Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) е разработила проектна идея за реализиране на Централна автоматизирана информационна система „Национален адресен регистър“. Проектът е по оперативна програма „Добро управление“, а целта - изграждане и въвеждане в експлоатация на информационната система - в съответствие с принципите на Стратегията за развитие на електронното управление и новите нормативни изисквания за първичните регистри.

Тази цел е пряко подчинена на целта “изграждане на нови/надграждане на съществуващи регистри, информационни системи и информационни портали/платформи, и осигуряване на интеграция между тях, с оглед развитие на електронни услуги, изпълнение на нормативно определени ангажименти и/или осигуряване на оперативна съвместимост с платформи на ЕС”, съобщиха от АГКК.

Какво точно е ЦАИС „Национален адресен регистър“?

Регистърът ще представлява изчерпателна, централизирана база данни на адресите на всеки един имот и адресируем обект в него.

Информацията ще се използва от всички информационни системи, използващи обекти от тип адрес, в които да се записва само уникален адресен идентификатор (УАИ), вместо цялото описание на адреса.

Системата ще бъде изградена със съвременни технологии, които ще позволяват скалиране при натоварване и обслужване на милиони заявки в реално време.

Всички информационни системи, използвани от администрацията, бизнеса и гражданите, ще трябва да ползват данни от тази система.

Адресният регистър съхранява данни, до които почти всички администрации имат нужда от достъп за изпълнение на правомощията си и предоставяне на комплексни административни услуги.

Реализирането на проекта ще е ключова крачка към реализиране на ефективно работещо електронно управление. Ще позволи идентификация на гражданите, електронизация на административните услуги и повишаване нивото на използваемост на електронните услуги, както и осигуряване на оперативна съвместимост.