Българският спорт има много проблеми и един от тях е, че подрастващите в него намаляват. В някои спортове все още ги има, но процесът не е добре организиран и в крайна сметка не води до добри резултати на професионално ниво. 

В Клуб Z често сме повдигали въпроса за пирамидата на спорта и че без правилното й функциониране той е невъзможен. Първо, основата на пирамидата е малка и изтънява нагоре по-бързо от нормалното. Второ - в някои случаи е дори обърната. Спортът храни определен брой елитни спортисти, а отдолу няма почти нищо. Малко са добрите примери, онези, които да запалят подрастващите да тренират и зарежат поне за малко компютрите и електронните игри.

И все пак има някакви положителни тенденции. На Олимпийските игри България спечели повече медали от очакваното и спря пропадането от последните форуми. Във футбола броят на регистрираните трениращи деца никога не е бил по-висок, поне в големите градове - София, Пловдив, Варна… Във волейбола все още имаме успехи. Налице са добри предпоставки в тениса. Навлизат бойни спортове.

През есента на тази доста страстна и натоварена за спорта година прави впечатление нов и нетрадиционен подход за българския спорт, при това идващ от телевизионна медия. Като цяло - най-вече от гледна точка на тв гигантите, отношението досега бе подчертано консуматорско. Плащаш и получаваш най-комерсиалното от световния спорт. Цените се вдигат всяка година, защото и тв правата стават по-скъпи.

Нещо различно опитва “Булсатком”, който в партньорството си тв канала си b1b-box залага на българския спорт, при това излъчва не толкова комерсиални и популярни спортове като ръгби, хандбал, хокей на лед, водна топка, тенис на маса, българско колоездене, триатлон и т.н. и т.н. Телевизията купи правата за Световното първенство по волейбол за младежи, на което тимът на Найден Найденов зае шестото място. Като цяло - бяга се от най-притегателните чуждестранни събития и се залага на български спорт или на състезания и турнири с българско участие. Такъв бе случаят с волейбола.

Това е проект по идея на шефа на компанията Станислав Георгиев (на снимката горе), който иска по този начин да подпомага българския спорт. Той го нарича “събуждане на екосистемата”. Чрез телевизионния си продукт иска да привлече вниманието на младите хора към спорта. И не само на тях.

Това е познат подход в западния свят, но не и в България. Поради което Клуб Z се свърза с Георгиев за няколко въпроса, свързани с начинанието на “Булсатком” и b1b-box. 

Кога се роди идеята и как?

“За нас в “Булсатком” идеята да подкрепяме българския спорт живее отдавна, но изкристализира когато трябваше да решим дали да подновим правата за испанското първенство, започна Станислав Георгиев. - След направения анализ заключихме, че инвестицията в това първенство, особено когато то се излъчва и в друг спортен пакет на пазара, е изцяло нерентабилно за нас. Именно търгът за подновяване на правата на Ла лига се оказа повратната точка в решението да пренасочим инвестициите ни към родния спорт като кауза и наша нова мисия, вместо да инвестираме в бентлитата на испанските футболисти.”

Репликата за бентлитата Георгиев изказа и в тв интервю неотдавна в “Блумбърг”, но тогава беше за звездите на английската Висша лига.

“Оказва се, че пренасочването към спортовете на местно ниво е тренд не само у нас, а и в други страни. Наскоро бях поканен да участвам в международна конференция в Дубровник и по време на разговорите с мои колеги от оператори от други страни се оказа, че много от тях са стигнали до подобни заключения, особено в контекста на безконтролно растящите нива на цените за елитните футболни първенства в Европа, продължи бизнесменът. - Клиентите ни в България са директните потърпевши от ръста на правата за английското, испанското, германското и италианското първенство, както и Шампионската лига. Неслучайно на колегите от “Диема спорт” и “Макс спорт” им се наложи да повишат цените в средата на лятото, когато станаха известни новите условия за подновяване на договорите им за разпространени на елитните футболни първенства.”

Дотук добре, но как пренасочването към българския спорт ще му помогне пряко?

“Нашето виждане за недоброто състояние на българския спорт е, че не се обръща достатъчно внимание за широкото му отразяване под формата на телевизионнен продукт, с изключение на националното футболно първенство, тук-там малко баскетбол и волейбол. А спортните дисциплини са много повече, вижте само къде спечелихме медали от олимпиадата. Защо да отразяваме и другите спортове, които са не по-малко трудни и престижни? Може би, защото са по-малко разбираеми и до някаква степен непознати”, на мнение е Георгиев.

“Затова дойде и решението да се насочим към висококачествена продукция на по-широко портфолио спортове заедно с новосъздадената промоутърска и продуцентска  компания Circle media. Фокусирахме се и върху партньорството със спортната телевизия b1b-box, която и до момента отразяваше предимно български спорт, но й липсваше качествена продукция и отразяването на малко по-престижните национални първенства. Стратегическата ни мисия бе да помогнем, като надградим с по-богато и качествено съдържание от една страна и от друга да помогнем с продажбата на рекламно време, както и в преговорите с родните ни федерации.”

