Димитър Главчев е роден на 15 август 1963 г. в София. Завършил е икономика, магистър е по международни икономически отношения. Той е депутат от ГЕРБ в 41-ото, 42-ото и 43-ото НС. В момента е заместник-председател на парламента.

- Г-н Главчев, прекратените обществени поръчки за над 600 млн. лв. вчера предизвикаха бурна реакция в обществото ни. Хората се питат защо чак сега се прекратяват и най-вече защо изобщо са били възлагани на ненадеждни партньори, та да се налага после да ги спират. Какво бихте отговорил като политик с висок ранг в управляващата партия?

Не мога да квалифицирам реакциите като бурни, нормално е обществото да е чувствително по въпроси, свързани с харченето на публични средства. Но не виждам нищо неестествено в това, ако има дори минимална сянка на съмнение в реализацията на процедурата или нещо, което може да хвърли върху процедурите и регламента тъма, цялата процедура да бъде спряна. Правителството, и в частност премиерът Борисов, винаги е взимал предвид мнението и оценката на обществото и аз смятам, че това е и една от причините да печелим досега всички избори. Работим прозрачно.

Доколкото разбрах причините, поради които се налага спирането на поръчките, са технически, което е нормално при такива големи и сложни процедури. Никой не е застрахован от подобни грешки и е по-добре те да се ликвидират навреме, дори и да трябва да се прекратят процедурите. Предполагам, че е имало увереност в началото за надеждността на партньорите, нямаше да бъдат избрани иначе тези изпълнители, но впоследствие се преценява друго – за да се работи прозрачно и да се изчистят всякакви съмнения относно възлагането и изпълнението на процедурите. Не съм запознат с техническите детайли, но като политик мога категорично да коментирам, че при нас важното е да се изчистват навреме всички съмнения и проблеми. Независимо какви мнения и коментари може да има, все пак всеки има право да говори и тълкува както иска.

Специално по една от коментираните теми за автомагистрала „Хемус“ стана ясно, че трябва да се смени източника на финансиране, тъй като  по първоначалния такъв няма средства. 

- Вие, депутатите от ГЕРБ, ще подкрепите ли идеята на премиера да се опълчи срещу непрозрачността на търговете по принцип? Това обсъждано ли е в първата политическа партия у нас?

Разбира се, това е категорично. Винаги сме имали единомислие по този въпрос, и вътре в групата, и с премиера Борисов, а решенията в ГЕРБ се взимат от изпълнителната комисия с председател Бойко Борисов. Много е важно в процеса на работа нещата да се изчистват и е по-добре да се забавим малко, отколкото да има, пак повтарям съмнение, за прозрачността на някоя процедура. Важното е обществото да знае, че нямаме никакви зависимости, каквито спекулации се търсят.

В новият Закон за обществени поръчки се дава възможността на възложителя да спира процедурата, когато прецени, затова не виждам тази чак толкова „бурна“, както я наричате вие реакция на какво се дължи. Няма нищо драматично или нещо, което да не се предвижда в закона като възможност. При такива големи обществени поръчки това е нормално. Хората пък са чувствителни, и с право, на темата как се харчат парите им, затова ние сме длъжни преди всичко да защитим обществения интерес, а не да се съобразяваме със спекулативни коментари.

- Като един от законотворците как ще коментирате, че скандалът се случва в светлината на новия Закон за обществените поръчки, който бе направен с надежда за по-добро в съпоставка със старият, за който мнозина се шегуваха, че е като "врата в полето"?

Точно затова  се направи и нов Закон за обществени поръчки – за да се изчистят всички неясноти и спънки в старият, да се съкратят процедурите, да се улеснят документите. Ние сме изключително заинтересовани в България да действа и да се прилага качествен закон, който да ликвидира всякакви възможности за корупционни проблеми. Законът е синхронизиран с всички европейски изисквания.

Най-важните моменти за мен от закона са – намалява бюрокрацията, увеличава прозрачността и засилва контрола. Законът ще влезе в сила след около месец, надявам се бързо да се види и как действа на практика. Той намалява изискуемите документи, което до голяма степен се надявам да минимизира риска от такива технически гафове. Работено е в него по тези неща, взети са предвид. И точно, защото моментът е такъв – на приемане на нов закон за обществените поръчки, трябва да се види, че много се държи на прозрачната работа по тяхното изпълнение.

- Какво куца - в нормативите и в хората, които ги прилагат, та обществените поръчки и търговете у нас продължават да се смятат за порочни, срамни думи и процедури?

Това е дълбоко залегнало в нашата народопсихология и да, за съжаление ние, политиците, имаме вина думи като „обществени поръчки“, „търгове“, „изпълнители“ да са изпълнени с негативно отношение априори. Затова трябва да се повишава контролът, ние като законодатели се опитваме да осигурим максимално еднакви условия за всички участници в търговете. Надявам се с течение на времето, да изчистваме споменатите от вас думи от негативно съдържание. 

БОРИСОВ ОТ БРЮКСЕЛ: БЛАГОДАРЯ НА МОМЧЕТО ОТ ЛОНДОН! МНОГО МЕ ЖЕГНА 

- Защо, според вас, колегата ви депутат от ДПС Делян Пеевски, ядно насочи медиите да питат премиера Борисов "дали, като се поглежда в огледалото, не вижда лика на Прокопиев"? Като депутат и политик не смятате ли, че е жалко да се налага внушението, че две бизнес групировки се джафкат, а всички останали граждани сме заложници на техните интереси?

Спомняте си, че имаше коментари и въпроси при посещението на премиера Борисов в посолството ни в Лондон дали вижда Делян Пеевски като се погледне в огледалото. Сами разбирате, че двата въпроса са взаимноизключващи се и са свързани с разнопосочни интереси. С работата си през годините премиерът Борисов многократно е показал, че интереса, от който се ръководи, е общественият и не влиза в зависимости.