Вече изтъркана плоча е, че продуктът, който Facebook продава, са потребителите на иначе безплатната платформа - и по-точно техните данни, които са ключови за рекламодателите. Преименуваната компания Meta, в която влизат и Instagram, WhatsApp, Oculus и други, обяви премахване на част от таргетирането от 2022 г., съобщи Gizmodo.

Зукърбърг стана един от най-богатите хора в света именно благодарение на тоновете информация от своите 2,91 милиарда "приятели" в сайта, който продължава да расте, въпреки множеството скандали. А една от категориите, по които няма да може да се насочва реклама, е тази, създала най-много проблеми и призиви за разцепване на онлайн гиганта.

Това са сексуална ориентация, религия и политически убеждения. Данни от Facebook, използвани от друга компания - Cambridge Analytica - имаха сериозен ефект върху изборите в САЩ през 2016 г. и избирането на Доналд Тръмп. От тогава насам данните от Facebook и функциите на платформата бяха намесени в още редица политически кризи по света.

Вицепрезидентът по рекламата на Meta Греъм Мъд разяснява, че това всъщност обхваща много "чувствителни теми" - включва каузи, организации и публични личности, свързани със здраве, раса или етнос, политически убеждения, религия, и сексуална ориентация. И дава примери - няма да могат да се насочват реклами по изрази като "Ден за борба с рака на белите дробове", "ЛГБТ култура", "еврейски празници" и пр.

Този ход е изключителен риск за Meta, компания, която получава 98% от своите приходи (близо 30 млрд. долара за 2020 г.). Премахването на тези категории за таргетиране, което ще стане от 19 януари 2022 г., е удари силно рекламодателите в цял свят.

От друга страна, този ход е добър за потребителите. Макар Facebook да спазва прилично сигурността на личните данни, тези за това, което правим онлайн, се търгуват напълно свободно от компанията.

Това не е първият път, в който Facebook прави нещо подобно - все пак компанията премахна близо 5000 опции за рекламодатели през 2018 г. Тогава обаче причината бе откровен расизъм - алгоритъмът на социалната мрежа предлагаше на рекламодателите теми като "мразещ евреи", "как да горим евреи" и "идтория на "как евреите разрушиха света" и други антисемитски фрази.

За Meta има и сериозни ползи - това е жест към регулатори и законодателите по света, които смятат, че компанията позволява на рекламодателите да злоупотребяват с данните. Той и подчертава, че промените не са свързани с физическите характеристики и лични качества на потребителите, а действията им в продуктите на Meta - Facebook, Instagram, Messenger.

От компанията са наясно, че това ще затрудни рекламодателите, които вече са се изказали критично срещу промяната. Други разбират нуждата от нея твърди Мъд.