Най-популярното излъчено състезание бе Световното по волейбол. Телевизията обаче обръща внимание и други много популярни в миналото, но позабравени надпревари като Международната колоездачна обиколка на България, мачове по ръгби, хокейното първенство за мъже, което протича в момента и е доста оспорвано… “Булсатком” помогна СК “Левски” да организира два турнира за подрастващи в ледената игра.

“В процеса на партньорството ни телевизия b1b-box придоби правата за излъчване на Световното първенство по волейбол за младежи, което се проведе наскоро и България беше съвместен домакин заедно с Италия. Момчетата ни се представиха страхотно и заминаха за финалите в Италия. Бяха придружени от нашите партньори Circle media, които отразиха техните победи и шестото място в света.

Проследихме на живо и 68-ата колоездачна обиколка на България, за целите на което осигурихме нови супериновативни технологии за излъчване за още по-качествена картина през мобилните мрежи. Успяхме да отразим на живо финалите на първенството по хокей в България, художествена гимнастика, снукър, картинг първенството и триатлон”, обясни Георгиев.

А една и съща ли е концепцията за "събуждане на екосистемата" или има разлики спрямо спортовете?

“Ако има добре работеща екосистема, ще има и полза за българския спорт. Затова и с партньорите ни от b1b-box имаме желанието да направим българските спортни постижения достъпни за широката аудитория, а в по-благоприятни времена дори да върнем феновете в залите.

От друга страна, нашата роля в контекста на екосистемата е да създаваме комуникация и успешни истории за родния ни спорт, да даваме гласност на настоящите и бъдещите звезди и на младите ни спортни надежди. Само така те могат да бъдат пример за подражание, да показват на младите, че спортът учи на упоритост и постигане на малки или големи успехи. 

Излъчвайки качествено повече спортове, създавайки нови кумири, ще привлечем и рекламодатели за първенствата и съответно приходи за спортните федерации. Кой би искал да си сложи логото някъде, без първенството да се излъчва по телевизията? С излъчване и генериране на нов поток парични средства от рекламодатели си представяме, че ще се завърти веригата, ще бъдат осигурени допълнителни средства за българските спортни клубове, което ще им помогне да си развият инфраструктурата и да могат да започнат да инвестират повече в детския спорт, търсейки таланта на бъдещето.

Моят син тренира хокей на лед във Виена от 4-годишен. На 8 вече обикаляше по първенства в Чехия и Словакия. Залата и отборът му “Виена Кепитълс” се финансират повече от 60% от рекламодатели. Но хокеят има силно представяне по телевизионните канали. Включително младежките лиги. Ние защо трябва да преоткриваме топлата вода в България и фокусът ни все още да бъде кой държи барчето до ледената пързалка?  

Искам да поясня, че въпреки че “Булсатком” може да е съществена част от екосистемата, като осигуряващ телевизионно съдържание и комуникация, но далеч не смятаме, че можем да се справим сами с едно пълно възраждане на широко портфолио спортни дисциплини. В завъртането на колелото съвсем закономерно трябва да участват активно федерациите, но трябва да бъдат призовани и повече компании в ролята си на спонсори, които да подкрепят българския спорт. Ние можем да им обещаем, че логата им по тениските, около пистите и стадионите ще бъдат видени от телевизионните зрители.”

Това звучи добре, но не можем да избягаме от футбола - най-популярният спорт. И там много трябва да се помага, предвид и това, че в момента имиджът му далеч не е добър. Има ли “Булсатком” амбиции в българския футбол?

“Да, със сигурност заедно с партньорите ни от b1b-box имаме интерес към всички спортове. Отново повтарям, че съществен фокус поставяме върху детско-юношеските клубове, които имат нужда от подкрепа в много отношения, за да се развиват пълноценно. В спортните бази се срещат много проблеми поради липсата на финансов ресурс, липса на подходящи условия за тренировки, осъществяването на спортни лагери, треньори, оборудване и много други. Трябва да дадем шанс за по-добро развитие на младите ни таланти”, отвърна Георгиев.

Завършваме с въпроса какво би искал да види Станислав Георгиев някой ден като развитие, за да си каже - успяхме, нещо съградихме, направихме?

“Някога, когато видим пълна зала в българските първенств по плуване, по водна топка, хандбал, джудо, борба, бих искал да знам, че ние от “Булсатком” сме допринесли поне малко за това. Когато видим все повече деца със спортни сакове в градския транспорт да отиват на тренировка по тенис, волейбол, баскетбол, футбол, ще знаем, че това е време, което изкарват далече от екс-бокса или пушкома в градинката до училище. Това е нашата мисия - да върнем децата по игрищата и залите, защото няма нищо по-добро за тях от това да спортуват в свободното си време.”