Минус 39 млн. лв. - толкова е разликата между това, което завчера бе качено като проект за бюджет 2018  на съдебната власт, и исканото от ВСС. Не са заложени отново прословутите индексации на заплати, които са ултимативно залегнали в Закона за съдебната власт при повишаване на средната работна заплата, орязани са капиталовите разходи, не е известно откъде ще се вземат пари за предложените от ГЕРБ, "патриотите", ДПС и "Воля" бонуси до 6 заплати годишно в спецправосъдието...

Това се обсъжда днес на пленума на ВСС, който трябваше да разгледа обнародвания проект за бюджет на финансовото министерство.

Кадровиците на Темида отчетоха самокритично, че голяма сума от неудовлетворените им исканията, а именно 23 млн. лв. са непризнати претенции за капиталови разходи. Обаче на среща в МФ, на която е присъствал и представляващият Боян Магдалинчев, те са били атакувани аргументирано - че искат пари, а после не могат да ги усвоят. 

"Към нас бяха отправни много сериозни критики за това, че не усвояваме средствата по капиталови разходи. Както и за 2016 г. (когато имотите се прехвърлиха от правосъдното министерство на комисията, оглавявана от Михаил Кожарев от предишния съвет, б.р.) очакването е процентът на изпълнение да бъде много нисък. Така е - ние там бяхме уязвими и нямаме мотив да защитим тези средства."

От думите на Боян Магдалинчев стана ясно още, че има общо повишение с 28 млн.лв. в сравнение с предходната година, но те са само за заплати и дължимите към тях осигуровки.

"Понасяме критика - ние искаме някакви средства и не ги изхарчваме - включи се и Севдалин Мавров. - Ако тръгнем да правим нещо като строеж на съдебна палата на гр. Варна (сагата с прословутата палата тече от години и само се прехвърлят и връщат едни милиони, б.а.), или ремонт на СРС – където, за съжаление, не знаем чия е собствеността там..."

Върховният съдия обяви, че ще гласува, че не е съгласен с бюджета.

Всъщност никой не се изказа в друга посока, а Георги Колев (като най-дълго пребиваващ от членовете на сегашния състав - към края на седемгодишния си мандат, б.а.) заключи примирено, че ще са против, но всяка година стават такива пазарлъци и никога не ги удовлетворяват напълно.

Освен всичко друго с промените в законодателството на бюджета на съдебната власт се прехвърлят и държавните, и частните съдебни изпълнители, които... харчели повече пари, отколкото внасят, отбеляза още Мавров.

Боряна Димитрова напомни и промените, с които се налагат плащания за извънреден труд и допълнителни пари на съдебни заседатели.

Иззад ъгъла се подаде и вечният проблем № 1:

"В него (бюджета) лисват първо средствата, които се отделят за индексиране - а несъмнено ще се отделят, защото ще нарасне средната работна заплата - и ние ще трябва да изпълним задължението си. А няма да можем да го изпълним", допълни Мавров.

Става въпрос за прословутия чл. 218 от Закона за съдебната власт, който постановява, че основното месечно възнаграждение в системата е "в размер на удвоената средномесечна заплата на заетите лица в бюджетната сфера", изчислено от НСИ.

Ситуацията е досущ като при предишното правителство на Бойко Борисов-2 с финансов министър Владислав Горанов, когато с него се водиха тежки битки именно около чл. 218.

Тогава той отговори на кадровиците, че... 

"... ако искате, ще променим чл. 218, да не сте в такова некомфортно положение. Да се отчитат по друг начин пропорциите между финансовото състояние на съдебната власт и финансовото състояние на цялата държава.

Иначе всичките ви сметки са коректни - нямам забележки, каза той. - Но ако в закона напишете, че финансовият министър е крокодил, той няма да стане крокодил", заяви Горанов през април 2015 г.

През 2015 г. главният прокурор Цацаров дори даде бюджета на Горанов на Конституционния съд, защото не изпълнява изискването на закона.

Днес, преди да гласува против бюджета, Мавров все пак каза, че самите те в исканията си не са направили примерни изчисления - какво се случва, ако средната работна заплата, с която са "вързани", се повиши.

"Затова ви предлагам наистина да не го гласуваме. За да може да си оставим вратичка за актуализация на бюджета", призова Мавров.

Накрая пленумът единодушно прие текст, че:

"Изразява несъгласие относно проекта за бюджет 2018 г. в частта на разходите."

Ето и цялото официално изявление на пресцентъра на ВСС:

"Пленумът на Висшия съдебен съвет изрази несъгласие с изготвения от Министерството на финансите проект на бюджет на съдебната власт за 2018 г., в частта на разходите.

Изготвеният от МФ проект предвижда разходи по бюджета на съдебната власт в размер на 590,4 млн. лв. Разходите за 2018 г. бележат ръст спрямо утвърдените със Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 г. с 25,4 млн. лв., в т. ч. текущите разходи се увеличават с 28 млн. лв., а капиталовите разходи се намаляват с 2,6 млн. лв.

Предложените параметри от Министерството на финансите, не са съобразени с необходимостта от финансово осигуряване на основните функции и дейности. Недостиг в размер на  4 млн. лв. има за изплащане на допълнителни възнаграждения на магистратите и съдебните служители от Апелативния специализиран наказателен съд, Специализирания наказателен съд, Апелативната специализирана прокуратура и Специализираната прокуратура, съгласно законопроекта за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт. Не е съобразено предвиденото увеличение на средната работна заплата, което ще повиши необходимия ресурс за възнаграждения в съдебната система. За възнаграждения на съдебните заседатели се очертава недостиг за 2018 г. спрямо 2017 г. от 0,5 млн. лв. Не са обезпечени финансово предвидени промени в Гражданско-процесуални кодекс, заплащането дейността по чл. 360 от Закона за съдебната власт, във връзка с Наредбата за извършване на процесуални действия и удостоверителни изявления в електронна форма,  плащане на местни данъци и такси, консумативи и издръжка на новопридобитата сграда на Софийския районен съд и на Софийската районна прокуратура и други.

Предвид посоченият недостиг в изготвения от МФ проект на бюджет за 2018 г., съдебната власт ще бъде затруднена да изпълнява законоустановените си задължения."