Речено-сторено и набързо: депутатите забраниха рекламата на хазарт в телевизии, радиа, печатни издания и сайтове. Това стана под давлението на ГЕРБ и ДПС, които след дълги години мълчание и след като въвсем наскоро отхвърлиха подобен законопроект, изведнъж решиха да предложат рестрикцията. Партньорите не обясниха защо, което породи спекулации - от изнудване на хазартния бизнес и на медиите в предизборната кампания, до обезценяване на големите телевизии Нова и бТВ, за чиято продажба спорадично възникват слухове.

Вносители са дуото Теменужка Петкова-Йордан Цонев, като законът измина пътя си за по-малко от седмица. Днес сутринта заседава бюджетната комисия, председателствана от Цонев, а няколко часа по-късно влезе и в зала на последното заседание на това Народно събрание, извънредно такова. "Всички предложения в посока санкции и ограничение ги приемаме" - зададе тон депутатът на Движението при обсъждането в комисия.

Промените бяха подкрепяни единодушно, предвид факта, че подобни предложения имаха и от "Продължаваме промяната-Демократична България", и "Възраждане", и левицата винаги е подкрепяла ограничаването на хазарта. Сега се разбра, че и от "Има такъв народ" смятат така.

Още на ниво комисия, а после и в зала, се реши игри с автомати, по-познати като ротативки, както и казина, вече да не може да има в населени места с под 10 000 жители. Първоначално предложението на партньорите Петкова/Цонев бе селището да е с поне 5000 жители, според данните от последното преброяване на населението. От Министерството на финансите отчетоха, че става въпрос за 104 обекта, но не можаха да кажат колко са заетите в тях служители.

Изключение има за курортите, както и в радиус от 30 км от ГКПП-тата в цялата страна (в т.ч. речни, морски, жп граници).

Според проекта за лиценз за игри с игрални автомати вече ще се изисква внесен капитал на минимална стойност 750 000 лв. при 500 000 лв. сега, като капиталът трябва да се поддържа през целия срок на действие на лиценза.

Този текст от закона ще влезе в сила след три години - за да не се сдобие държавата с вълна от съдебни дела, аргументираха се депутатите.

Забрана, забрана, забрана

Ключовото - рекламата.

Забранява се всякаква реклама в електронните медии - радио и телевизия. Изключение ще има само за Българския спортен тотализатор - за тегленето и анонсирането на тиражите. Както е известно, ТОТО-то финансира целия държавен спорт у нас. Първоначално Петкова и Цонев го бяха забравили. За съществуването му напомниха от ресорното министерство, което също се издържа от тотализатора.

Забрана вече има и за печатните произведения (вестници, списания и пр.) и за електронните медии, "включително интернет страници" (интернет страници са и странициите на хазартните оператори, като така и не се разбра касае ли ги забраната). Както и на обществени места, в т. ч. фасади на сгради.

Хазартна реклама се допуска само върху билбордове - но ако са на поне 300 метра отстояние от образователните институции и тези, които предоставят социална грижа за деца; върху фасадите на самите обекти, но рекламата не трябва да надвишава 20 на сто от общата площ и е до 50 квадрата, както и върху спортните екипировки, съоръжения, зали, стадиони, басейни и пр., и върху материалите на самите спортни клубове, федерации и т. н. - стига да не са предназначени за непълнолетни деца.

И там, където рекламата е разрешена, вече задължително ще трябва да има надпис "Хазартът носи риск от развиване на зависимост" - на поне 10 на сто от площта.

Забранява се и рекламите да съдържат цифри. "Цифри няма да има в рекламите никъде. Никакви бонуси!" - бе заявката на Цонев (което не кореспондира с текст в същия член, разрешаващ обявяване на тегления на тиражи и печалбите в тях).

