ЦИК прие с вчерашна дата решение, с което ограничава броя на машините за гласуване в изборните секции на 500.

„При произвеждане на изборите за народни представители на 26 март 2017 г. машинно гласуване се произвежда в 500 избирателни секции в населени места, разположени на територията на страната в 31 изборни райони", пише в решението под № 4153-НС от 27 януари 2017

Клуб Z опита да се свърже с някой от говоителите на избирателната комисия, тъй като това очевидно противоречи на Изборния кодекс, който задлъжава през 2017 г. вече във всяка секция да има машина. Нито един обаче не си вдигна телефона, може би заради почивния ден... 

Според движението на Радан Кънев "Нова Република" Централната избирателна комисия си е позволила да пренапише Изборния кодекс (ИК) и така застрашава провеждането на честни избори за ново Народно събрание.

За това предупреждават Трайчо Трайков, Радан Кънев, Петър Славов и Мартин Димитров.

Законът задължава ЦИК да осигури възможност за машинно гласуване във всяка една изборна секция. Без да се съобразява със закона обаче, ЦИК взе решение да проведе машинно гласуване само в 500 секции. Четиримата десни политици изпратиха жалба до Върховния административен съд (ВАС) и настояват незаконното решение на ЦИК да бъде отменено, пишат оттам.

„Това нарушение на закона позволява изборните измами да продължават. Машините са гаранция, че резултатите ще бъдат отчитани коректно. Този произвол застрашава честното провеждане на изборите. Затова решението на ЦИК трябва да бъде отменено и законът да бъде изпълнен“, коментира Петър Славов.

"Нова Република" настоява във всички над 12 хиляди избирателни секции в България хората да имат възможност да направят избор чрез машинно гласуване. Именно такова обещание бяха дали и от ЦИК.

Трайков, Кънев, Славов и Мартин Димитров припомнят десетките документирани случаи на подправени протоколи, както и разпилените по пода изборни документи в „Арена Армеец“ на местните избори през 2015 година.

Четиримата десни политици припомнят, че в Преходните и заключителни разпоредби на Изборния кодекс са предвидени изключения за експерименталното въвеждане на машинно гласуване. Тези изключения обаче са само за 2015 и 2016 година. Те очакват ВАС да отмени решението на ЦИК и в цялата страна българите да могат да гласуват машинно още на 26 март.

Ето и целия текст на жалбата на "Нова Република":

Чрез  ЦЕНТРАЛНАTA ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ

До ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

                                                                   

                                                           Ж А Л Б А

                                                           от

Трайчо Трайков,

Радан Миленов Кънев,

Петър Владиславов Славов,

Мартин Димитров Димитов,

 

със съдебен адрес: гр. София-1000, бул. Витоша No.18 /вход откъм ул. Кърниградска/, централа на ПП „ДСБ“

срещу:  Решение № 4153-НС на Централната избирателна комисия

правно основание: чл. 212 и сл. във вр. с пар. 10 и 11 от ПЗР на ИК, във вр. с АПК

 

            УВАЖАЕМИ ВЪРХОВНИ СЪДИИ,

На основание чл. 212 и сл. във вр. с пар. 10 и 11 от ПЗР на ИК, във вр. с АПК обжалваме Решение № 4153-НС на Централната избирателна комисия, с което в нарушение на горецитираните разпоредби на Изборния кодекс предвидено, машинно гласуване на предстоящите избори за народни представители, да се проведе само в 500 избирателни секции.

Считаме оспорвания административен акт за нищожен, а в случай, че не приемете аргументите ни за неговата нищожност, молим да го отмените като незаконосъобразен поради противоречие с материалния закон.

 

  1. Наличие на правен интерес

Като български граждани с избирателни права, за нас е от съществено значение упражняването на това наше основно конституционно право, наред и с точното и честно отчитане на подадения от нас вот. Всеизвестно е, че при машинното гласуване възможността за грешка при гласуването и последващо анулиране на бюлетината като невалидна е практически невъзможно, тъй като системата алармира гласоподавателя в процеса на гласуване и преди подаване на неговия вот за допуснати грешки. Докато ноторно известно за изборния процес в страната са различните изборни нарушения, като вероятно би било достатъчно да припомним само случая с „Арена Армеец“ на местни избори 2015г. и десетките документирани случаи на разпиляни по пода в залата на бюлетини, протоколи и др. изборни книжа, многобройните зачерквания и преправяния при отчитане на преференциите и пр.

 Допълнително, с оглед набиращото все по-голяма популярност гласуване с преференция /като вид мажоритарен елемент/, е изключително важно правилното и коректно отчитане на всички подадени преференции за всички кандидати, за да може обективно да бъде избран най-качествения от тях, който се ползва с най-голяма подкрепа от избирателите. Последното също е гарантирано при машинното гласуване, тъй като преференциите се отчитат автоматично и възможността за грешка или неотчитане при едно физическо броене на хиляди хартиени бюлетини практически отпада.

Процесното решение на ЦИК предвижда, вместо във всички секции да може да се гласува и машинно, това да може да стане само в едни 500 секции, определени по субективни критерии на ЦИК. По този начин е налице реално застрашаване на пълноценното упражняване на избирателното ни право и отчитане на подадения вот, тъй като няма никаква гаранция, че в секцията, в която всеки един от нас гласува /в различни райони на столицата/, ще разполага с терминал за машинно гласуване.

