Висшият адвокатски съвет (ВАдС) излезе с остро становище по предложения от ГЕРБ проект за изменение в Наказателния кодекс, с който се превдижда затвор за извършване на т.нар. нерегламентирани превози. Според адвокатите текстовете може да накърнят основните права на гражданите. Засягат и "споделеното пътуване".

Новата идея, появила се миналия месец в деловодството на Народното събрание във вид на законопроект, е лица, осъществяващи "нерегламентиран обществен превоз" да лежат в затвора, ако правят това без нужните лицензи от държавата. Тоест, ако не са регистрирани и лицензирани превозвачи. Според Закона за автомобилните превози "Обществен превоз" е превоз, който се извършва с моторно превозно средство срещу заплащане." Предложението е наказанието за нерегламентиран превоз да е от 3 до 5 години затвор и конфискация на моторното превозно средство, с което се върши деянието.

Първата реакция бе, че така разписани текстовете обхващат и т.нар. споделено пътуване, при което хората се организират самостоятелно при пътувания до едни и същи или близки дестинации, като това става срещу заплащане. Макар това да бе категорично отречено на специална пресконференция от основния вносител на изменението депутатът Светослав Иванов, от Висшия адвокатски съвет четат текстовете другояче.

"Текстът на внесения законопроект е несъвместим с намеренията на вносителите да не бъде криминализирано т.нар. споделено пътуване. Предвидено е и въвеждането на непропорционална наказателна репресия с оглед на обществено-опасните последици от деянието. В своята съвкупоност това създава сериозна опасност от накърняване на основни права и свободи на гражданите", посочват юристите.

Те правят преглед на дефиницията за обществн превоз и стигат до извода, че "криминализирането на подобно деяние, в случай, в който превозвачът няма лиценз, отваря възможността за изключително широко тълкуване, тъй като в хипотезата на разпоредбата може да попаднат и случаи на лица, които осъществяват т.нар. споделено пътуване, при което едно лице - шофьор на автомобил, например, превозва трима други души по своя маршрут и им взима насреща възнаграждение, с което реализира материална изгода (например пътниците покриват разходите за целия бензин или шофьорът е на печалба)".

Въпросният проект засега отлежава в деловодството на Народното събрание, като не е ясно каква ще е съдбата му предвид факта, че поне на думи всички парламентарни групи, както и Министерство на правосъдието, се обединиха около новоизготвената концепция за наказателна политика на държавата. А тя посочва, че законодателите трябва да правят точно обратното на това, което всъщност правят. А именно: да не се завишават санкции в НК, да се декриминализират леките деяния, да не се пишат поправки като реакция на събития и според обществения интерес. 

Иначе по проекта са постъпили становища и от правосъдното министерство, и от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Първото, подписано от Данаил Кирилов, подкрепя инициативата на депутатите от ГЕРБ и предлага някои корекции, с които обаче не се внадя много яснота по казуса. Най-общо се предлага, който извършва нерегламентиран превоз и "с това причини други му значителни вреди или са получени значителни неправомерни доходи се наказва с лишаване от свобода от три до пет години и с конфискация на моторното превозно средство, с което се извършва превозът".

Становището на автобусния бранш пък е насочено към това на ведомството на Кирилов. И то е... отрицателно. От там изразяват "категорично несъгласие" с текстовете. Питат и какво означават "значителни вреди" и "значителни неправомерни доходи". И предлагат деянието да бъде обвързано с извършването на дейност по "занятие".