- Г-н Митов, най-важната тема пред държавата все така е COVID кризата, но прави впечатление, че никой не дава работещи решения по време на кампанията, в т.ч. ГЕРБ, а има само критики към служебния кабинет. Ако сега сте на власт, как ще овладее пандемията и повишите доверието във ваксинацията?

Ние неотложните мерки ги говорихме, крещяхме от парламентарната трибуна и навсякъде, където имахме възможност. Още от пролетта призовавахме служебните правителства да направят кампания за ваксиниране, призовавахме ги да се отнесат сериозно, защото ще дойде поредната вълна на вируса, ще има много починали и болниците ще са в тежко състояние. Никой не ни чу и това е резултат от факта, че за управление на кризата начело е сложен човек – Стойчо Кацаров, който в началото на пандемията обясняваше, че това е някакво вирусче.

- Сравнявате служебния здравен министър с доц. Атанас Мангъров, при все че вторият бе легитимиран именно от кабинета „Борисов“ като част от Медицинския съвет към МС?

Кой е легитимирал Мангъров - Мангъров си е Мангъров. Въпросът е, че Кацаров – и това може да се види в интернет – омаловажаваше значението на този вирус. Дори си призна в парламента, че е сбъркал в преценката си в началото.

- Въпросът „какво правим“ стои. Според социологията има голяма вероятност да получите първия мандат за съставяне на правителство и при хипотезата, че съставите такова, какви ще са първите ви действия?

Ваксинация. Това е. Няма друго решение освен много по-силна и отговорна кампания за ваксинация. Европейските държави имат натрупан опит как се управлява този процес, а служебният кабинет вместо да стои месеци наред и да изпусне лятото, можеше да е постигнал много по-високи нива на ваксинация. Можеше още тогава да бъде обявено, че ще бъде въведен зелен сертификат, така че хората да се ваксинират. Оттам насетне може да се обсъждат всякакви други мерки за мотивиране за имунизация.

- Въвеждането на зеления сертификат на практика беше направено с тази цел – да бъдат стимулирани хората да се ваксинират и процесът потръгна. Защо имате съображения срещу това?

Нямаме съображения срещу зеления сертификат. Критиката ни е, че трябваше да бъде обявен в началото на лятото, да се даде време на хората да се ваксинират, да има високи нива на имунизация. Не се въвежда от днес за утре – да объркаш учебния процес, да объркаш хората дали могат или не могат да ходят на работа, къде могат и къде не могат да влизат. Изобщо, целият този процес беше управляван абсолютно неграмотно и беше провален от служебния кабинет. Затова и хората протестират. А бизнесът в сферата на услугите? Ресторантьори, хотелиери, туристическият бранш – те разчитат на някаква помощ от страна на държавата. Всички мерки, които съществуваха за подпомагане на бизнеса, бяха на практика провалени и са неефективни. Това също е част от спешните мерки.

Трябва и да се възстанови плащането на медицинските лица, които са на първа линия. В момента тези хора не знаят какви допълнителни средства ще получат. Навремето им се даваха по 1000 лева, а сега едва ли не трябва да ходят с хронометър, така че малко от малко да знаят какво им се полага като допълнителен стимул. Направиха системата така, че средствата да се изплащат по формула колко време си прекарал в близост до COVID болен.

- „Ред в хаоса“ ли е да обявиш, че ваксинират хората с ваксини с изтекъл срок на годност, че президентът е „българоубиец“, а за изборите се готви нова „Костинбродска афера“?

Първо, когато обявяваме, че се готвят изборни измами, имаме съвсем легитимни основания за това. Тук ред в хаоса ние можем да въведем тогава, когато контролираме процесите, когато сме институционално представени и имаме възможност да взимаме решенията. Не управляваме, управляват други – Румен Радев и неговите служебни кабинети. За това време инфалцията е двуцифрена, цените на основни стоки хвърчат нагоре, на горивата хвърчат нагоре, на електричеството, на отоплението хвърчат нагоре. Можеше много неща да се направят. Между другото, цените на торовете също се повишават, което ще се отрази на земеделската продукция през пролетта, а оттам и на хранителните стоки. Така че нито един процес не се управлява както трябва, всичко в тези два кабинета на Румен Радев е Брауново движение.

