Столичният общински съвет одобри днес заем от общо над 11 млн. лв. за градския транспорт на София, който отчита сериозни пропуснати ползи заради пандемичната обстановка. 4 877 000 лв. отиват за покриване на просрочени задължения на "Столичен електротранспорт" ЕАД и "Метрополитен" ЕАД (съответно - 4 милиона за първото и 877 хил. за метрото), и 5 409 608 лв. - за "Столичен автотранспорт" ЕАД.

Според ЦГМ всеки месец от пандемията дружеството е пропуснало над 500 000 лв от намалени пътници в градския транспорт. В добавка, мерките за безопасност за оставащите пътници - дезинфекция, материали и маски за персонала, само са добавили към разходите на градския транспорт.

Нeзaвиcимият oбщинcки cъвeтник Бoриc Бoнeв, който обяви по-рано днес, че ЦГМ има над 100 млн. лв. дупка в бюджета и е пред фактически фалит, първи разкритикува управляващите за лошата политика за управление на градския транспорт и попита какви мерки са положени за окуражаване на столичани да го ползват.

Симеон Ставрев от "Демократична България" пък изтъкна липсата на реална информация за какво ще се ползват тези пари. В решението са посочени просрочени задължения за резервни части, доставени материали.

"Какви резервни части са купени, от какви доставчици, за какви пари? Защо няма сравнение с нуждите от предишни години?

Същото става дума и за материалите, 1,75 млн. лв., какви са те, гипскартон, лепило или кламери? Нямаме идея.

Би трябвало дружеството да ни обясни защо иска това за някакви материали, които варират просто като материали."

Това възмути шефа на транспортната комисия - "патриота" Карлос Контрера, който обвини Ставрев и цялата група на ДБ в некомпетентност - но без да даде отговор на нито един въпрос.

"Трудно ми е да започна да се смея... Г-н Бонев, вие поне разбирате, обяснете на г-н Ставрев поне базовите неща. Да слушаме подобни изказвания на член на транспортна комисия от две години, това просто е втрещяващо, това показва, че те нямат никаква идея какво представлява електротранспортът, как се случват там нещата. Нямат базовата идея как се движат трамваите и мотрисите."

"Аз задавам въпроси по доклад, вие първо ме обиждате, после не отговаряте. Аз не съм длъжен да ходя до "Столичен електротранспорт". На мен трябва да ми бъде предоставена информация в този доклад защо точно трябва да се искат тези пари", отбеляза Ставрев и призова председателя Елен Герджиков да не допуска обиди между съветниците.

Герджиков му отговори, че и ДБ, и Бонев редовно обвинявали другите в некомпетентност (фактически вярно), само самият той не си го позволявал.

"Никой не твърди, че градският транспорт трябва да спира, нито да се разрежда", отговори Бонев на други критики от ГЕРБ. "Какви действия, мерки конкретни, са вече направени от ЦГМ и от администрацията, така че спадът на пътниците да е по-малък, дупката в бюджета да е по-малка, градският транспорт да излезе по-здрав от кризата, когато тя приключи? Това питам през цялото време."

Отговори му Екатерина Йорданова от ГЕРБ, която се впусна в пламенна реч, напомняща за поведението на политиците преди повече от 3 десетилетия. Йорданова призова общинските съветници да не говорят против транспорта, защото така не привличат гражданите към него. А всички споделяли идеята градският транспорт да бъде превърнат в предпочитан за софиянци.

"Когато за всички нас този порив и този приоритет, с който всички обичаме да си служим, се превърне наистина в наша задача, ежедневна, ще бъдем по-успешни.

Говореното трябва да бъде много внимателно. Наистина всичко това, което ще правим, няма да бъде достатъчно, ако наистина не започнем да подкрепяме думите си и с дела. Да подкрепяме дружествата!"

"Може би липсваше на фон "Союз нерушимый, республик свободных", опонира Бонев. "Ще го осигуря следващия път.

Ясно е, че градският транспорт е дотиран, така е навсякъде в Европа. Но в Лондон например поставиха строги изисквания за дотациите, развиха нови велосипедни алеи, пешеходни системи, това се случва навсякъде в Европа.

Не трябва след кризата пътниците да изчезнат безвъзвратно, защото са се качили на своите автомобили"

Както обикновено, решението за одобряване на заема бе гласувано само от управляващите в лицето на ГЕРБ и ВМРО.