Въвеждането с последните изменения в Изборния кодекс на машинен вот и за секциите в чужбина изправи Министерството на външните работи (МВнР) и Централната избирателна комисия (ЦИК) пред сериозно предизвикателство. Те се справиха с него на парламентарния вот на 11 юли, но предстоящото гласуване 2 в 1 се оказа нов проблем пред двете институции. И по-конкретно – евентуалният втори тур на президентския вот.

Преди ден от МВнР дадоха заявка: ако ЦИК вземе решение за втория тур да се изпращат нови устройства в чужбина, а не наличните от първия, то министерството може и да не успее да ги достави във всички секции. А избирателната комисия обмисля този вариант, защото пък паралелно стои друг казус – този с пренастройката на софтуера от първи на втори тур.

Така и за ЦИК, и за Външно, машинното гласуване на хипотетичния втори тур може да се окаже трудно преодолимо обстоятелство. Има ли решение?

За вота на 14 ноември се очаква разкриването на над 750 секции в чужбина, в близо 70 държави. Машини се предвижда да се поставят в около 200 СИК. За целта трябва да се доставят 360 устройства, обобщава МВнР. Устройствата са повече от секциите заради решението на ЦИК в по-големите СИК да се поставят по две машини, за да не се бави процесът по самото гласуване.

Или, ако има втори тур и се вземе решение за нова доставка на устройства в чужбина, то Външно ще трябва да достави на два пъти 360 машини. Което за министерството е проблем по ред причини, основната от които недостиг на време. Затова оттам настояват резултатите от президентските избори да бъдат обявени най-късно на 16 ноември, като предупреждават, че дори и това да се случи, пак има непредвидени обстоятелства като зимните условия в някои държави, например, COVID ситуацията в различните страни, куриерите, фактът, че вотът е в почивен ден (неделя) и др. Подчертаха също така, че устройствата не само трябва да пристигнат в дипломатическите ни представителства, но и да бъдат разпределени в секциите за по-малко от седмица.

Неофициално от ЦИК споделят, че изпращането на устройства за втория тур в действителност е сложна логистична мисия. Ако между двата тура има две седмици пауза, задачата би била лесно решима, но Изборният кодекс предвижда само една, а 45-ото Народно събрание не се занимава с този въпрос, посочват от комисията. Трудност е организирането на софтуерни специалисти, които трябва да бъдат намерени на място или командировани в чужбина – за пренастройка на устройствата между двата тура - ако те не се пренастроят в България. 

По договора с доставчика на устройствата „Сиела Норма“, компанията отговаря и за логистично осигуряване, и за техническо обслужване на машинния вот за предстоящите избори 2 в 1. Оттам обявиха, че предстои да бъдат наети на граждански договори над 2500 души, включително IT специалисти, ангажирани с модифицирането на софтуера. Над 2100 от тях ще отговарят за техническото обезпечаване на машинния вот в избирателните секции в страната и чужбина.

Въпреки това от ЦИК обмислят дали да не се позоват на текста в ИК, който позволява преминаване на гласуване с хартиени бюлетини при форсмажорни обстоятелства. Това обаче за пореден път би поставило ЦИК в състояние на дописване на закона – отбелязват оттам. Причината е в чл. 269 от ИК, който гласи: „В случаите, когато поради възникнали непреодолими външни обстоятелства машинното гласуване се окаже невъзможно, секционната избирателна комисия уведомява незабавно районната избирателна комисия и Централната избирателна комисия. Гласуването продължава с хартиени бюлетини (...)“. Тоест, към хартия се преминава едва когато е установено, че машината не сработва и гласуването с нея не може да продължи. Предстои ЦИК да вземе решение - след преговори с Външно, но и с доставчика.