Техногигантът Google плаща на малки медии по света да публикуват генерирани с изкуствен интелект статии, съобщи Adweek. 

Става дума за договори за десетки хиляди долари годишно, вероятно част от Google News Initiative (Новинарската инициатива на Google), програма, която бе създадена да финансира проекти за медийна грамотност, инструменти за проверка на фактите и други ресурси за редакции.

В случая обаче става дума за сделки, при които малки онлайн медии поемат ангажимента да публикуват поне три статии на ден, един седмичен бюлетин и една месечна маркетингова кампания с инструментите на Google. 

Според Adweek тези инструменти позволяват на медиите да създадат по-лесно агрегирано съдържание - изкуственият интелект обобщава публикувани доклади, генерирани от правителствени агенции или други новинарски организации и ги публикува като нова статия.

Ключовото е, че медиите, които получават петцифрени суми годишно, не са длъжни да разкриват, че тези статии са генерирани от AI. А ако ги агрегират от други медии, няма нужда да отбелязват това или да искат позволение.

Все пак инструментите на Google имат някои защити - статиите, генерирани от AI, са маркирани с различни цветове, за да се покаже надеждността на всяка част от текста и да помогне на човешките редактори да прегледат съдържанието, преди да го публикуват.

От Google твърдят, че са "в ранните стадии на изследване на идеи за евентуално предоставяне на инструменти с ИИ, които да помагат на журналистите в техните изследвания" и че тези инструменти "не са предназначени и не могат да заместят съществената роля, която журналистите имат в репортажите, създаването и проверката на фактите в техните статии".

Не е ясно какво Google получава от споразумението, въпреки че тя не е първата технологична компания, която плаща на редакции за използване на собствените й инструменти. Споразумението прилича на тези, които Facebook преди години сключи с издатели за създаване на живо видео съдържание. Тогава хората на Зукърбърг платиха милиони на големи медии, за да се включат в тяхната тогава формираща се видео платформа. Десетки медийни издатели се преориентираха към видео в резултат на това

По-късно обаче Facebook прекрати програмата си, след като установи, че грешно са изчислявани броя гледания на видеата. От тогава Facebook показва и по-малко новинарски видеа и материали.