите морални претенции на управляващата коалиция. В коалиционното споразумение е ясно упоменато, че ще се направи ревизия на работата на регулаторите и ще се засили тяхната независимост.

Вместо това, както при много други правителства и парламенти, се променят правилата, така че определен човек с тесни политически и икономически връзки до управляващата партия да оглави КЕВР. Предвижданите промени в законодателството ще намалят професионалния капацитет на Комисията специфично в сектор енергетика и ще концентрира властта в ръцете на председателя.

Премахването на изискването за юридическо образование на поне един от членовете и един с опит в сферата на икономиката е в разрез с основната дейност на регулатора, а именно да интерпретира законодателните текстове и да разрешава правно-икономически спорове. Едновременно с това, на практика, се допуска избирането на членове на КЕВР, които са собственици или управители на енергийни дружества или други свързани с лицензионна дейност компании, което пък отваря път за конфликт на интереси. Такива вече наблюдаваме в няколко други министерства и държавни агенции. 
Както сме посочвали в редица доклади на Центъра за изследване на демокрацията, за преодоляване на управленските дефицити в сектор енергетика е необходимо:

- Забрана за намеса във взимането на решения на КЕВР и КЗК чрез приемане на извънредни парламентарни и правителствени решения вменяващи несъществуващи задължения или забрани на двата регулатора

- Премахването на политическото влияние върху избора на състав и професионален екип на КЕВР и КЗК като се елиминират неформалните партийни квоти

- Прилагане на най-високи критерии за опит в областта на енергетиката, икономиката и правото

- Предотвратяване конфликта на интереси чрез недопускането на собственици на търговски дружества до конкурса за избор на председател и членове

- Значително увеличение на бюджета на двата регулатора, които в момента получават от бюджета близо 20 пъти по-малко от например НСО. 

- Разширяване на административния капацитет с привличане на повече опитни експерти

- Засилване правомощията и капацитета на инспекторатите, за да има по-ефективен контрол върху дейността на регулаторите

- Засилване на прозрачността и отчетността при взимането на решения чрез редовен парламентарен контрол

*Автор на текста е енергийният експерт и директор на програма "Енергетика и климат" към  Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров. Клуб Z публикува мнението му със съгласието на автора. Заглавието и подзаглавието са на редакцията