Президентът Румен Радев е получил толкова дълго търсената пътна карта на "Газпром" (за "Турски поток") по време на първото служебно правителство на Стефан Янев.

Това заяви днес в своя фейсбук профил бившият ни посланик в Русия Илиян Василев. Той сподели публикация на "Българските елфи" с първата страница на договора с турския енергиен оператор "Боташ".

"Елфите" са тези, които успяха да извадят и последните парченца от пъзела с т. нар. пътна карта за "Турски поток". Днес те ще публикуват и целия договор за „Боташ“.

И в двата проекта, ощетили България, основно действащо лице е Владимир Малинов – сегашният служебен министър на енергетиката. Досега той беше директор на "Булгартрансгаз".

"Владимир Малинов, за да остане на поста си, още при първото служебно правителство на Румен Радев, на Янев, предава в президенството пътната карта на "Турски поток". Борисов е бесен, но Пеевски взема Малинов под свое крило", твърди Илиян Василев.

Радев предал картата на "назначения от него шеф на ДАНС", който трябвало да твърди, че документът е намерен "по оперативен път", пише Василев.

Според Василев Владимир Малинов е бил топлата връзка между руснаците и турците при сключване на договора за „Боташ“.

Малинов подготвя и договаря цялата схема ( за договора с "Боташ") и опорните точки, както за политическите преговори с Ердоган на Радев, така и на преговорите на енергийните министри. Без него, договор нямаше да има", пише още Илиян Василев.

Същевременно той посочва в публикацията си, че руското посолство е предало какво иска Путин, а "българският президент се активира, за да изпълни искането на Москва".

За договора с "Боташ" беше създадена поредна временна парламентарна комисия – в рамките на 49-ия парламент. Пред нея показания даде бившият служебен енергиен министър Росен Христов, който призна, че няма анализ на турския договор за газ на България.

Анализ не е правен, защото договорът не е държавен, а търговски. Така попада под защитата на търговската тайна и не може да бъде изискан от парламента. Росен Христов каза още, че договорът не дава достъп на "Боташ" до българския пазар, компанията няма лиценз за търговия в България и не може да продава газ на клиенти у нас.

Христов обясни как са били изчислени договорените количества газ с "Боташ". Около 3 - 3,5 млрд. куб. м природен газ са нуждите на България на година, с тенденция за увеличение. Количествата, които са договорени - 1 млрд. идва от Азербайджан, 1 млрд. трябва да дойде от Гърция, от терминала в Александруполис, и 1 - 1,5 млрд. куб. м природен газ да дойде от терминалите в Турция. Оттук идва и количеството, което е договорено в този договор с идеята, че ще започне сериозен износ към Централна и Югоизточна Европа и в бъдеще тези капацитети да бъдат дори увеличени, посочи Христов.

За България този договор не е изгоден, защото е силно асиметричен, оспори казаното обаче по-късно бившият премиер Николай Денков. „Отделно от това, той е и дългосрочен, с много сериозни финансови ангажименти за държавата, дори и да не се възползва от договора“, заяви той.

Документите за „Боташ“ са изискани от Европейската комисия, за да се провери дали договорът не нарушава европейските правила. Все още нямаме обратни коментари от ЕК.

„Търсим начин да премахнем тази асиметрия или поне да я намалим значително, така че договорът да бъде по-изгоден за българската държавата, така, както е за турската държава", заяви Денков, докато още беше премиер и добави: "Това е успех, но не за България".

Той беше категоричен, че договорът не може да бъде квалифициран като успех за страната ни.

"Този, който е сключил договорът, е създал проблем. Политическа отговорност носи президента дотолкова, доколкото той е назначавал съответните хора и дотолкова, доколкото този договор беше представен като някакъв огромен успех – публично, медийно, но като се погледнат детайлите, се виждат, че това е успех, но не за България", каза още той.

Думите му се потвърдиха и от анализ на „Политико“, според който сделката на "Булгаргаз" с "Боташ" може да възвърне руската "газова хватка" върху Европа.

„Договорът, подписан между българското правителство и турската енергийна компания "Боташ", може да помогне на Русия да възвърне "задушаващата си хватка" върху газовите доставки за Европа“, написа електронното издание.

Сделката може да попречи на ЕС да изпълни целта си за постепенно постигане на пълен отказ от  руски изкопаеми горива до 2027 г., твърдят експерти.

Според споразумението, българската държавна компания "Булгаргаз" се съгласява да предостави на "Боташ" достъп до тръбопроводите у нас. Турците ще продават газ на пункта за доставка "Странджа-Малкочлар" за нуждите на потребителите в България, както и в съседните страни.

Съгласно правната рамка, създадена от този договор, "Боташ" обяви редица от споразумения за доставка на газ с компаниите MVM от Унгария, OMV Petrom от Румъния и East Energy Gas Trading от Молдова. Те бяха подписани през последните месеци.

Проблемът е, посочва изданието, че почти със сигурност газът пристига от Русия, която снабдява Турция чрез тръбопроводите на "Турски поток" под морските води. Така твърди Аура Сабадуш – старши анализатор в компанията ICIS.

При положение, че по турско-българския тръбопровод могат да минават 10 млрд. куб. метра газ с някои технически корекции, това означава, че Русия може да доставя синьо гориво за допълнителното търсене в Югоизточна Европа и на Западните Балкани, които вече не са свързани чрез договори с нея, смята Сабадуш.

"Резултатът е, че Москва възвръща хватката си в региона", каза тя.

Експертката изтъква, че това става с новооткрит енергиен и същевременно политически лост, извън компетенциите на ЕС, който няма контрол върху Турция.