Партиите и коалициите са отделили общо 2 076 471 лв. (без ДДС) за реклама в медиите.

Това показват данните от мониторинга на Института за развитие на публичната среда, представени на платформата "Отворен парламент" три дни преди местните изборите, в края на кампанията.

Между 19 и 26 октомври разходите за реклама се увеличават двойно. 

Мониторингът обхваща 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. В тази кампания Централната избирателна комисия регистрира 58 партии и 9 коалиции. Всички те могат да се включват и в местни коалиции. Така общинските избирателни комисии в 265-те общини са регистрирали още десетки формации, заедно с независими кандидати за кметове и общински съветници.

Партиите, които похарчиха най-много

Обикновено в последните десет дни от кампанията наблюдаваме тенденция за увеличаване на разходите за реклама. Това е периодът, в който формациите най-усилено разпространяват своите послания и се стремят да достигнат до възможно по-широк кръг от избиратели. Тази кампания не прави изключение. Отново основен дял в разходите има коалицията "Продължаваме промяната – Демократична България", отчита мониторингът.

ПП-ДБ се нарежда на първо място с вложени 829 278 лв. Повечето от тях са за отразяване в двете големи търговски телевизии у нас bTV и Нова ТВ. На второ място по разходи е партия "Възраждане" – 271 758 лв. Следва ГЕРБ с 241 025 лв. 

От коалицията ПП-ДБ увеличават четири пъти разходите си спрямо предишния период, а "Възраждане" – с два и половина пъти. И двете формации в последните десет дни залагат най-много средства в реклама в частните телевизии. От ГЕРБ са увеличили разходите си само с 9 хил. лв. в последната седмица от кампанията, като продължават с подхода да разпределят средствата си за реклама сред широк кръг медии – телевизии, онлайн и печатни издания. 

С всички формации и кандидати, които са разходвали над 5000 лв., може да се запознаете в следващата графика

*В случаите на договор, сключен от местна коалиция, сумите са включвани за водещата формация – обичайно тази, която е дала името си на местната коалиция или пък е по-голяма. Така, ако в дадена община имаме коалиция между ГЕРБ и СДС, средствата са начислени в графата на ГЕРБ.

**Някои партии са намалили размера на договорите си с доставчиците на медийни услуги. Тази промяна е отразена в данните.

В последните 10 дни се покачват значително разходите, отделени за реклама от независимия кандидат за кмет на Благоевград Николай Шушков. Той е бивш областен управител на Благоевград и заместник-министър в кабинета на Гълъб Донев. Неговият инициативен комитет е единственият, който има разходи за политическа реклама над 10 хил.лв.

Кои са медиите с най-големи приходи

Спрямо първите двадесет дни, има размествания и сред медиите, привлекли най-много средства. На първо място вече е bTV с 375 794 лв. приходи, която към 19 октомври имаше едва 6350 лв. Втора е БНТ с 350 884 лв., а на трето място е другата голяма частна телевизия у нас – Нова ТВ с 332 749 лв. bTV и Нова ТВ имат договори на голяма стойност с ПП-ДБ. От Нова ТВ са сключили и един договор с "Възраждане". 

ГЕРБ, която издигна за кандидат за кмет на София бившият директор на „Новини, актуални предавания и спорт“ в bTV Антон Хекимян, няма нито един сключен договор с неговия доскорошен работодател. 

Следващата графика представя медиите, привлекли най-много средства в предизборната кампания.

Някои особености

И по време на тази кампания остава практиката да се сключват безвъзмездни договори. Такива са сключени от телевизия "Евроком" с: "БСП за България", ПП-ДБ, "Правото", "Обединени земеделци", "Левицата!", ВМРО, "Възраждане", "Средна европейска класа", "Български гласъ", КОД, "Граждани за общината", ИК за Радостин Василев, ИК за Петър Славов. По един безвъзмезден договор са публикували също така телевизията ⅞ със свързаната с нея формация "Има такъв народ", както и в. "Ние" с ПП-ДБ.

Не може да се разбере какви услуги получават кандидатите в замяна на тези безплатни форми в търговските медии. А каква е икономическата логика зад предоставянето на безплатни услуги от частни компании, също е трудно да се определи, отбелязват от Института.

Не липсват и случаи, в които медиите не спазват разпоредбите на Изборния кодекс. Такъв е случаят с в. "Арда нюз", който не публикува договори, въпреки че в интернет изданието му има редица материали, които очевидно рекламират участници в изборите. В. "Черноморски фар" пък публикува материали, свързани с кандидата на ГЕРБ за кмет на Бургас, но същевременно не е обявил договор с партията. Отново в. "Черноморски фар" използва практиката да публикува договорите си като част от новините, свързани с изборите. Въпреки това в някои от споразуменията вестникът е заличил дължимата сума за реклама.

Друга наблюдавана особеност е сключването на договори с рекламни агенции, в които не се посочва конкретна формация или кандидат. Такива са случаите с агенциите "Аргент 2002" ООД (традиционно обслужваща кандидати на ДПС), "Персонайз" ООД и "360 Ол диджитал" ООД, посочват от Института за развитие на публичната среда.