Върховната административна прокуратура прави поредна проверка на наредбите, приети от общинските съвети, засягащи застрояване, опазване и др. на озеленените площи на териториите на съответните общини. До момента са били установени 157 подзаконови нормативни акта, в които са допуснати различни нарушения, свързани със строителство в парковете и градините и с разполагането на различни търговски обекти върху тях.

Това съобщиха днес от държавното обвинение.

Кафенета

Разкрити са случаи, в които местните органи са допуснали възможност в обществените озеленени площи да се разполагат кафенета, сладкарници и други покрити обекти, в нарушение на Закона за устройство на територията (ЗУТ). Този закон урежда императивно допустимото застрояване в изброените места и на практика с подзаконовите актове се разрешава в озеленените площи да се намират обекти, каквито законодателят не позволява.

Нарушения са констатирани и по отношение разрешената площ на преместваемите обекти, които могат да се поставят в паркове и градини. Пак според ЗУТ те могат да заемат до 10 на сто от площта на имота, като в ред общини е установено по-голямо процентно съотношение.

В други наредби са предвидени незаконосъобразни възможности за промяна предназначението на съществуващите озелени площи. По закон не може да се променя предназначението на озеленените площи, които са реализирани и съществуващи. Изключението засяга единствено части от имоти, които не са реализирани и то за изграждане на елементи на техническата инфраструктура или на специални обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната.

Местните власти по места обаче не правели подобно разграничение и по този начин допускат да се постигне промяна на предназначението. Обикновено това се прави с цел застрояване.

Глоби

Нарушения прокуратурата е открила и по отношение на режима на използване на зелените площи. По закон за ползване на терени - общинска собственост се внася такса, а общините изисквали заплащане на наем.

Установени са и разпоредби, с които се дава възможност кметове на общини да овластяват други лица да издават наказателни постановления, чрез които се налагат санкции за нарушения, изброяват още от държавното обвинение. По закон обаче санкциите може да се налагат само от кмета или заместниците му. Така при оспорване на акта, нарушителят може да остане ненаказан.

Към настоящия момент, във връзка с образуваните преписки са подадени над 100 протести до административните съдилища.

Нарушения от вида на посочените и други, с които са въведени различни режими в сравнение със законите са открити в 157 подзаконови актове, сред които действащите наредби в общини Пловдив, Варна, Велико Търново, Плевен, Русе, Сливен, Благоевград, Враца, Кюстендил, Кърджали, Перник, Силистра, Търговище, Монтана, Созопол, Поморие, Царево, Трявна, Казанлък, Девин, Ботевград, Троян, Димитровград, Асеновград,  Сапарева баня, Тетевен, Драгоман, Доспат, Свиленград, Минерални бани, Оряхово, Горна Оряховица, Симеоновград,  Харманли, Доспат, Тополовград и др.

Проверката продължава.