БОЙКО БОЕВ

Журналисти са хулени за това, че са приели българската държава в лицето на министерството на културата да им плати разноските за пътуването до Париж за отразяването на откриването на тракийската изложба в Лувъра. Замислих се кой е виновен за поредния морален скандал, свързан с българската журналистика. Не са журналистите виновни. За да ги защитя, бързам да обясня проблема, както аз го виждам.
Журналистите трябва да отговарят за спазването на етичните им стандарти като, например, да отразяват обективно събитията или да зачитат неприкосновеността на личния живот и достойнство.

Макар и по своя характер пътуването на журналисти на разноски на държавата да е етичен въпрос, той формално погледнато касае не журналиста, а медията, за която последният работи. Ако медиите позволяват на журналистите си да пътуват на чужди разноски или да получават облаги от тези, за които пишат, то те ще загубят общественото доверие в тях. А както знаем от учебниците по журналистика и медии, общественото доверие в медиите е основното качество на медиите, което осмисля тяхното съществуване. 
Аз виждам проблем в това, че българските медии не задължават работещите за тях журналисти да не получават подаръци и да не пътуват на чужди разноски. Явно моралният и професионалният проблем, който всеки здравомислещ човек може да види в този случай, не интересува медийните мениджъри и редактори в България. 

Липсата на вътрешна прозрачност и система за разглеждане на конфликти на интереси на ниво редакция е проблем не на журналистите, а на техните работодатели. Затова BBC и Guardian имат свои вътрешни редакционни правила, които всеки нает от тях журналист, трябва да спазва.

Не е ясно защо BBC и Guardian, например, изрично забраняват на журналистите си да получават лични облаги от позицията си и да пътуват както те, така и партньорите им на чужди разноски, а българските обществени и частни медии позволяват това.
Медийните мениджъри и редакторите трябва да се грижат за репутацията на вестниците, радиата и телевизиите в България и да изискват от журналистите, които са наели, да правят това.

Бойко Боев е юрист, старши експерт в Article 19. Специалист по медийно регулиране,обществени медии, клевета и прозрачност на собствеността на медиите. Коментарът е от фейсбук профила му. Заглавието и подзаглавието са на Клуб Z.