В петък вечерта Централната избирателна комисия реши, че на предсрочните парламентарни избори ще се провежда машинно гласуване само в 500 секции, както бе в експерименталната фаза.

Изборният кодекс обаче предвижда след последния президентски вот машинно гласуване да има във всички над 12 400 секции.

Потърсихме един от говорителите на ЦИК, Ивайло Ивков:

"Ще видите протокола, имаше много дебати и много мнения - доколкото знам, вече е и обжалвано решението. Въпросът е доста сложен с оглед на това, което ни задължава Изборнияг кодекс да направим при правилен прочит. В крайна сметка със съвсем крехко мнозинство се постигна това решение, аз бях на по-различна позиция."

Попитахме Ивков какви са били основните мотиви на членовете на ЦИК да ке наруши законът:

"Всички сме хора практици, вече минахме през всички видове избори. С едно сме наясно абсолютно всички - че това обективно не можем да го организираме сами за този срок. Нито пък може служебното правителство да го направи", заяви той. 

И заяви, че част от проблема идва от факта, че сега вотът е извънреден.

"Може би, ако имаше една година - ако 2017 не бяха извънредни избори, имаше време да се подготви това нещо." 

А защо тогава работата не е започнала преди година? На това няма ясен отговор, но ЦИК твърдят, че Изборнияк кодекс е трябвало да бъде променен.

Ивков отбеляза, че той самият е гласувал "за" във всички секции да има машинно гласуване, тъй като законът повелява, "а ние сме правоприлагащ орган". И разкри, че някои членове на ЦИК са имали и трета позиция - да не се провежда машинно гласуване въобще, за да не се поставят едни граждани над други.

"Не сме безотговорни, в крайна сметка някои колеги си смениха вота, за да няма патова ситуация и да има решение. Не бяхме разделени по политически възгледи", допълни Ивков. 

Членът на ЦИК напомни още веднъж, че машинното гласуване е и огромен разход. 

"Това би оскъпило изборите с десетки милиони. За мен експериментът с машинното гласуване в нашите условия в този момент е абсолютно неуспешен. Оскъпяване на гласовете, никаква гаранция за по-голяма прозрачност на процеса, от друга страна не заменя и гласуването с хартиена бюлетина."

Според него Народното събрание е трябвало да отмени тази част от Кодекса, за да има широк дебат. А на въпроса защо ЦИК не е предложила това на депутатите, отговори така:

"Какво да направи ЦИК? Да настоява Народното събрание да отмени свой закон? Не мисля, че е разумно. "

И добави:

"Това се знае и от Правната комисия" .