Промяна "в движение" на методиката за оценка на офертите е довела до отпадането на офертата на Португалия за закупуване на изтребители F-16 втора ръка за българските Военновъздушни сили. Тази нова версия се появи днес на заседанието на временната анкетна комисия в парламента, "разследваща" процедурата за избор на нови самолети за бойната ни авиация. Тя дойде от анализ на методиките за избора, предоставен от външния експерт проф. д-р Венелин Георгиев от БАН. С последния, оказа се, парламентът е сключил договор за изготвяне на въпросния анализ.

Депутати от БСП, макар да не оспориха качествата на специалиста, попитаха как е избран и на какво основание е сключен договорът с него от парламента, както и защо членовете на комисията не са били запознати с това предварително или не са имали възможност да предложат също екдперти, но конкретен отговор не бе получен.

Офертата на Португалия бе декласирана, като публично основният мотив бе, че не отговаря на финансовите критерии, заложени от държавата - а именно плащанията да се извършат разсрочено. Офертата за американските самолети съдържа искане плащанията да се случат в първите две години след подписване на договор за доставка.  Другите две оферти са за самолети "Юрофайтър" от Италия и за машини "Грипен" от шведския производител "Сааб".

Проф. Георгиев обяви, че от 2010 до 2016 година е имато четири методики за оценка на оферти за нови самолети. Според професора с всяка следваща промяна методиката ставала все по-добра и отговаря на стандартите. 

По думите му обаче промяната в тежестта на начина на плащане през 2016 г. е станала причина предложението за  F-16 да се окаже извън класацията. По думите на експерта през 2012 година схемата за плащанията е била само основополагащ критерий при избора, докато през 2016 година той става задължителен.

"За мен е нелогично, когато се обявява процедурата, критериите за оценка да бъдат едни, а в хода да се променят, но това е факт", заяви проф. Георгиев пред депутатите.

По думите му ако схемата за плащане е основополагащ критерий, нейният теглови коефициент е 0.1, в конкретна оферта да не се предлага такава схема за плащане, тя ще получи крайна оценка и ще участва в сравняването. Това обаче не се случва, ако схемата за плащане е задължителен критерий при оценките на предложенията.

Това според професора се е случило с офертата за F-16. 

В резултат на изслушването парламентарната комисия реши, че ще разследва какво е наложило промените в критериите през 2016 г. 

"Искаме да се срещнем с проектния ръководител, по чието време са променени задължителните изисквания, коефициентите и основополагащите критерии", каза председателят на комисията Емил Христов от ГЕРБ.

Какво се случи през 2016 г.

С оглед на хронологията на събитията през 2016 г. по проекта обаче не става съвсем ясно какво точно иска да разследва Народното събрание.

На 1 април 2016 г. Министерският съвет одобрява Проект за инвестиционен разход "Придобиване на нов тип боен самолет". На 2 юни 2016 г. Народното събрание приема документа на 2 юни същата година. В документа на 25 страница е разписано какви са изискванията на България по отгонешине на плащанията при сключване на договор за нови изтребители:

Факсимиле от приетия от парламента инвестиционен проект за купуване на нови самолети за ВВС.

Според публичните данни последната промяна в методиките е от края на юни - тоест не е трудно да се предположи, че тя е била съобразена с документа, приет от Народното събрание по предложение на Министерския съвет. 

По време на втория мандат на ГЕРБ шеф на Военновъздушните сили бе настоящият президент Румен Радев, а ВСС закономерно участваха дейно в подготовката на проекта за купуване на нови самолети. Според Емил Христов от комисията в парламента трябвало сега по методиката да бъде "разпитан" проектният ръководител по това време - 2016 г., който бил полковник от Щаба на ВВС, но не уточни името му.

В момента проекта за модернизация на ВСС и купуване на нови изтребители е в изчаквателна позиция - да приключи работата си временната парламентарна комисия. Премиерът Бойко Борисов последно заяви, че ще се искат предложения за нови изтребители и от други производители. Това обаче връща процедурата на практика в най-начална фаза.