- Всичко изброено дотук са процеси, които се наблюдаваха много назад във времето и можеше да бъдат предвидени още от времето на редовното правителство.

Това, че ще има момент, в който инфлацията ще тръгне нагоре, е известно отдавна, но когато служебният кабинет знае това, защо не изработи мерки за подпомагане на бизнеса и овладяване на инфлацията. Вместо това единственото, което правят е да теглят дългове – 2,3 милиарда ще станат следващата седмица. Нали бяха събрали повече пари? Къде са парите? Къде са парите от сметката за строителството на магистрала „Хемус“? Взеха ги, за да отчетат повече приходи и в същия момент теглят заеми като луди.

На всичкото и отгоре има проблем и по отношение на Българската банка за развитие (ББР), за която господата Кирил Петков и Асен Василев се хвалят какви величествени неща са свършили. Когато промениха устава на ББР да отпуска кредити до таван от 5 милиона лева – едно абсолютно механично и без анализи взето решение, не бе взета предвид структурата на малките и средни предприятия. Това са предприятия с годишни обороти до 20 милиона лева и до 97,5 милиона лева и де факто ако те сега решат да правят инвестиция, няма да могат да ползват кредит от банката, защото ограничените средства няма да стигнат за абсолютно нищо. Това ги принуждава да търсят финансиране от търговските банки, а не от ББР. Към настоящия момент ББР не генерира нови кредити и понеже няма и клонова мрежа, не е ясно как ще продължи да функционира. 

А относно големите предприятия, никоя търговска банка не иска да отпусне такъв голям кредит, трябва да търсят от няколко банки и това забавя самата инвестиция. В ББР трябва да има кредитна линия за големи стойности и за големите фирми. Така че банката в момента се декапитализира с всеки един ден, нямат пари дори и за заплати. Има съкращения с 20% на възнагражденията.

- Съгласете се, че не е нормално и голяма част от кредитния портфейл да отива при един малък брой компании. Така че истината е някъде по средата.

Не знам къде е истината. Само че ББР няма нито един отпуснат кредит за последните пет месеца. 

- Сам споменахте „Хемус“, за която бяха обявени меко казано тревожни новини – за кухи фирми, за чували с пари, а отговорът на бившия ви министър Петя Аврамова бе само, че до нея не са пристигали сигнали за нарушения. Има ли истина в изнесената от служебния кабинет информация, или и тя е по средата?

Не знам какво е средата в случая. Задължението на държавата е да намери изпълнител за определени проекти и автомагистрала „Хемус“ е проект не само от национално, а и от геополитическо значение. Когато възложи на изпълнители определен обект, тя трябва да контролира оттам нататък изпълнението, но няма как да предвиди ако някой от изпълнителите в един момент реши да прояви недобросъвестност. Същото се случва със Стойчо Кацаров в момента с тестовете за децата в училище – едната фирма избягала.

- Говорим за АПИ и„Автомагистрали“, която няма капацитет да строи и се превъзлагат с ин хаус процедури дейности за стотици милиони. Не става въпрос за недобросъвестен участник в обществена поръчка, защото в случая дори няма обществени поръчки.

Ин хаус процедурата е легитимна процедура и в крайна сметка идеята е да се строи и то бързо – затова е и използвана. А всички тези приказки за чували и сакове са фантазиите на Бойко Рашков. Никой не знае за какви чували става въпрос. Това си го измисли той, за да създаде медийно образ във въображението на хората. Бойко Рашков има история на недобронамереност и неблагонадеждност, когато става въпрос за боравене с информация. Подвежда обществото и използва МВР за репресии, намесвайки министерството в изборния процес.

- От репресии спрямо партийни активисти, освен ГЕРБ реши да се оплаква и ДПС, макар оттам да нямаха такива оплаквания на вота през юли. Има ли единодействие между двете партии?

Единодействие с ДПС няма. Ако има репресии и те ги установяват, са в правото си да сезират институциите, включително европейските. Въпросът е, че се връщаме към практиките на Държавна сигурност и милиционерщината отпреди 99-а година. Нито Бойко Рашков, нито който и да е било няма право да разпитва хората за кого са гласували, кой им е донесъл дървата и т.н. Както са направили с една 83-годишна жена от село Малко Градище. И тя не е една, просто тази жена се появи публично. Случаите са стотици, да не кажа хиляди.

