178 млн. лв. за транспорта в София искат управляващото мнозинство в Столична община - ГЕРБ и Патриотите, стана ясно на пресконференция днес.

Бюджет 2022 г. трябва да покрие и натрупаните загуби през 2021 г. от 50 млн. лв., изтъкнаха председателят на транспортната комисия Карлос Контрера (ВМРО) и заместникът му в същата Зафир Зарков (ГЕРБ).

Третият участник в пресконфенцията бе общинската съветничка от ГЕРБ Екатерина Йорданова, която е и синдикален лидер в транспортния сектор. Тя подчерта, че държавата помага в други сектори, но не и в транспорта.

"Най-важният инструмент, с които разполагат синдикатите, е диалогът. Но ние познаваме и другият инструмент - протеста. Който не е препоръчителен в ХХI век, който би следвало химикалката, а не юмрукът да бъдат водещите в уреждане на взаимоотношения между партньори", отбеляза тя.

Налице бяха и синдикални лидери, които заявиха, че ако вариантите за диалог се изчерпят, ще "бъдем принудени да изведем хората на улицата".

"Те очакват предстоящо увеличение на заплатите, да не се бави изплащането им, защото на всички е ясно, че инфлацията ни залива. Имахме примери от по-миналото лято, когато хората излязоха на протести. Така и транспортните работници, те са много будни, на тях не им трябва много. Наложи ли се ще се противопоставят по един сериозен и значителен начин”, заяви Иван Кирилов от КТ “Подкрепа”.

В първата година на пандемията - 2020-та - държавата помогна на градския транспорт в столицата с 28,8 млн. лв, не по-различно от други тодини. Но сега е нужно драстично увеличение заради ръста на цените на тока и газа и намалелите приходи от продажба на превозни документи, изтъкна Контрера.

"Целта на днешната пресконференция е да влезем в диалогов режим с ресорните министерства – на транспорта и на финансите. Не търсим конфликт, но искаме да бъдем чути и заедно с държавата да намерим решение, защото то касае 1,4 млн. софиянци", заяви той.

Според него общинските дружества за транспорт - ЦГМ, "Метрополитен", електро- и автотранспортът са въвели много оптимизации на дейността си - но какви точно не разкри. Това е най-честата критика към градския транспорт в София, в който от години потъват милиони държавни средства.

Има и добри новини - през 2021 г. се наблюдава леко покачване на приходите, но без държавната помощ ще бъде много трудно, настоява Зафир Зарков.