Правилно ли е онлайн платформите да дават достъп до чуждо съдържание, но само те да печелят от това? Или е редно да намерят начин да заплатят част от печалбата на създателите на съдържанието?

Пред този въпрос за изправени техногигантите, след като миналата година Австралия започна първата голяма регулаторна офанзива срещу тях. Въпросът поляризира - по интереси - някои от ключовите компании за съвременния дигитален свят.

Какво иска австралийското правителство?

Техногигантите да плащат на местните медии за това, че включват част от тях и линк към тях в своите платформи - независимо дали са търсачки, социални мрежи, или друг тип услуги.

Тази идея предизвика остра реакция, първо от Google, и даде началото на нервни преговори между управляващите в Австралия и компанията.

"Възможността да свързваш свободно между сайтове е фундаментална за търсенето. Този код създава неразумни и неуправляваеми финансови и операционни рискове за бизнеса", обявиха от Google.

И дори заплашиха, че това може да ги принуди да блокират частично линкове в най-популярната едноименна търсачка в интернет.

Най-голямата социална мрежа Facebook реагира по-умерено, но също критично - според нея тази идея не е съобразена с "търговските и технически детайли за това как създателите използват Facebook и стойността, която им осигуряваме". Или, накратко - медиите така или иначе печелят от факта, че са свързани в големите платформи онлайн.

Microsoft иска тази политика и в САЩ

Американската компания Microsoft не е на страната на своите конкуренти - тя иска такива правила да се въведат и в САЩ - така че платформите да споделят част от приходите си с медиите. Това обяви президентът на гиганта Брад Смит.

Идеята включва и метод за арбитраж - на практика регулаторът събира медия и платформа и ги принуждава да излязат с решение за това по какъв начин онлайн платформата ще компенсира създателя на съдържание.

Според Брад Смит от Google са против и тази идея, защото считат, че тя е полезна само ако двете страни имат някакво съгласие за тази цена. А реално медиите искат далеч повече пари от това, което търсачката смята, че заслужават.

Microsoft може да си позволи да подкрепи регулатора, тъй като нито търсачка, нито социална мрежа е основното перо в бизнеса й. Bing е в голяма степен дори неизвестна на масовата публика. 

За Google и Facebook обаче приходите от реклами, които печелят покрай чуждото съдържание, споделяно или намирано през техните услуги, е най-големият източник на средства. 

Въпреки възраженията на двете компании, видно е, че те са податливи на натиск - имат свои малки проекти в отделни държави за осигуряване на някакви средства за местните медии. Според анализаторите това е индикация за развитието на пазара в близкото десетилетие.