- В същото време всички в държавата са наясно, че вотът най-често се контролира „корпоративно“ - по линията работодател-служители, чрез помощ за отопление, чрез „лихварските“ списъци.

Така е. Но това ли е начинът?! Да пращаме гавази в къщите на хората и да ги плашим?! А това, че се появяват сигнали за купуване на гласове от други партии, не прави впечатление на Бойко Рашков. И до момента не е установен нито един случай с изборни нарушения.

- Съобщава се за близо 60 досъдебни производства.

Досъдебните производства не означават нищо. Това не са осъдителни присъди. Но аз питам къде са всички, които се пишеха демократи и ни проглушаваха ушите, че изборите трябва да са честни. Не може да са честни за едните, а да бъдат мачкани други. И къде са тези хора, когато имаме казус с 228 допълнителни машини, предназначени за неясно какво и пребивават в склада с машините за вота. И освен тези 228, се намериха още 150. Те явно дебнат зад всеки ъгъл тези машини. Трябва да се даде внятно обяснение, което да има някаква логика. 

- През 2009 г. Борисов започна ревизия на Станишев, после я имаше т.нар. Костинбродската афера. Сега се разиграват същите сценарии, но с обратен знак.

Това е проблем на българската демокрация. Политическите партии трябва веднъж завинаги да разберат, че трябва да престанат да използват методите на ДС, за да унищожат политическия си опонент. Вместо да се занимаваме с това да спорим чии управленски идеи са по-добри, вместо да проведем дебат за това как да си подредим институциите така, че те да генерират повече прозрачност и отчетност, се чудим как да очерним образа на политическия си опонент. Това води до развращаване на политическата среда, защото в един момент избирателите гледат единствено кой им изглежда по-почтен или по-морален. А всъщност еволюцията на демокрацията предпоставя, че човешката природа е несъвършена, че човекът винаги прави грешки и е способен да се поддава на изкушения. Затова либералната демокрация е измислила взаимно контролиращи се институции, които ако работят по правилата, човешкият фактор бива поставен под контрол. Изкушенията биват ограничавани. Ние обаче непрекъснато се опитваме да изберем съвършени хора. Няма такива хора, никога няма да ги изберем. Никога няма да попаднем на някакъв просветен диктатор, който да оправи държавата.

- Говорите за институции и взаимен контрол, но как отговаряте на това, че през последните десет години Народното събрание се превърна в „гумен печат“ на Министерския съвет?

Има известен дисбаланс в начина, по който е построена властта в България. Той произтича от конституцията, не произтича от Бойко Борисов. Няма модел „Бойко Борисов“, както няма и модел „Иван Костов“ или модел „Сергей Станишев“. Конституцията е дебалансирала властите. Тя казва, че България е парламентарна република, а в същия момент голямата порция от механизми за управление се пада в изпълнителната власт. Това неизменно изкривява средата. Този разговор е много важен – как да се измени властовият баланс.

- Как си го представяте това? Двукамерен парламент?

Това е тема за разговор за бъдещето на България, а не кой кого харесва или не харесва.

- Което естествено води до темата с изявлението на зам.-председателя на ДПС Йордан Цонев - като новите партии не можете да съставите правителство, ние старите ще го направим. Верни ли са твърденията на Бойко Рашков за разговори между двете партии и ако вземете първия мандат ще опитате ли да го реализирате съвместно с Движението?

Ние разговори с ДПС за каквото и да е било в момента не сме имали и аз не мога да разбера как вътрешният министър на служебен кабинет си позволява да борави със слухове. Защото вероятно това е някакъв слух, който е дочул отнякъде и е решил да го изстреля в публичното пространство, за да възбуди възмущението на определени групи хора. И на всичкото отгоре вътрешният министър да обяснява на партиите дали могат да си говорят или не, също е притеснително. Това е ченгеджийски и милиционерски манталитет. Пак казвам – това е плод на въображението на Бойко Рашков, който борави със слухове и се занимава с интригантство.

- Ако вземете мандата и опитате да го реализирате, с кого в парламента ще говорите за съставяне на правителство и ДПС сред тези партии ли е?

Първо да видим кой каква тежест има в парламента, как са ни подредили хората, след това можем да взимаме решения за това как да действаме. 

