Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Информационната кампания за окуражаване на ваксинацията в България е с изключително лимитиран бюджет, научи Клуб Z след допитване до Министерството на здравеопазването - едва 10 532 лв. с ДДС.

Тази сума са заварили от настоящия екип на министерството, заложена от предишните управляващи от ГЕРБ-СДС и Обединени патриоти. Този бюджет е за цялата 2021 г., и голяма част от него - 7276 лв. без ДДС - са вече усвоени.

За какво са изхарчени?

До момента 3 хил. лв. без ДДС са изразходвани за изработката на съдържание за профилите на МЗ в социалните мрежи - инфографики и кратки видеа за популяризиране ползите от ваксинацията.

Още 4276 лв без ДДС са изразходвани за отпечатване на 300 000 броя информационни брошури, тип флаер. 200 000 от тях са разпространени в пощенските клонове в страната. Друга част са разпространени чрез РЗИ-Кюстендил, БЧК-Перник, Община Габрово, областна управа Хасково и Главно мюфтийство, които са се включили със свои инициативи във ваксинационната кампания.

Не е ясно защо в кампанията не се включват всички общини и областни управи в страната.

Една от отпечатаните брошури. Тяхната цел видно е да информира по-възрастните български граждани, които са и най-застрашената от COVID-19 група.

"Въпреки липсата на средства за провеждане на мащабна информационна кампания сред българските граждани за ползата от ваксините, за да ги мотивира, Министерството на здравеопазването използва всички възможни комуникационни и логистични канали", подчертават от отдел "Връзки с обществеността" на министерството.

Какво друго се прави за информиране на обществото?

В опит да компенсира липсата на бюджет, екипът на МЗ разпраща материали до националните и регионални медии, осигурява и респонденти по темите. 

Тъй като няма средства, не е налице мониторинг, така че не е ясно доколко тези материали се разпространяват от медиите. Българската телеграфна агенция създаде специална рубрика за COVID-19 и ваксинацията с безплатен достъп. Но не е ясно до каква степен обществените електронни медии - БНР и БНТ - активно информират обществото. Не е ясно и защо не подпомагат активно МЗ от своя бюджет, при положение, че информирането на обществото в пандемия се вписва напълно в дейностите им според Закона за радиото и телевизията.

МЗ се стреми да разпространява информация в социалните мрежи, сайта на министерството, портала www.coronavirus.bg, работи и в партньорство с Офиса на СЗО в България, с Уницеф, с Представителството на ЕК у нас, с Българския червен кръст и регионалните му структури за провеждане на съвместни инициативи и излизане с общи послания в интерес защита на общественото здраве.

На местно ниво са организирани и събития тип дискусия за ваксините и ползата от имунизация срещу COVID-19. В тях се включват представители на МЗ, на РЗИ, а когато има възможност - и общопрактикуваки лекари от конкретното населено място.

"Бе създаден и Обществен съвет за повишаване на обществената информираност за ползите от ваксините, в който са включени представители на религиозните общности, на медиите, водещи експерти в областта на психологията, социологията, спорта и културата и български учени. Министерство на здравеопазването си партнира и с българските общини", обясняват от МЗ.

В добавка, Министерството на образованието и науката се е включило активно през юли с организиране на дискусии с педагогическия персонал в страната. Въпреки това процентът ваксинирани сред учителите продължава да е нисък - над 70% ваксинация има в едва 4% от училищата в страната по данни от юли.

Защо няма пари?

Защото това е сумата, заложена от предишните управляващи, и служебният кабинет няма как да я увеличи, а Народното събрание все още не е приело актуализация на бюджета. Това поне е обяснението на ПР-ите на МЗ.

Защо служебният министър Стойчо Кацаров, който обещаваше активна информационна кампания от първия си ден на поста, не е направил нищо за намиране или пренасочване на средства към нея, не е ясно. Кацаров бе сред скептиците за COVID-19 през 2020 г., но след като стана част от служебния кабинет, проведе срещи с представители на УНИЦЕФ за разработване на информационна стратегия. Такава видно няма.

Кацаров също така многократно заявява през последните седмици, че е за окуражаване на ваксинацията, а не принуждаване на хората. Мерки за подобно окуражаване досега не е предложил, макар да бе призован да даде такива и от президента Румен Радев на последната среща на държавния глава със служебния кабинет.

Не е ясно и защо д-р Кацаров досега не е разкривал пред обществото заложеният от предшествениците му миниатюрен бюджет за информационна кампания, макар да нямаше притеснения да коментира и разкрива други техни нарушения. 

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.