.

  1. НИЩОЖНОСТ

При постановяване на процесното решение, ЦИК е излязла извън законовата си компетенция по чл. 57, ал. 1, т. 29 - да може да определя условията и реда за упражняване на вота чрез машинно гласуване, без обаче да има правомощие да определя дали самото машинно гласуване да е експериментално или да се зачита при определяне на изборния резултат и дали да се провежда в определен брой или във ВСИЧКИ избирателни секции.

Видно от логическото и систематичното тълкуване на уредбата на машинното гласуване в корпуса на ИК, машинно гласуване следва да се провежда във всички изборни секции. Законодателят е въвел преходен период за въвеждането на този съвременен вид гласуване с пар. 10 и пар. 11 от ПЗР, като е въвел  изключение изборите, предхождащи общите избори за общински съветници и кметове през 2015 г.  и изборите за  президент и вицепрезидент на републиката през 2016 г., при които гласуването се провежда в до 500 изборни секции.  За тези избори през 2015г. и 2016г. пък е въведено друго изключение от общото правило, разписано в корпуса на кодекса, че следва да може да се гласува машинно във всяка избирателна секция, а именно-да се гласува в най-малко 500 изборни секции.

Очевидно, предвид липсата на друга преходна разпоредба, която да урежда особен режим за провеждане на избори след президенските от 2016г., следва да се приложи общият ред, разписан в ИК-а именно, във всички секции следва да може да се гласува и машинно.

 

  1. Нарушения на материалния закон и незаконосъобразност
    1. В чл. 57, ал. 1 са разписани детайлно правомощията на ЦИК, като в т. 29, 32, 34, 41, 42 се регулират правомощията на комисията по отношение на машинното гласуване. В т. 29 е посочено, че ЦИК определя условията и реда за машинно гласуване, докато в останалите точки  правомощията са във вр. с отчитането на резултатите и администрирането на процеса. С оглед разпоредбата на ал. 3, очевидно законодателят е разписал лимитативно правомощията на ЦИК в Изборния кодекс, което изключва възможността комисията да излиза извън дадените й изрични компетенции с кодекса.

Наред с това, правомощието на ЦИК по т. 29 е свързано с определяне на условия и ред, при които да се извършва (реализира) упражняването на правото на вот, когато избирателят реши, че желае да гласува машинно. Никъде в ИК обаче не е предвидено, ЦИК да може да преценява броя на секциите, в които се извършва машинно гласуване, още по-малко-да ги ограничава спрямо общия брой избирателни секции.

  1. Единствените изключения от общото правило, разписано в корпуса на кодекса, че машинно следва да може да се гласува във всяка секция, наред с традиционното гласуване с хартиена бюлетина, е дадено с пар. 10 и 11 от ПЗР досежно изборите за местни органи на властта през 2015г. и президент и вицепрезидент през 2016г. И тъй като тези избори бяха проведени и законодателят не въведе нов преходен параграф във вр. със следващите избори-в случая за народни представители, насрочени за 26.03.2017г., то явно волята на законодателя е била, на тези избори да се гласува машинно по общия ред и без да се налагат ограничения.
  2. Със обжалваното решение, ЦИК прави именно това-въвежда ограничения спрямо общия законов ред за машинно гласуване по ИК и то няма да може да се осъществява във всички избирателни секции, а само в 500 секции /както е посочено в Приложението към Решение № 4153-НС от 27януари 2017 г./

Считаме, че по този ЦИК е нарушила чл. 212, във вр. с чл. 57, ал. 1, т. 29 и сл., във вр. с пар. 10 и 11 ПЗР от ИК и на практика е „пренаписала“ закона в частта за уредбата на машинното гласуване, което е недопустимо и се явява незаконосъобразно. Предвид, че Приложението към процесното решение е неразделна част от него, изразяваме становище и оспорваме самото Решение № 4153-НС от 27януари 2017 г. като незаконосъобразно.

 

  1. Съществени процесуални нарушения глава пета, раздел II от АПК

Процесното решение съдържа белезите на общ административен акт, като за него ЦИК не е спазила процедурата по глава пета, раздел II от АПК, в частност чл. 66 и сл. за предварително уведомяване на заинтересованите групи лица, даване на възможност за тяхното участие в постановяването на акта и пр. По този начин основни техни законови права по АПК са били недопустимо ограничени, което опорочава и постановения административен акт.

 

 Предвид гореизложеното, УВАЖАЕМИ ВЪРХОВНИ СЪДИИ,

Моля прогласите нищожността на Решение № 4153-НС на ЦИК, а в случай, че приемете, че то не е нищожно, то моя да го отмените като незаконосъобразно и постановено при съществено нарушение на материалния закон и административно-процесуалните правила, като дадете задължителни указания на административния орган по прилагането му.

            Моля, също така, да задължите ЦИК да представи обжалваното решение и протокола към него, отчитащ с каква подкрепа то е било прието.

           

Прилагаме  и моля да приемете:

  1. Документ за платена държавна такса
  2. Препис от Решение  № 4153-НС и приложението към нето от сайта на ЦИК

 

 

28.01.2017 г.      

гр. София                                          С уважение:

/Тр. Трайков/

/Р. Кънев/                 

/М. Димитров/

/адв.П. Славов/