Напук на законотворчеството в този парламент, което масово въвежда затвор за леки престъпления и за такива, по които санкцията е административна, от Министерство на правосъдието предлагат нова концепция за наказателната ни политика, в която се говори за точно обратното.

Документът с хоризонт до 2025 г. и е публикуван в правителствения портал за обществено обсъждане. В него се подчертава, че ефективната наказателна политика "изключва възможността наказателните закони да се ползват като инструмент за управление на обществени кризи" - т.е. законодателството не трябва да е реактивно и да отговаря на обществените очаквания при възникване на конкретни казуси. Посочва се още, че наказанията сега масово са непропорционални, че все още се срещат и архаични текстове в Наказателния кодекс. Както и че голяма част от присъдите предвиждат кратък престой в затвора, от който лицата по-скоро излизат като рецидивисти, отколкото като "поправени". В този смисъл се предлага да се наблегне на ефективността на мярката "пробация". Концепцията предвижда и декриминализиране на някои деяния - за които може да се приложат само административни мерки, както и отдавна обсъжданото - отмяна на мярката доживотен затвор без право на замяна.

Само в мандата на това Народно събрание има внесени 24 изменения за поправки в Наказателния кодекс, по-голямата част от които водят до повече рестрикции за нарушителите на закона. Чести са случаите, при които депутатите променят закона в следствие от възникнал конкетен казус.

Ремонт, след ремонт

Ето и няколко от последните:

ГЕРБ реши да бори сивия сектор при превозите като предложи от 3 до 5 години затвор за нерегламентиран превоз - т.е. без нужния лиценз. Това предложение породи и масова психоза - че в затвора ще бъдат хвърляни и хората, които ползват т.нар споделен превоз. Наложи се лично вносителят Светослав Иванов да обяснява какво имат предвид.

Като реакция от жестокото убийство на младо момиче в Галиче, от ГЕРБ (по настояване на премиера Бойко Борисов) предложиха и непълнолетни лица да може да бъдат съдени като пълнолетни - по преценка на съда. Ако все пак съдът реши да съди непълнолетния като такъв, а не като възрастен човек - то таванът на наказанието скача от максимум 12 г. затвор на 20 години затвор. 

От ГЕРБ предложиха през декември м.г. и до 2 години затвор за горене на отпадъци - като реакция срещу трайното замърсяване на въздуха, особено през зимата.

Като реакция на жестокото убийство в село Сотиря бе премахнато и съкратеното съдебно следствие, което позволяваше намаляване на присъдата при направени самопризнания.

"Ефективната наказателна политика изключва възможността наказателните закони да се ползват като инструмент за управление на обществени кризи и намалява риска от нарушаване на равновесието на властите в държавата. Забелязва се прогресивен ръст на броя и вида на криминализираните деяния и на общата репресивна тежест, което води до риск от повишаване на всеобщото усещане за застрашеност, без да въздейства превантивно. Постоянните промени засилват неефективността на наказателноправната уредба, тъй като тя заработва толкова по-бавно, колкото по-често в нея се въвеждат промени. Високата нормотворческа динамика лишава уредбата и от възможност за цялостна и качествена оценка на въздействието", се посочва обаче в концепцията на МП.

Криминогенната обстановка

Направен е и общ преглед на причините за извършване на престъпления. Без изненади основна причина са по-високите равнища на безработица в определени области на страната, както и т.н. относителна бедност, което води до маргинализация. Според докладите за дейността на прокуратурата за 2017 г. и 2018 г. допълнителни причини за повишаването на престъпността са както обезлюдяването, така и пренаселването, които допринасят за липсата на контрол.

Между 2014 и 2017 г. се е увеличил броят на телесните повреди и на данъчните престъпления, отчитат още авторите на документа. "Най-притеснително е увеличението на престъпленията срещу транспорта – до 16 000 през 2017 г., като почти 10 000 от случаите са за управление на моторно превозно средство в пияно състояние. Тези 10 000 случая представляват и повече от една пета от всички наказателни производства в съдебна фаза през същата година – общо 48 000", посочват от МП.

Има сериозно увеличение на производствата и за престъпления, свързани с наркотици, като общоопасните престъпления, заедно с престъпленията против собствеността и против личността, наброяват почти три четвърти от всички наказателни производства.

Наказанията - малки и раждат рецидиви 

По отношение на типа наказания от министерството отчитат, че повече от половината от наложените за периода 2014 – 2017 г. наказания "лишаване от свобода" са за срок от три до шест месеца, т.е. затворите са пълни с лица, които изтърпяват краткосрочни присъди. Това обаче крие риск:

"При наказание лишаване от свобода за кратък срок превъзпитателният ефект е изключително спорен поради обективната невъзможност за осъществяване в достатъчна степен на социални дейности и възпитателна работа с осъдените, а превантивната цел изначално не може да бъде изпълнена поради факта, че лицето престоява в затвора твърде кратък период от време".

От МП посочват още, че "наказателната репресия няма положително влияние върху безработицата и ниските доходи". Нещо повече - по-високите битови и социални стандарти в местата за лишаване от свобода от тези, до които определени извършители на престъпления имат достъп, създават криминогенни стимули за рецидив и формиране на трайно престъпно поведение.

"Освен това увеличените размери на наказанията представляват и криминогенен фактор за извършване на по-тежки престъпления", пишат още авторите на наказателната концепция.

И препоръчват да се наблегне на пробацията, но адекватно изпълнявана - общественополезен труд, срещи с пробационен служител, обучителни курсове, програми за въздействие и пр. мерки, които ангажират огромна част от времето на дееца.

Наказанията да отговарят на деянието

Това, на което авторите на документа наблягат многократно е, че наказанието трябва да бъде пропорционално на деянието и да е сходни при еднотипни престъпления. Както и на това, че административните нарушения нямат място в НК. Затова и се предлага декриминализация на някои от деянията, регламентирани като престъпления в него, и уреждането им единствено като административни нарушения.

"От гледна точка на социалната и правната справедливост е необходимо балансирано определяне на санкциите в престъпни състави с относително сходно, дори аналогично като фактически състав съдържание с цел създаване на условия за равно третиране на извършители на еднотипни престъпления със сходна опасност (например престъпленията против спорта спрямо подкупа, склоняването на непълнолетно лице към проституция като форма на сексуална експлоатация спрямо склоняването на непълнолетно лице към проституция като престъпление против младежта и др.)", дават пример авторите на концепцията.

Отпадане на доживотен затвор без замяна

Авторите предлагат още отпадане на наказанието доживотен затвор без право на замяна. Мотивът: "съществуващото в актуалната практика на Европейския съд по правата на човека разбиране, че в случаите, когато националното законодателство не предвижда възможност за периодичното му преразглеждане, наказанието доживотен затвор без замяна е несъвместимо с чл. 3 от Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи".

В добавка вместо при изключителни случаи, мярката у нас се налагала все по-често, посочват още от МП.