ЕС ще може да предприема контрамерки срещу трети страни, опитващи да упражнят икономическа принуда срещу него.

Това се казва в огласеното днес предложение на Европейската комисия за създаване на Инструмент за борба с принудителните действия (ИБПД). То бе представено от изпълнителния зам.-председател на ЕК Валдис Домбровскис.

Инструментът бе наречен от „Политико“ „икономическа гаубица“, тъй като може да нанесе сериозни вреди на санкционираните. Причината е, че единният европейски пазар е най-големият в света.

Механизмът е насочен срещу икономически конкуренти на ЕС, коментират дипломати. Става дума предимно за Китай, а в по-малка степен – и за Русия. Но мерките могат да засегнат в някои случаи дори САЩ.

От думите на Валдис Домбровскис стана ясно, че мерките се отнасят и за Русия, макар той да не спомена името ѝ. Комисарят заяви само, че контрасанкциите на ЕС ще ударят и тези, които се опитват да използват газовите доставки с политически цели.

В момента се проучва случаят с ограничаването от страна на Китай на търговията с Литва във връзка с взети от нея решения. Прави се оценка дали мерките на Пекин представляван икономическа принуда. Миналата седмица Литва откри на своя територия представителство на Тайван, който Китай смята за своя неделима част, а ЕС също не е признал като отделна държава.

Създаването на ИБПД е в отговор на факта, че през последните години ЕС и неговите членки се превръщат в цел за умишлен икономически натиск.

Целта е да се възпрат държавите от ограничаване или заплаха от ограничаване на търговията или инвестициите с цел промяна на политиката на ЕС в области като климатичните промени, данъчното облагане или безопасността на храните. ИБПД трябва да намали напрежението и да предизвика прекратяване на конкретни принудителни мерки чрез диалог като първа стъпка.

Всички контрамерки, предприети от ЕС, ще се прилагат само като краен варинат, когато няма друг начин за справяне с икономическите заплахи, които могат да бъдат под много форми. Те варират от използваните от някои държави явни инструменти за принуда и търговска защита срещу ЕС през избирателни гранични проверки или проверки за безопасност на храни от дадена държава от ЕС до бойкоти на стоки с определен произход. Целта е да се запази законното право на ЕС и на държавите членки да вземат политически решения и да се предотврати сериозна намеса в суверенитета на Съюза и страните в него.

Специална законодателна рамка гарантира предвидимостта и прозрачността. Тя потвърждава, че ЕС се придържа към основан на правила подход, включително в международен план.

ЕС ще работи пряко със съответната държава, за да се сложи край на икономическите заплахи. Ако те не бъдат прекратени незабавно, новият инструмент ще позволи на Брюксел да реагира бързо и ефективно на всеки отделен случай. ИБПД ще дава възможност за индивидуален и съразмерен отговор за всяка ситуация - от налагане на мита и ограничаване на вноса от въпросната държава, през ограничения върху услугите или инвестициите, до мерки за ограничаване на достъпа на държавата до вътрешния пазар на ЕС.

Предложението трябва да бъде обсъдено и одобрено от Европейския парламент и Съвета на ЕС. То ще бъде разгледано в рамките на обикновената законодателна процедура, при която двете институции ще разработят вътрешно своите позиции, преди да преговарят помежду си в рамките на тристранните обсъждания с помощта на Комисията. През следващите два месеца заинтересованите страни и гражданите могат да предоставят допълнителна обратна информация, за която ЕК ще докладва на Съвета и ЕП.

Възможни контрамерки на ЕК

• Неучастие в нови финансови ангажименти на ЕС към програми и фондове;

• Противопоставяне на нови финансови операции, където  това е разрешено, в съответствие съ с споразумение между ЕС, представен от Комисията, и юридическо лице, на което е поверено непряко управление на програма;

• Въздържаве от предлагане на нова макрофинансова помощ на засегнатата грета страна;

• Възможност за спиране или прекратяване на вноски или на споразумение за гаранция между Комисията от името на ЕС и доверено лице, свързано със засегнатата трета страна или обозначено лице;

• Спиране на дейности, финансирани по Инструмента за предприсъединителна помощ (ИПП III) и Инструмента за съседство, сътрудничество за развитие и международно сътрудничество – Глобална Европа (ИССРМС);

• Приемане на неблагоприятни мнения за молбите за финансиране от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ)„

• Препоръка към председателя на Управителния съвет на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) за гласуване против финансирането.