- От „Продължаваме промяната“ бяха поставили условие към вас – ако ГЕРБ признае за усвояването, в кавички, на държавни средства, може да преговаря с вас. Ще признаете ли?

Това са някакви мъгливи формулировки, които нямат никакъв смисъл. Аз лично нямам какво да признавам.

- Вие сте заместник-председател на партията. 

Подобен тип формулировки са некоректни и не означават нищо. Не мога да си обясня какво точно иска г-н Кирил Петков. Ако си формулира искането, може да се разговаря. Но нямам идея какво точно иска – какво да признаем точно? И откъде накъде. А ние да започнем ли да искаме от него да си признава, защото за няколко месеца е натворил такива хубави, в кавички, неща... Това е нелепо. 

- Това прави ли Кирил Петков негоден за преговори?

Прави го негоден за министър на икономиката. И можем да искаме такова признание от него.

- Въпросът е дали като очертаваща се като първа политическа сила партия ще предприемете действия за преговори, поставяйки малко на брой, но важни приоритети, в опит за съставяне на правителство.

Това е въпрос, който тепърва ще решаваме. Определено има теми, които могат да ни обединят, но за това трябва нормален разговор. И моето мнение е, че за да се случи това Румен Радев трябва да бъде победен на изборите, за да има платформа, която да обедини. Той е основният генератор на проблемите – на това, че няма правителство вече два парламентарни вота.Но темите, които трябва да ни обединяват са образованието, реформата в правосъдната система, повече прозрачност и отчетност.

- Защо ГЕРБ сега реши, че има нужда от съдебна реформа и как си я представяте?

ГЕРБ не е решила сега, правили сме стъпки за съдебна реформа, включително, когато г-н Христо Иванов беше министър на правосъдието. Някои от тях може и да не са били достатъчни, някои може да са били спорни. Аз я наричам реформа на правосъдието, защото не може да е на парче и после да установим, че това, което сме променили всъщност пречи на други елементи от системата. Затова нашата теза е, че трябва да проведем малко по-дълъг разговор за реформата, но по всичките й сегменти. От начина, по който излизат юристите от университетите, през начина по който работят прокуратурата и следствието, и стигнем до съда. Всеки един от тези елементи има нужда от промяна и затова ще са нужни изменения и в конституцията. Но само след национален разговор за максимален консенсус.

- Когато посланик на чужда държава говори за „гнили ябълки“ в съдебната система, когато главният прокурор влиза с т.нар. преторианска гвардия в държавни институции, не чуваме политическа позиция от ГЕРБ. Сякаш избягвате да споменавате и фигурата на Иван Гешев.

Нищо не избягвам. Аз съм някой, който знае, че прокуратурата има своите дефицити, защото съм го изпитал на гърба си. Както и бивши министри като Николай Ненчев, Петър Москов, Трайчо Трайков, Симеон Дянков. Ние много добре знаем, че има дефицити, но ако искаме да ги лекуваме, не можем собствената си отрова, която сме натрупали, да я превръщаме в основание за някаква промяна. Промяната трябва да стане обмислено и хладнокръвно – чрез разговор, с помощ от нашите партньори. Феномените, на които сме свидетели през последните 30 години, защото нищо не започва и свършва с личност, която в момента коментираме, са дефицит на прехода. Това не е започнало с Боришев, Станишев, царя, Костов. 

- Би ли било оздравително за ГЕРБ да излезе в опозиция?

В последните два парламента казахме, че сме готови да служим на народа си и в опозиция. И дадохме всички възможности за това на останалите партии в парламента и те се провалиха. Големият проблем, е, че оформя тежка конфронтация и вкарването на една партия в ъгъла. Ти дори и да искаш тя да е в опозиция, трябва да разговаряш с нея. Трябва да си пазим достойнството едни на други, защото това означава да пазим достойнството на институциите. Но това минава през загуба на Румен Радев на президентските избори.

- Според социологическите проучвания той има около 50% подкрепа.

Убеден съм, че на втори тур проф. Анастас Герджиков ще спечели.

- Водите ли разговори за с останалите формации, в т.ч. с ДПС, която отдавна заяви, че няма да подкрепи Радев за нов мандат?

Неформалните разговори са само в главата на Бойко Рашков. Не знам какво да очаквам от ДПС, не мога да говоря от тяхно име. 

КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