С 200 милиона лева ще бъдат намалени средствата за проекти в София, в т.ч. за удължаване на линията на метрото, предвидени от предходното правителство в плана за възстановяване. Парите ще бъдат пренасочени към по-бедните райони в страната. Това съобщиха днес от екипа на вицепремиера Атанас Пеканов. Анонсът предизвика ответна реакция от страна на столичния кмет Йорданка Фандъкова и двете страни влязоха в задочен спор за важността на проекта и за приноса на софиянци за държавната хазна.

"За пореден път заявявам категорично, че логиката на моята позиция по отношение на финансирането за столицата е чисто икономическа. Пет от шестте района на страната ни са сред най-бедните в цяла Европа. Районът на София не попада сред тях, а продължава да получава несъразмерно голяма част от средствата и парите ще бъдат намалени", е заявил вицепремиерът след среща днес с Фандъкова, разбираме от пресслужбата му. 

Според Пеканов в столицата не е установен устойчив модел на финансиране на инфраструктурните проекти и до известна степен е научена да получава „безплатен обяд”. Европейските институции от години ни казват, че това трябва да спре и че парите, които ни дават, трябва да отиват за сближаване, а не приоритетно за единствения ни район, който се справя малко по-добре. Съответно именно той трябва да търси по-добри и устойчиви модели да се финансира в по-голяма степен със собствени приходи.

"Никога не сме поставяли под въпрос важността на софийското метро като водещ проект. Въпреки, че сме убедени, че това не е най-правилният механизъм за финансиране на важни инфраструктурни проекти, в нито един момент не сме застрашавали метрото. Но намаляване на средствата за столицата трябва и ще има. По настоящите ни разчети е нужно намаляване на финансирането по Плана с около 200 млн. лв. Правилно е тези пари да отидат за образование и здравеопазване на всички български граждани, а не само към отделни проекти в столицата", категоричен е вицепремиерът.

Както е известно, София не получи одобрение от Брюксел за разширяването на третата линия по ОП "Транспорт" именно с този аргумент - че няма балансирано развитие на регионите. Кабинетът "Борисов" 3 обаче бързо успя да го включи в иначе вече готовия план - на мястото на железопътни проекти, като финансирането трябваше да е за 360 милиона лева (а националното - 400 милиона).

Съобщението от пресцентъра на Пеканов обаче разгневи Фандъкова и тя излезе с публикация във фейсбук профила си по въпроса.

"5% - толкова се оказаха средствата в Плана за възстановяване и устойчивост, които са предвидени за конкретни проекти на София. Според вицепремиера по европейските фондове това е голямата концентрация на средства, която трябва да се намали.  Днес успях да споделя на г-н Пеканов, че зад тези „5% концентрация“, стоят над 1,5 млн. граждани, които изпращат в държавната хазна 40% от данъчните приходи, които държавата събира. На фона на тази „концентрация“ трябва да отчетем и фактът, че Столична община от години не получава т.нар. изравнителна субсидия – процент от данъците, които да се връщат от държавата в общинския бюджет", започва тя.

И разказва как е поискала спешна среща със служебния премиер Стефан Янев и той се съгласил. Подчертава как на предишна среща с Пеканов "опитала да му обясни" каква била разликата между Кохезионните фондове и Плана за възстановяване и устойчивост. "Да, София вече е икономически силен град и някои от нашите проекти, като този за метрото, не могат да получават пари от кохезионните фондове, те остават насочени напълно към по-бедните региони", признава все пак тя. Но...

"Планът за възстановяване обаче е съвсем друг, нов механизъм. Неговата цел е да подпомогне държавите и градовете да се справят с последиците от пандемията и да развиват устойчиви и зелени политики. Проектът за метрото на София отговаря напълно на критериите за финансиране, каквато до момента беше и предварителната оценка на Комисията".

По думите на Фандъкова "категоричен аргумент е и фактът, че от 12 одобрени до момента плана на държави, в 5 от тях са заложени проекти за метро, включително и на столици". "Така твърденията, че столиците са богати и не трябва да бъдат финансирани са просто несъстоятелни и манипулативни. Зад тях вероятно стоят други цели, които не се наемам да коментирам".

"Заявих ясно, че София не моли за милостиня с това, че настоявам метрото да бъде включено в Плана с финансиране от 360 млн. лв. София има пълна готовност да започне строителството още тази есен и да осигури над 50% съфинансиране. Това като „малък“ щрих са 400 млн. лв. собствено финансиране от общината, с което отговаряме на твърденията, че София не  финансира проектите си и няма собствена финансова политика. Исканията на вицепремиера Пеканов за драстично увеличение на данъците на софиянци, няма да коментирам.  

Днес получих уверения от министър-председателя г-н Янев, че проектът за двете разширения на метрото – през „Подуяне“ и през „Гео Милев“, „Слатина“ и до бул. „Цариградско шосе“ – ще останат в плана за възстановяване. Вероятно с „малко“ намалени средства. На този етап е трудно да дам отговор на въпроса какво е „малко“ и какво е „голямо“ за екипа, който отговаря за плана. Преди малко от кабинета разпространиха позиция, че е „нужно намаляване на финансирането по Плана с около 200 млн. лв.“ за София", завършва Фандъкова.