Що е то хазартна реклама

Досега законът третираше пряката и непряка реклама, като ясна дефиниция така и не бе дадена. Сега, в последния момент, преди гласуването в зала, бе записано що е то реклама на хазарт, като видимо целта е да се засегнат и т.нар. адверториъли (авторски художествени текстове, но в същото време реклама).

"Реклама на хазартни игри е разпрострнявана във всякаква форма, с всякакви средства информация, която директно приканва потребителите да участват в хазартни игри, включително като създава впечатление, че с участието в играта потребителите ще могат да разрешат лични или финансови проблеми или ще получат финансово благополучие, или приканва гражданите да участват в играта с обещания за големи печалби. Реклама на хазартни игри е и е всяка форма на търговско послание, съобщение, препоръка или действие, която използва наименование на хазартни игри или търговска марка на организатор на хазартни игри, както и фирма или търговска марка на организатор на хазартни игри върху продукти и стоки" - гласи новото определение.

Законът обаче не третира социалните мрежи, инфлуенсърите и др., а в своите становища по него медиите и съсловните организации предупредиха за пренасочване на рекламата към черния пазар.

Рисково поведение

По предложение на IT специалиста на ПП-ДБ Божидар Божанов на организаторите на онлайн игри бе вменено и да предприемат мерки за ограничаване на рисковото поведение. За целта ще бъде изготвена наредба, която да определи максимален престой в страницата за залагания, максимална загуба за определени периоди, максимален размер на залозите за различните игри.

Решено бе и печалбите до 10 000 лв. да се изплащат незабавно, а тези на тази стойност и над - по банков път и също в спешен порядък. Аргументът: сега организаторите изплащат парите парче по парче и на място, което кара играчът да се връща в обекта и така често похарчва вече спечеленото.

С проекта бе вменено на Съвета за електронни медии да следи за реклама на хазарт и да сигнализира Националната агенция за приходите. Правомощията на СЕМ обаче се простират само върху аудио и видео съдържание, няма отношение към вестници и сайтове. Божидар Божанов обаче опита да предупреди, че сайтове неволно може да станат нарушители, чрез Google Ads, например, като не носят отговорност за появилото се хазартно съдържание в отделеното рекламно пространство. Отделно, много рекламни мрежи са регистрирани извън България и не могат да бъдат санкционирани, посочи той още по време на комисия.

"Рекламата се ограничава лесно във всички нейни варианти, с изключение на тази онлайн, по технически и нормативни причини. Лицата, които представят онлайн рекламата не са непременно тези, които оперират интернет страниците, на които се показва рекламата. Това по-често са т.нар. рекламни мрежи, които освен, че са различни юридически лица, често не са в България, а и се ползват от защитата по Акта за цифровите услуги за съдържание, подадено от потребители (рекламодатели). Т.е. според мен тази част няма да работи и създава рискове, вкл. нормата да противоречи на европейското право", обясни Божанов.

"Този риск ще го поемем", бе коментарът на Йордан Цонев.

За хляба

И на финала: след като при предходната точка гласовете на ГЕРБ, ДПС и "Има такъв народ" не стигнаха за промените в Закона за данъците върху доходите на физическите лица (предложени пак от дуото Петкова/Цонев) и дори заглавието му не бе гласувано, Йордан Цонев предложи в преходните и заключителни разпоредби на... Закона за хазарта да се разпише удължаване на нулевата ДДС ставка за брашното и хляба до края на годината, както и таван от 15 процента надценка с промени в току-що отхвърления данъчен проект.

"Един подарък за Първи май! - подкрепи социалистът Румен Гечев.

Така хлябът и хазартът се сляха в последното заседание на парламента преди да се разпусне във великденска и предизборна ваканция. Насъщният влезе в преходните и заключителни разпоредби и предложението на Цонев бе прието.

За медиите обаче той реши да уточни от трибуната - че мярката влиза в сила от 1 юли, но междувременно се чака справка от финансовото министерство за ефективността ѝ досега. И ако нямало ползи за гражданите, то преди 1 юли, новото Народно събрание ще я отмени.